Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Lietajúci dispečeri v teréne zisťujú najhoršie úseky ciest

Keď v noci sneží, ale niektorá cesta ráno ešte nie je odhrnutá, neznamená to, že cestári nepracujú. Možno je menej frekventovaná a jej údržba príde na rad neskôr.

Cestári odhŕňaju cesty podľa ich frekventovanosti.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ, RUŽOMBEROK. Správcovia ciest majú zimnú údržbu ciest rozdelenú podľa priority a zabezpečujú ju priebežne. Slovenská správa ciest (SSC), keďže nevlastní žiadne mechanizmy, zabezpečuje údržbu dodávateľsky cez zmluvných partnerov. O liptovské cesty sa stará prostredníctvom Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK). „Naši zmluvní partneri robia zimnú údržbu podľa schváleného operačného plánu zimnej služby,“ informovala Iveta Fedorová, hovorkyňa SSC.

Nebezpečný úsek je v okolí priehrady

O zjazdnosť liptovského takmer päťdesiatkilometrového úseku diaľnice medzi Ivachnovou a Važcom sa stará Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

„Stav diaľnice monitorujeme prostredníctvom kamerového systému s meteostanicami. Tie sledujú počasie, informujú o zrážkach, teplote vozovky a vzduchu, rýchlosti vetra, vzniku námrazy, ale poskytujú aj ďalšie dôležité informácie,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Najnebezpečnejšie úseky diaľnice sú, podľa hovorcu, v okolí Liptovskej Mary. „Vplyvom priehrady sa tvorí námraza a vytvárajú sa záveje. Pre vysokú nadmorskú výšku bývajú zhoršené poveternos-tné podmienky aj pri Hybiach,“ doplnil M. Jánošík.

V Liptove pracuje dvadsaťosem sypačov

Liptovská pobočka SC ŽSK udržuje cesty II. a III. triedy a súčasne sa ako zmluvný partner SSC stará aj o cesty I. triedy. Celková dĺžka udržiavaných zimných úsekov v regióne je takmer päťsto kilometrov.

„Pre obidva okresy máme k dispozícii dvadsaťosem sypačov a pracuje na nich viac ako sedemdesiat pracovníkov dvadsaťštyri hodín denne,“ povedal Ivan Kráľ z liptovskej pobočky SC ŽSK.

Najvyššiu prioritu majú z hľadiska údržby a hustoty cestnej premávky cesty I. triedy. Sneh cestári odstraňujú pluhmi, ak je vozovka zasypaná väčšou vrstvou, použijú aj frézy. Na zmiernenie šmykľavosti povrchu používajú na cestách I. triedy chemický materiál ľudovo nazývaný aj soľ.

Cesty II. a III. triedy posýpajú inertným posypom, čiže štrkodrvou alebo zmiešanou kombináciou soli a posypu.

„V minulom zimnom období sme v liptovskom závode na cesty I., II. a III. triedy minuli 6500 ton inertného a 1600 ton chemického materiálu. Údržba ciest v regióne stála približne 280-tisíc eur,“ doplnil I. Kráľ.

Problémom sú hlavne horské priechody

Cestári sa o zjazdnosť vozoviek starajú nepretržite. Jednotlivé úseky udržujú priebežne podľa priority a pri zhoršených podmienkach a hustom snežení sú v teréne takzvaní lietajúci dispečeri. Tí nahlasujú jednotlivým strediskám najhoršie úseky ciest.

„Najrizikovejším je, napríklad, úsek cesty I. triedy Ružomberok - Ivachnová, kde je vysoká intenzita dopravy. Tak isto sú to aj horské priechody Brestová, Huty, Čertovica a Jasná. Pri cestách III. triedy sú problémom časté stúpania, klesania a ostré zákruty,“ vysvetlila hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Radka Kulaviaková.


  1. Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra Video 2 060
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 323
  5. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 223
  6. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 176
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 147
  8. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 124
  9. Mikuláš je značka, ktorú nevyužívame naplno 98
  10. Slovensko spieva koledy 59

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Blízke regióny

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná

Popadané stromy na severe krajiny odtrhli od elektriny ďalšie tisícky domácnosti.

Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory

Cestu medzi Tvrdošínom a Námestovom od večera sprejazdňujú hasiči a pilčíci. Budú tam ešte minimálne tri hodiny.

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Bez prúdu zostanú stovky Oravcov celú noc

Rozsiahly výpadok elektriny na hornej Orave pretrváva. Niektoré obce môžu byť bez prúdu ešte minimálne do zajtrajšieho rána.

Všetky správy

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.