DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Hovorkyňa strediska Katarína Šarafínová tvrdí, že celebrity, ak zažijú horskú atmosféru na vlastnej koži a v stredisku sa im zapáči, udávajú istý trend. Ľudia potom známe osobnosti radi nasledujú.
„Celebrity? To slovo mi je cudzie. Čo miestnym ľuďom priniesli?“ oponovala najstaršia obyvateľka Demänovskej Doliny a organizátorská legenda pretekov Európskeho a Svetového pohára v zjazdovom lyžovaní Magda Hollá.
„Viete, akých ľudí mám rada ja? Športovcov. Prednedávnom, keď boli na Chopku freeridové preteky, prišli ku mne o druhej v noci traja chlapci. Z Karlových Varov cestovali celý deň, napriek tomu sa skoro ráno zobudili, vzali lyže a išli na kopec,“ povedala M. Hollá a pokračovala: „Všetky tváre z televíznej obrazovky, ktoré sa moderne nazývajú celebritami, ľuďom z hôr nič nehovoria. Chlapec, ktorý vezme lopatu a pomôže mi očistiť chodník či okolie chaty od snehu, je pre mňa väčšou hviezdou ako ktosi, kto sa predvádza len pred kamerami alebo na diskotékach,“ vysvetlila čiperná osemdesiatnička, ktorá ešte pred dvoma rokmi pravidelne lyžovala.
Mená celebrít dotvárajú imidž
Pred rokmi M. Hollá pomohla do Jasnej pritiahnuť preteky Svetového pohára.
„Na lyžiarske legendy z celého sveta ako Ingemara Stenmarka, Gustava Thöniho, bratov Mehrovcov či Bojana Križaja sa aj bez reklamy v televízii prišlo pozrieť štyridsaťtisíc ľudí. Dnes žijeme v inej dobe, reklama je všade okolo nás. Keď po veľkej mediálnej kampani skáče pod pódiom na zjazdovke dvesto ľudí, organizátori sú nesmierne šťastní,“ vysvetlila.
Mená celebrít dotvárajú imidž aj známych svetových lyžiarskych stredísk. Napríklad, svahy talianskych dolimitov obľuboval pápež Ján Pavol II. Olympijské mestečko Cortina d Ampezzo v minulosti navštevovala americká herečka Audrey Hepburn. V meste sa odohrávali aj niektoré scény z filmov Cliffhanger, Ružový panter a po uliciach sa preháňal Roger Moore ako James Bond vo filme Len pre tvoje oči.
Vo švajčiarskom stredisku Crans-Montana lyžoval britský princ William a rodina francúzskeho prezidenta Nicolase Sarkozyho či francúzsky herec Alain Delon. Klosters pri Davose radi navštevujú bývalý taliansky premiér Silvio Berlusconi či šéfka nemeckej vlády Angela Merkelová. Michela Galabruea, ktorý sa preslávil ako veliteľ žandárov zo Saint Tropez, by ste mohli stretnúť v stredisku Klosters.
Najarogantnejší bol vraj spevák Rytmus
Demänovskú dolinu tiež preslávili známe mená. Svahy na Chopku zlyžoval legendárny hokejista Dominik Hašek. česká Paris Hilton Agáta Hanychová, ktorá v Jasnej nafotografovala akty. Slovensko vraj nepoznala, spočiatku si myslela, že namiesto v Nízkych je Malých Tatrách. Herečka Mahulena Bočanová sa v Demänovskej Doline schovávala pred psychopatom.
Najarogantnejším návštevníkom bol údajne spevák Rytmus, ktorý pred koncertom sedel vo vyhriatom aute, hral sa s mobilným telefónom a nemal chuť zisťovať, kde je a čo tu robí.
Veľmi zábavná bola tiež modelka Andrea Verešová, ktorá na zjazdovke potrebovalo najmä šminky a púder. Pravým opakom bola wimbledonská víťazka, česká tenistka Petra Kvitová. Nemala problém s akýmkoľvek rozhovorom. Stretnutia s novinármi jej štáb však zatrhol, pretože sponzorská zmluva vraj tenistke zakazuje chodiť v teplom oblečení.
Lyžovanie a zábava v jednom
Tatry sa za posledné roky, podľa K. Šarafínovej, veľmi zmenili. „Už nie su len miestom pre dobrých lyžiarov, ale snažia sa byť, ako väčšina európskych stredísk, aj centrom zábavy. Koncerty či adrenalínové akcie dokážu prilákať stovky mladých ľudí, často aj nelyžiarov,“ doplnila.
Čo si myslia o populárnych ľuďoch domáci a turisti?
Peter z Liptovského Hrádku chodí do Jasnej hlavne lyžovať. „Dôležité sú pre mňa snehové podmienky a počasie. Nejaké treťotriedne herečky, ktoré sa sem prídu pochváliť drahým oblečením či výstrojom, ma vôbec nezaujímajú,“ konštatoval.
V Jasnej lyžoval Nosáľ aj Mečíř
Irina a Oleg z ukrajinského Kyjeva slovenské celebrity nepoznajú a žiadnu svetovú hviezdu v Jasnej nevideli. „Do Tatier sme takmer tisíc kilometrov necestovali preto, aby sme obdivovali nejaké mediálne hviezdy, ale preto, že sa nám v nich páči a chceli sme si dobre zalyžovať.“
Dušanovi, ktorý v Demänovskej Doline prevádzkuje slovenskú kolibu, sa nechce veriť, že by popularita speváka či modelky ovplyvnila návštevnosť strediska.
„Neviem, možno sa mýlim, ale ja turistov prilákam na široký klobúk, opasok a fujaru. Keď pred kolibou zahrám, zvedaví turisti sa okamžite pristavia,“ prezradil podnikateľ a pokračoval: „Ale keď bol u nás v kolibe tenista Miloš Mečíř, spoznali ho ešte aj Angličania,“ doplnil.
Magda Hollá má najkrajšie spomienky na choreografa Lúčnice Štefana Nosáľa. „Niekedy chodieval do Jasnej aj s manželkou a dcérou. Boli to skromní ľudia. Nikdy nechceli, aby sa všetci točili len okolo nich. Svet sa mení. Keď som pred rokmi prišla do švajčiarskeho Davosu, videla som len takmer neznámu alpskú dedinu. Dnes je to centrum svetového finančníctva a každoročne sa tam schádzajú zástupcovia priemyselných, obchodných spoločností, politici, ekonómovia a novinári z celého sveta,“ konštatovala.
Keď, podľa K. Šarafínovej, populárni ľudia stredisko navštívia, je pravda, že záujem o nich viac prejavia médiá ako samotní turisti.
„Potom sa v správach zo šou biznisu, ktoré sledujú státisíce ľudí, popri modelkinej trojtisícovej kombinéze a hercoch bojujúcich so zimou v lyžiarskych baroch, často v zábere objaví aj Demänovská Dolina.“
A čo si o známych tvárach na svahu myslí mediálny analytik?
„Keďže konkurencia lyžiarskych stredísk je veľká, základom je upútať a následne, hoci v menšej miere, pritiahnuť ďalších návštevníkov. Takže akákoľvek zmysluplná reklama je dobrá. Časté prostriedky v reklame sú známe tváre, deti či zvieratá. Prvoradá by však pre majiteľov lyžiarskych stredísk mala byť kvalita ponúkaných služieb v dobrom pomere k cene,“ povedal Andrej Školkay.
Autor: JD