LIPTOV. Zaujímalo nás, aké formy komunikácie s obyvateľmi využívajú primátori a či v tejto oblasti pripravujú nejaké zmeny. Preto sme sa ich opýtali:
Aké formy komunikácie s obyvateľmi mesta ste dosiaľ využívali?
Máte záujem uplatňovať nové formy komunikácie, napríklad, elektronické prieskumy verejnej mienky, internetové ankety?
V ktorých oblastiach života mesta je zapojenie ľudí na spolurozhodovaní vhodné?
Branislav Tréger, Liptovský Hrádok
Samozrejmosťou sú stretnutia s obyvateľmi mesta, telefonická i mailová komunikácia. Ľudia využívajú na tento účel aj internetovú stránku mesta. Názory môžu vyjadriť aj v tlačenom mestskom periodiku či v mestskom rozhlase.
Prieskumy verejnej mienky pravidelne robíme prostredníctvom internetovej stránky mesta.
V činnosti organizácií zriadených mestom, v sociálnych veciach, školstve a všeobecne vo výstavbe.
Ján Pavlík, Ružomberok
Medzi priame formy komunikácie s obyvateľmi patria verejné hovory či prijímanie ľudí priamo v mojej kancelárii. Okrem toho som zaviedol novú formu komunikácie s názvom Na káve s primátorom.
Ľudia takéto stretnutia nevnímajú len ako obyčajnú kávu, ale v prvom rade ako možnosť porozprávať sa s primátorom o svojich problémoch. Takisto s ľuďmi komunikujem aj na mestskej internetovej stránke. Nevyhýbam sa ani priamym stretnutiam s ľuďmi v meste, ale aj na kultúrnych, spoločenských či športových podujatiach.
Elektronický prieskum verejnej mienky, ale aj zisťovanie názorov ľudí prostredníctvom ankety sme už robili a máme v pláne pripraviť niečo podobné aj v budúcnosti. Navyše, chceme už tento rok umiestniť aj verejné schránky na frekventovaných miestach v meste.
V Ružomberku je momentálne aktuálnou témou budúcnosť basketbalu. V krátkom čase chceme pripraviť niekoľko možností, ako by sa mohli k tejto téme na rôznych fórach vyjadriť aj obyvatelia mesta. To isté by sme chceli zrealizovať ohľadne smerovania Vlkolínca.
Myslím si, že ľudia majú viaceré možností ako sa spolupodieľať na rozhodnutiach týkajúcich sa života v meste. Niektorí z nich spolurozhodujú o dôležitých otázkach života mesta ako členovia komisií pracujúcich pri mestskom zastupiteľstve. Každý tiež môže osloviť poslanca za jeho obvod.
Alexander Slafkovský, Liptovský Mikuláš
Využívame všetky dostupné možnosti. Patria medzi ne predovšetkým pravidelné verejné diskusie – hovory s občanmi.
Veľkú úlohu pri zbieraní poznatkov a informácií zohrávajú moje poradné orgány. Sú nimi rada starších, rada podnikateľov, študentský parlament a iné. Nezastupiteľné miesto v komunikácii so spoluobčanmi majú občianske a poslanecké kluby v mestských častiach.
Ľudia majú možnosť komunikovať s predstaviteľmi mesta aj počas stránkových hodín na radnici. Stretnutia sú neraz veľmi podnetné.
Nevyhýbam sa ani neformálnym stretnutiam mimo úradu. Ľudia ma často oslovujú na ulici, ak je problém zložitejší, dohodneme si termín v kancelárii, kde sa téme venujeme hlbšie. S ľuďmi komunikujem aj prostredníctvom najznámejšej sociálnej siete.
Internetová stránka mesta ponúka možnosť anonymne i pod vlastným menom vyjadriť názor či upozorniť na problém prostredníctvom rubrík Mikulášske ucho či Otázky a odpovede. Sú na nej aj ankety.
Vlani sme, napríklad, zverejnili anketu v mesačníku Mikuláš. Zaujímal nás názor ľudí, v ktorých oblastiach máme šetriť a v ktorých byť v úsporných opatreniach miernejší.
Anketa sa stretla so záujmom. V prípade potreby budeme túto formu získavania názorov a informácií využívať aj v budúcnosti.
Hovory s občanmi alebo výmena názorov s predstaviteľmi poslaneckých a občianskych klubov rozširujú náš prehľad o potrebách obyvateľov.
Týkajú sa nielen drobných potrieb, ale dokážu ovplyvniť či pozmeniť zámery v oblasti investícií, či už ide o budovanie nových chodníkov alebo protipovodňových zariadení, prípadne výstavbu bytov či parkovacích miest.
Pri najväčšej snahe budeme mať vždy menší prehľad o potrebách v mestských častiach ako tí, ktorí tam žijú alebo pracujú. Práve preto oceňujem poradné orgány, ktorých členovia tlmočia bezprostredné informácie z konkrétnych lokalít a oblastí života.