LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Krajský stavebný úrad v Žiline v odvolacom konaní zrušil zamietavé záväzné stanovisko mesta k vydaniu územného rozhodnutia.
Investor Cyril Fogaš povedal, že v projekte pokračoval na základe súhlasného záväzného stanoviska, ktoré mesto vydalo vo februári minulého roka. „Len vďaka nemu sme mohli dostať súhlas na realizáciu projektu aj od ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré musí byť zriaďovateľom heliportu,“ povedal investor.
Do projektu investovali už takmer 3,5 milióna eur
Cyril Fogaš vysvetlil, že nejde o lacný projekt. „Kúpili sme pozemky, dali vypracovať projektovú dokumentáciu, hlukové štúdie, kúpili helikoptéru, vyškolili pilotov a mechanikov. Do celého projektu sme investovali už takmer 3,5 milióna eur. Ak mesto neoprávnene projekt zamietne, budeme žiadať náhradu vzniknutých škôd,“ dodal.
Samospráva si, podľa primátora Alexandra Slafkovského, nechá overiť všetky svoje doterajšie postupy a postoje. „No je veľmi pravdepodobné, že dôjdeme k tomu istému záveru. Hladina hluku by podľa doloženej štúdie prekračovala zákonom stanovenú normu, čo je v rozpore so schváleným územným plánom. Preto by sme ho museli najprv zmeniť, aby sa činnosť, ktorá produkuje nadmerný hluk, mohla v danom území vykonávať,“ uviedol.
Keď sa mohli vyjadriť, nik neprotestoval
Primátor pripomenul, že pri rozhodovaní mesto zohľadnilo aj postoj obyvateľov a majiteľov pozemkov v okolí budúceho heliportu, ktorí s jeho výstavbou nesúhlasia. Investor ale oponoval: „Všetci, ktorí sú dnes s výstavbou nespokojní, mohli proti projektu protestovať počas schvaľovania územného plánu mesta. Vtedy sa proti nemu neobjavila jediná námietka, nik proti výstavbe nebol. Nerozumiem, prečo chce dnes niekto zmariť investíciu, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju turizmu v regióne.“
S investorom bude primátor určite ešte rokovať. „Naším cieľom nie je brániť rozvoju zaujímavého podnikateľského zámeru, ale pri realizácii projektu musíme postupovať podľa zákona a v záujme občanov mesta. Riešením je doplnok k územnému plánu alebo zmena charakteristiky heliportu. Pôvodne sme síce vydali súhlas, že v danej lokalite pristávacia plocha stáť môže, lenže v procese vydávania stavebného povolenia sa objavili nové skutočnosti, ktoré nás donútili zmeniť pôvodné súhlasné stanovisko,“ dodal Slafkovský.
Mal by slúžiť hlavne na vyhliadkové lety
Cyril Fogaš povedal, že od začiatku postupovali v súlade s územným plánom. „Na projekte sa od začiatku januára 2011 nezmenilo nič, ani jeden detail,“ vyhlásil.
Pristávacia dráha by mala stáť asi 600 metrov od mestskej časti a 700 metrov od akvaparku. Od cesty bude umiestnená asi 240 metrov.
Z heliportu by mal lietať prevažne vrtuľník Robinson R 44. S hmotnosťou pri plnom obsadení 1089 kilogramov sa zaraďuje medzi ľahké helikoptéry. Zmestia sa do nej traja pasažieri a pilot.
Na ploche budú môcť pristávať aj vrtuľníky zdravotníckej záchrannej služby a heliport nájde uplatnenie aj v prípade hasenia požiarov alebo iných nepredvídaných situácií. Slúžiť by mal v prvom rade na vyhliadkové lety, teda rozvoj turizmu. Pri využívaní heliportu budú môcť získať skúsenosti aj mladí piloti.