LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. „Mesto financuje prevádzku škôl a osobná návšteva mi umožnila vidieť, aké sú ich najväčšie priority,“ povedal primátor Alexander Slafkovský.
Nevyhnutné sú, podľa primátora, hlavne menšie stavebné opravy. Najhoršia situácia je v Základnej škole Čsl. brigády, ktorá sídli vo viac ako päťdesiatročnej budove. Podobná situácia je v starších pavilónoch školy v Okoličnom a materských školách, ktoré postavili v 60. či 70. rokoch.
Z kúrenia neustále uniká voda
„Budovy nie sú zateplené, okná a niektoré rozvody či systém vykurovania je v zlom stave. Na druhej strane, dobrú úroveň majú jedálne. V nedávnej minulosti do nich mesto investovalo pomerne veľkú sumu peňazí,“ konštatoval A. Slafkovský.
Prednosť dostanú najdôležitejšie investície, ktoré musí mesto urobiť už v tomto roku. „V škole Čsl. brigády je v havarijnom stave kúrenie. Zo systému neustále uniká voda a znalecký posudok preukázal, že kotolňa nie je v súlade s bezpečnostnými predpismi a kúrenie už nedokáže dostatočne plniť svoju funkciu. Do systému je počas dňa potrebné doliať približne sto litrov vody,“ vysvetlil A. Slafkovský.
Mesto už vypracovalo všetku potrebnú dokumentáciu. „Cez krajský školský úrad požiadame o príspevok z ministerstva školstva. S rekonštrukciou kotolne by sme chceli začať najneskôr v lete. Financovať by sme mali 15 percent nákladov a druhú časť by mal poskytnúť štát. Predpokladáme, že celková suma by sa mala pohybovať približne na úrovni 200-tisíc eur,“ dodal primátor.
V starých budovách sú časté poruchy
V roku 2003 odovzdal štát školský majetok samosprávam. „Odvtedy má všetky budovy a nehnuteľný majetok na starosti mesto. Štát spravuje hnuteľný majetok, hradí pomôcky, pedagogický proces a platy učiteľov. V starých budovách sa často vyskytujú poruchy, preto na ne v štátnom rozpočte každoročne vyčleňuje istú sumu,“ povedal A. Slafkovský.
Primátor si myslí, že základným a materským školám pomohlo, že sa stali samostatnými právnymi subjektami.
„Väčšina riaditeľov sú dnes dobrými správcami školského majetku. Mnohým sa podarilo ušetriť a z prostriedkov si opravili, napríklad, sociálne zriadenia či vymenili nevyhovujúce okná,“ doplnil primátor.
Primátora zaujímala aj naplnenosť jednotlivých tried v školách, krúžkov v centrách voľného času, stav zamestnancov, materiálne a technické vybavenie školských zariadení. Počas návštev nahliadol aj do niektorých tried, aby reálne videl prácu pedagógov a žiakov.