Doprava v Tatrách pripomína čiernu dieru

O Tatry sa delia Slováci a Poliaci. Hoci obe strany rozširujú vzájomnú spoluprácu, slabinou je pravidelné cestovné spojenie medzi Liptovom a Zakopaným.

Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru.Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

LIPTOV. Prejsť po vlastných zo Slovenska do Poľska cez tatranské vrcholy a doliny je snom nejedného milovníka turistiky. Na to, aby si ho mohol splniť, musí vyriešiť aj otázku dopravy, teda ako sa vráti späť.

Veľmi rýchlo narazí na nezanedbateľný problém, pretože medzi Liptovským Mikulášom, ktorý je vstupnou bránou do Západných Tatier a Zakopaným, centrom turizmu na poľskej strane Tatier, nenájde vo verejnom cestovnom poriadku žiaden spoj. Nepochodí ani v prípade, ak by sa chcel k severným susedom dostať z Trstenej.

SkryťVypnúť reklamu

Doprava poľské a slovenské Tatry rozdeľuje

„Na jún sme si s priateľmi objednali týždenný pobyt v peknom penzióniku pri Liptovskom Mikuláši. Tento čas chceme využiť najmä na turistiku. Naplánovali sme si prechod z poľského Zakopaného do jednej z dolín v Západných Tatrách,“ opísal Michal z Trnavy.

Keď začali plánovať trasu podrobne, zistili, že z Liptovského Mikuláša ani Oravy sa do Poľska nedostanú. Jedinou možnosťou je Poprad, odkiaľ v letnej sezóne jazdí súkromná poľská linka.

„Turistické cechy alebo organizácie stále rozprávajú o slovensko-poľskej spolupráci, čerpajú eurofondy ale v praxi sa nestarajú o základ tejto spolupráce, ktorým je vzájomná infraštruktúra. Tatry nie sú slovensko-poľské, ale slovenské a poľské. Ak chcú rozvíjať vzájomný cestovný ruch, mali by sa postarať aj o to, aby sa mali ľudia ako dostať z jednej krajiny do druhej,“ povedal sklamaný turista Michal.

SkryťVypnúť reklamu

Poliaci sú opäť podnikavejší

Napokon sa im podarilo po dvoch dňoch vypátrať na zahraničných internetových stránkach jediného prepravcu, opäť poľského, ktorý preváža cestujúcich medzi liptovskou a malopoľskou podtatranskou oblasťou. Mikrobus vychádza z Liptovského Mikuláša predpoludním a v Zakopanom končí o dve hodiny. Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami ale pripomína čiernu dieru.

„Je to naozaj smutné, najmä keď sa pozriem na spoluprácu medzi Slovenskom a Rakúskom. Z hlavného mesta chodia linky mestskej hromadnej dopravy do prihraničných rakúskych oblastí, takže argument, že vybaviť medzinárodnú kyvadlovú dopravu je náročné, neobstojí,“ uzavrel Michal.

Na zlepšenie infraštruktúry nebola vyhlásená výzva

Zástupcovia organizácií cestovného ruchu, ktorí v regióne čerpajú granty na podporu slovensko-poľskej spolupráce, o nedostatočnom dopravnom spojení vedia, ale tvrdia, že problém nie je na ich strane. Európska únia ani iné riadiace orgány dosiaľ nevyhlásili žiaden program na podporu prihraničnej dopravy. Potvrdila to Miroslava Korčeková, marketingová manažérka Klastra Liptov.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pravda, že v prihraničnom turizme chýba pravidelné dopravné spojenie. Zatiaľ však neboli vyhlásené žiadne výzvy, v ktorých by sme mohli žiadať financie na zlepšenie dopravnej infraštruktúry, ale len výzvy, napríklad, na cezhraničnú spoluprácu, vzájomnú výmenu alebo marketing cestovného ruchu. Ak sa však v budúcnosti takáto možnosť naskytne, určite sa zapojíme,“ povedala Korčeková.

Slovenskí dopravcovia nemajú záujem

Riaditeľka kancelárie Združenia Región Tatry odkazuje turistov, ktorí hľadajú spojenie na poľského prepravcu, ktorý zabezpečuje sezónne spojenie s Popradom a celoročné s Liptovom.

„Riešenie tejto problematiky nespadá do našej kompetencie,“ povedala Jana Majorová Garstková.

So žiadosťou o vysvetlenie sme sa preto obrátili na Žilinský vyšší územný celok. Samosprávne kraje zo zákona zabezpečujú prímestskú pravidelnú dopravu iba na svojom území. Objednávajú, financujú a garantujú zľavy z vlastných zdrojov. „Všetka ostatná doprava bola a je ponechaná zo strany štátu na voľnej možnosti podnikať,“ zdôraznil Peter Kubica, hovorca Žilinského samosprávneho kraja.

Uplatňuje sa trhový mechanizmus

Za chýbajúcou dopravou medzi Liptovom a Zakopaným teda treba hľadať slabý záujem komerčných dopravcov. Ak vyhodnotí konkrétnu oblasť či spojenie ako lukratívne, nič mu nebráni požiadať o jej schválenie.

„Táto oblasť verejnej dopravy je ponechaná čisto na komerčnej báze, uplatňuje sa tu trhový mechanizmus. Ak je záujem o cestovanie, doprava funguje, ak nie, doprava nefunguje,“ vysvetlil Kubica.

Pre nadšencov turistiky, ktorí by chceli prekonať štátnu hranicu vo výškach, zostáva niekoľko riešení. Môžu využiť služby poľského prepravcu, no musia počítať s tým, že túru začnú popoludní. Druhou možnosťou je ochota blízkeho človeka, ktorý by ich do Zakopaného odviezol na aute alebo si zaplatia súkromnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 804
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 302
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 646
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 428
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 135
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 980
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 118
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 792
  1. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  2. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  3. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  4. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  5. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  6. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  7. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  8. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 808
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 400
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 176
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 211
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 421
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 279
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 129
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Sú ovocím či zeleninou? Ktovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


Muž spadol na hrebeni a utrpel vážne zranenie hlavy. Pomoc prišla rýchlo, ale nepostačovala.


Cez sociálny podnik mesto pomôže Verejnoprospešným službám pri údržbe Liptovského Mikuláša alebo seniorom, ktorí si niektoré činnosti nevedia zabezpečiť sami.

V sociálnom podniku sa zamestnajú zdravotne znevýhodnení a zraniteľní obyvatelia.


TASR
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


  1. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  2. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  3. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  4. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  5. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  6. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  7. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  8. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 808
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 400
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 176
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 211
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 421
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 279
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 129
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu