LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Väčšina slovenských sídlisk bojuje s rovnakým problémom, ktorým je akútny nedostatok parkovacích miest.
Sídliská sa v čase výstavby neprispôsobovali tomu, že jedna domácnosť bude mať viac ako jedno auto. Dnes sú parkoviská pred panelákmi plné a hľadanie voľného miesta sa podobá malej pátracej akcii.
Liptovskomikulášska radnica sa rozhodla riešiť narastajúci problém s parkovaním a do všetkých domácností na sídlisku Podbreziny rozoslala dotazníky. Ľudí sa pýta, či a akým spôsobom sú ochotní spolupodieľať sa, napríklad, na financovaní výstavby parkovísk, či a koľko sú ochotní prípadne zaplatiť za novú garáž.
Papiere skončili v odpadkoch
„Keď som si dotazník prečítala, zahodila som ho do koša. Vnímala som ho ako ďalší spôsob ťahania peňazí, zase budeme musieť za niečo platiť,“ povedala Katarína z Podbrezín. Rovnako postupovala väčšina opýtaných. „Kde mám zobrať 500 eur, aby som mohol tri roky parkovať? Dotazník som začal vypĺňať, ale od hnevu som ho potom zahodil,“ priznal Ladislav.
Ľudia to vraj zle pochopili
Primátor mesta Alexander Slafkovský ale tvrdí, že je to veľmi zlá interpretácia zámeru, pre ktorý sa rozhodli realizovať anketu.
Cieľom dotazníka bolo, podľa primátorových slov, zistiť, či sú občania ochotní spolupodieľať sa na financovaní výstavby parkovísk s možnosťou získať právo parkovania na novom mieste.
Mesto zaujíma, či sa ľudia skôr prikláňajú možnosti vlastniť garáž, alebo k systému zónového regulovaného parkovania, kde by bol možný prístup len vozidlám s oprávnením. Na jeden byt by sa v tomto prípade vydávalo jedno oprávnenie na parkovanie v zóne a pri dostatku miest aj na druhé či tretie auto za určitý poplatok.
„Zo získaných peňazí by sa postupne rozširovali parkovacie plochy. Takto to funguje vo väčšine veľkých slovenských miest,“ povedal primátor.
Mesto pracuje na novej politike parkovania
Slafkovský zdôraznil, že určitý systém parkovania sa bude postupne zavádzať v celom meste,
„Dnes je predčasné predbiehať a hovoriť o tom, aké riešenie to bude a zároveň ho posudzovať či odsudzovať. Keď bude dotazník vyhodnotený a spracovaný, dá nejaký obraz o preferovaných predstavách Podbrezinčanov,“ vysvetlil Slafkovský.
Na základe dotazníka ľudia nadobudli presvedčenie, že za parkovanie na sídlisku budú platiť a riešenie, ktoré ponúklo mesto, vyhovuje len majetným.
„Bezplatné parkovanie na jedno auto a domácnosť je potrebné zachovať, nechceme zaviesť platené parkovanie ako povinnosť,“ zdôraznil Slafkovský.
Návratnosť považuje primátor za úspešnú
Dotazník, ktorý pomôže pri tvorbe novej politiky parkovania na sídlisku, dostali všetky domácnosti. Mestu sa vrátilo približne desať percent vyplnených lístkov. Primátor to považuje za dobré číslo.
„Cieľom bolo osloviť tritisíc domácností na Podbrezinách. Pri podobných anketách považujú v porovnateľných mestách za úspech návratnosť štyri až šesť percent,“ uzavrel primátor.