RUŽOMBEROK. Ružomberskí poslanci zaradili do systému škôl v meste aj novú súkromnú škôlku, ktorá nebude k deťom pristupovať tradičnými postupmi, ale alternatívnou formou.
Škôlka začne fungovať od septembra budúceho roku v priestoroch budovy medzi obchodnou akadémiou a Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Prvá alternatívna škôlka v meste bude mať jednu triedu s dvadsiatimi deťmi. Je určená deťom od troch do šesť rokov, teda dochádzka je presne taká istá ako v klasických zariadeniach. Deťom sa budú venovať učiteľky s certifikátom metódy Montessori. V súčasnosti zriaďovateľky pracujú na získaní potrebných povolení na prestavbu budovy a potrebných certifikátov na prevádzku prvej alternatívnej škôlky.
Alternatívne školstvo je u nás v plienkach
Montessori pedagogika je svetovo uznávaná a rozšírená filozofia výchovy a vzdelávania, pričom vychádza z pozorovania potrieb detí. „Všade vo svete je táto metóda úplne bežná a nejde o nič neznáme. Napríklad, Česká republika je oveľa viac pred nami,“ vysvetlila Jana Pápežová, jedna z patrónok projektu montessoriánskej škôlky v Ružomberku.
Alternatívne formy prístupu k výchove a vzdelávaniu detí sú u nás zatiaľ iba v plienkach. Pápežová sa napriek tomu neobáva nedôvery rodičov. „Rodičia sa môžu slobodne rozhodnúť, či skúsia niečo nové a deti k nám prihlásia. Na základe vlastných skúseností ale môžem povedať, že čoraz viac u nás rastie dopyt po zmene, inom prístupe k deťom,“ zdôraznila Pápežová. V novej škôlke teda nebudú skúšať nič nové, ale zavedú postupy, ktoré sú vo svete bežné. „Tento druh pedagogiky detí je úžasný a je veľkou škodou, že v našom tradičnom školstve nič podobné nefunguje,“ dodala Pápežová.
Deti sú spokojné, keď môžu byť nezávislé
Zakladateľka, talianska lekárka Maria Montessori, zistila, že všetky deti majú prirodzené sklony k zdokonaľovaniu svojich schopností prostredníctvom činnosti s predmetmi, ktoré nachádzajú vo svojom bezprostrednom okolí a priťahujú ich.
Pozorovala deti pri práci so špeciálnymi pomôckami, ktoré používali prirodzene, samostatne, opakovane sa k nim vracali a pracovali s obdivuhodným sústredením.
Všimla si, že najspokojnejšie boli, keď sa mohli sústrediť na úlohy, ktoré im umožňovali byť nezávislými. Po ukončení práce boli odpočinuté, šťastné, vnútorne spokojné a plné energie.
Tradičné školy pripravujú deti o radosť z učenia
Najvhodnejšie je, podľa montessoriánskej školy, začať s deťmi pracovať vo veku 2 až 2,5 roka.
Vtedy totiž nastáva správne obdobie na rozvoj základného a intelektového potenciálu dieťaťa pomocou špeciálnych pomôcok. Deti vedené metodikou Montessori začínajú samé písať, čítať a počítať už v predškolskom veku.
„Tradičný spôsob vzdelávania naplní dieťa na krátku dobu informáciami, ale nerozvíja jeho osobnosť. Dieťa sa potrebuje a chce učiť, nie byť učené.
Dnešný spôsob vzdelávania väčšinu detí pripravuje o radosť z učenia a práce a vedie ich k negatívnej skúsenosti, že je to nepríjemná povinnosť,“ povedala Soňa Bobeková, riaditeľka Slovenskej asociácie Montessori.