LIPTOV. Európska únia nepovažuje opatrenia, ktoré majú zmierniť vplyv diaľnice na životné prostredie, za dostatočné.
Slovensko opätovne posúdi dopad výstavby najnáročnejšieho úseku z pohľadu ochrany životného prostredia medzi Turanmi a Hubovou.
Ministerstvo dopravy chce stavať diaľnicu s pomocou európskych peňazí, ktoré Európska komisia stále nepustila. Slovensko ich dostane vtedy, ak výstavba diaľnice neohrozí životné prostredie a vzácne biotopy zaradené do systému Natura 2000.
Opatrenia na zmiernenie vplyvov diaľnice na chránené územia národných parkov a vodných tokov, ktoré ministerstvo dosiaľ navrhlo, budú stáť osem miliónov eur. Európska komisia ich ale nepovažuje za dostatočné a vyzvala Slovensko, aby ich prehodnotilo.
Ministerstvo musí, napríklad, zabezpečiť biokoridory pre pohyb veľkých šeliem, protihlukové steny, farebné steny na ochranu netopierov a dostatočnú kanalizáciu.
Európska komisia chce stavať diaľnicu šetrne
Ministri dopravy a životného prostredia rokovali o ďalšom postupe s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom.
„Je dôležité, aby sme robili kroky, ktoré sú v súlade s európskou a teda aj našou legislatívou. S eurokomisárom sme sa dohodli na ďalších krokoch, teda primeranom posúdení dopadov na životné prostredie. Ak bude treba prijať ďalšie zmierňujúce opatrenia, sme pripravení tak urobiť,“ povedal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
„Situáciu na Slovensku pravidelne sledujeme. Naše výhrady nechcú zastaviť výstavbu diaľnice, ale zabezpečiť, aby sa čo najviac zohľadnilo vzácne životné prostredie, ktoré tu máte,“ vysvetlil eurokomisár Potočnik počas návštevy Slovenska.
Mali by to stihnúť do tohto leta
Ministerstvo dopravy je ale vo svojich plánoch začiatku výstavby sporného úseku optimistické. Opätovné posúdenie vplyvov diaľnice na životné prostredie by mal rezort stihnúť do leta a následne vyhlási verejnú súťaž. Úlohu ale dotiahne už nová vláda, ktorá vzíde z predčasných marcových volieb.
„Harmonogram, ktorý je pripravovaný s nezávislým expertom, siaha do júna tohto roku. Nevidím dôvod, aby sa kroky, ktoré má expert hodnotiť a následne vydať záverečné stanovisko, do takéhoto času nezvládli,“ ubezpečil Krajčovič.
Mimovládne organizácie a ekológovia poukazujú na to, že povrchový variant, ktorý presadzuje vláda, ohrozí Krpeliansku úžinu, Kraľoviansku kopu, Rojkovské rašelinisko a chránený úsek Váhu. Vhodným riešením, ktoré najmenej ohrozí chránené územia je, podľa ich slov, trasovanie diaľnice tunelom Korbeľka.