LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ, RUŽOMBEROK. Správcovia ciest majú zimnú údržbu ciest rozdelenú podľa priority a zabezpečujú ju priebežne. Slovenská správa ciest (SSC), keďže nevlastní žiadne mechanizmy, zabezpečuje údržbu dodávateľsky cez zmluvných partnerov. O liptovské cesty sa stará prostredníctvom Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK). „Naši zmluvní partneri robia zimnú údržbu podľa schváleného operačného plánu zimnej služby,“ informovala Iveta Fedorová, hovorkyňa SSC.
Nebezpečný úsek je v okolí priehrady
O zjazdnosť liptovského takmer päťdesiatkilometrového úseku diaľnice medzi Ivachnovou a Važcom sa stará Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
„Stav diaľnice monitorujeme prostredníctvom kamerového systému s meteostanicami. Tie sledujú počasie, informujú o zrážkach, teplote vozovky a vzduchu, rýchlosti vetra, vzniku námrazy, ale poskytujú aj ďalšie dôležité informácie,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
Najnebezpečnejšie úseky diaľnice sú, podľa hovorcu, v okolí Liptovskej Mary. „Vplyvom priehrady sa tvorí námraza a vytvárajú sa záveje. Pre vysokú nadmorskú výšku bývajú zhoršené poveternos-tné podmienky aj pri Hybiach,“ doplnil M. Jánošík.
V Liptove pracuje dvadsaťosem sypačov
Liptovská pobočka SC ŽSK udržuje cesty II. a III. triedy a súčasne sa ako zmluvný partner SSC stará aj o cesty I. triedy. Celková dĺžka udržiavaných zimných úsekov v regióne je takmer päťsto kilometrov.
„Pre obidva okresy máme k dispozícii dvadsaťosem sypačov a pracuje na nich viac ako sedemdesiat pracovníkov dvadsaťštyri hodín denne,“ povedal Ivan Kráľ z liptovskej pobočky SC ŽSK.
Najvyššiu prioritu majú z hľadiska údržby a hustoty cestnej premávky cesty I. triedy. Sneh cestári odstraňujú pluhmi, ak je vozovka zasypaná väčšou vrstvou, použijú aj frézy. Na zmiernenie šmykľavosti povrchu používajú na cestách I. triedy chemický materiál ľudovo nazývaný aj soľ.
Cesty II. a III. triedy posýpajú inertným posypom, čiže štrkodrvou alebo zmiešanou kombináciou soli a posypu.
„V minulom zimnom období sme v liptovskom závode na cesty I., II. a III. triedy minuli 6500 ton inertného a 1600 ton chemického materiálu. Údržba ciest v regióne stála približne 280-tisíc eur,“ doplnil I. Kráľ.
Problémom sú hlavne horské priechody
Cestári sa o zjazdnosť vozoviek starajú nepretržite. Jednotlivé úseky udržujú priebežne podľa priority a pri zhoršených podmienkach a hustom snežení sú v teréne takzvaní lietajúci dispečeri. Tí nahlasujú jednotlivým strediskám najhoršie úseky ciest.
„Najrizikovejším je, napríklad, úsek cesty I. triedy Ružomberok - Ivachnová, kde je vysoká intenzita dopravy. Tak isto sú to aj horské priechody Brestová, Huty, Čertovica a Jasná. Pri cestách III. triedy sú problémom časté stúpania, klesania a ostré zákruty,“ vysvetlila hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Radka Kulaviaková.