Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Doprava v Tatrách pripomína čiernu dieru

O Tatry sa delia Slováci a Poliaci. Hoci obe strany rozširujú vzájomnú spoluprácu, slabinou je pravidelné cestovné spojenie medzi Liptovom a Zakopaným.

Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru.Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

LIPTOV. Prejsť po vlastných zo Slovenska do Poľska cez tatranské vrcholy a doliny je snom nejedného milovníka turistiky. Na to, aby si ho mohol splniť, musí vyriešiť aj otázku dopravy, teda ako sa vráti späť.

Veľmi rýchlo narazí na nezanedbateľný problém, pretože medzi Liptovským Mikulášom, ktorý je vstupnou bránou do Západných Tatier a Zakopaným, centrom turizmu na poľskej strane Tatier, nenájde vo verejnom cestovnom poriadku žiaden spoj. Nepochodí ani v prípade, ak by sa chcel k severným susedom dostať z Trstenej.

Doprava poľské a slovenské Tatry rozdeľuje

„Na jún sme si s priateľmi objednali týždenný pobyt v peknom penzióniku pri Liptovskom Mikuláši. Tento čas chceme využiť najmä na turistiku. Naplánovali sme si prechod z poľského Zakopaného do jednej z dolín v Západných Tatrách,“ opísal Michal z Trnavy.

Keď začali plánovať trasu podrobne, zistili, že z Liptovského Mikuláša ani Oravy sa do Poľska nedostanú. Jedinou možnosťou je Poprad, odkiaľ v letnej sezóne jazdí súkromná poľská linka.

„Turistické cechy alebo organizácie stále rozprávajú o slovensko-poľskej spolupráci, čerpajú eurofondy ale v praxi sa nestarajú o základ tejto spolupráce, ktorým je vzájomná infraštruktúra. Tatry nie sú slovensko-poľské, ale slovenské a poľské. Ak chcú rozvíjať vzájomný cestovný ruch, mali by sa postarať aj o to, aby sa mali ľudia ako dostať z jednej krajiny do druhej,“ povedal sklamaný turista Michal.

Poliaci sú opäť podnikavejší

Napokon sa im podarilo po dvoch dňoch vypátrať na zahraničných internetových stránkach jediného prepravcu, opäť poľského, ktorý preváža cestujúcich medzi liptovskou a malopoľskou podtatranskou oblasťou. Mikrobus vychádza z Liptovského Mikuláša predpoludním a v Zakopanom končí o dve hodiny. Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami ale pripomína čiernu dieru.

„Je to naozaj smutné, najmä keď sa pozriem na spoluprácu medzi Slovenskom a Rakúskom. Z hlavného mesta chodia linky mestskej hromadnej dopravy do prihraničných rakúskych oblastí, takže argument, že vybaviť medzinárodnú kyvadlovú dopravu je náročné, neobstojí,“ uzavrel Michal.

Na zlepšenie infraštruktúry nebola vyhlásená výzva

Zástupcovia organizácií cestovného ruchu, ktorí v regióne čerpajú granty na podporu slovensko-poľskej spolupráce, o nedostatočnom dopravnom spojení vedia, ale tvrdia, že problém nie je na ich strane. Európska únia ani iné riadiace orgány dosiaľ nevyhlásili žiaden program na podporu prihraničnej dopravy. Potvrdila to Miroslava Korčeková, marketingová manažérka Klastra Liptov.

„Je pravda, že v prihraničnom turizme chýba pravidelné dopravné spojenie. Zatiaľ však neboli vyhlásené žiadne výzvy, v ktorých by sme mohli žiadať financie na zlepšenie dopravnej infraštruktúry, ale len výzvy, napríklad, na cezhraničnú spoluprácu, vzájomnú výmenu alebo marketing cestovného ruchu. Ak sa však v budúcnosti takáto možnosť naskytne, určite sa zapojíme,“ povedala Korčeková.

Slovenskí dopravcovia nemajú záujem

Riaditeľka kancelárie Združenia Región Tatry odkazuje turistov, ktorí hľadajú spojenie na poľského prepravcu, ktorý zabezpečuje sezónne spojenie s Popradom a celoročné s Liptovom.

„Riešenie tejto problematiky nespadá do našej kompetencie,“ povedala Jana Majorová Garstková.

So žiadosťou o vysvetlenie sme sa preto obrátili na Žilinský vyšší územný celok. Samosprávne kraje zo zákona zabezpečujú prímestskú pravidelnú dopravu iba na svojom území. Objednávajú, financujú a garantujú zľavy z vlastných zdrojov. „Všetka ostatná doprava bola a je ponechaná zo strany štátu na voľnej možnosti podnikať,“ zdôraznil Peter Kubica, hovorca Žilinského samosprávneho kraja.

Uplatňuje sa trhový mechanizmus

Za chýbajúcou dopravou medzi Liptovom a Zakopaným teda treba hľadať slabý záujem komerčných dopravcov. Ak vyhodnotí konkrétnu oblasť či spojenie ako lukratívne, nič mu nebráni požiadať o jej schválenie.

„Táto oblasť verejnej dopravy je ponechaná čisto na komerčnej báze, uplatňuje sa tu trhový mechanizmus. Ak je záujem o cestovanie, doprava funguje, ak nie, doprava nefunguje,“ vysvetlil Kubica.

Pre nadšencov turistiky, ktorí by chceli prekonať štátnu hranicu vo výškach, zostáva niekoľko riešení. Môžu využiť služby poľského prepravcu, no musia počítať s tým, že túru začnú popoludní. Druhou možnosťou je ochota blízkeho človeka, ktorý by ich do Zakopaného odviezol na aute alebo si zaplatia súkromnú dopravu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  9. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 967
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 490
  3. Aká je chémia vôní 12 644
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 10 748
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 460
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 985
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 716
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 279
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 864
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Stanislav Bomba rozhodoval najvyššie súťaže a vymodeloval aj vlastnú píšťalku

Odmala sa skamarátil s futbalom a ten je dodnes jeho srdcovkou. Stále mladíckym elánom obdarený a v dobrom zdraví, bývalý prvoligový futbalový rozhodca a ešte aktívny delegát Stanislav Bomba 13. novembra prijímal gratulácie k svojim okrúhlym 70. narodeninám.

Stanislav Bomba

Na obnovu bytoviek v Liptovskom Mikuláši išli tento rok tri milióny eur

Na renováciu bytových domov v Liptovskom Mikuláši išli tento rok tri milióny eur.

Ilustračné foto

Najlepší kanonier VIII. ligy dal päťku Liptovským Revúcam

Na čele tabuľky strelcov VIII. ligy po jedenástich odohraných kolách tróni Miroslav Zelený (TJ Gôtovany) s 12 nástrelmi, pred 11-gólovým triom Petrom Bistiakom (Hrboltová), Petrom Guráňom (Liptovský Trnovec) a Martinom Rázgom (Štiavnička).

Miroslav Zelený v červenom.
#MYtozvladneme

ONLINE DISKUSIA: Prohibícia hazardu? Správne riešenie alebo krok vedľa?

Diskusiu vysielame live vo štvrtok 3. decembra o 18.00 hod. Novela zákona o hazardných hrách dala do rúk miest a obcí možnosť zakázať na svojom území hazardné hry aj bez petície občanov. Odborníci varujú pred týmto krokom a poukazujú na vznik viacerých nebezpečenstviev.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?