Kamióny s drevom komplikujú dopravu v okolí papierenského závodu. Ľudia sa sťažujú, že sa nemôžu dostať z hlavej cesty do Liskovej. Spoločnosť tvrdí, že je za tým nedisciplinovanosť dopravcov.
RUŽOMBEROK, LISKOVÁ. Na ceste z Liskovej na hlavný ťah medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom postávajú kamióny naložené drevom. Čakajú na vyloženie guľatiny v papierenskom závode. Kamióny blokujú plynulosť premávky, skomplikovali dopravu do takej miery, že osobné autá majú problém po ceste do Liskovej prejsť.
„Parkovanie kamiónov na ceste je vážny bezpečnostný problém. Niekedy sa nedá vojsť do križovatky, konce guľatiny pretŕčajú do cesty, neraz museli dopravu riadiť policajti,“ povedal obyvateľ Likavky.
O problémoch, ktoré spôsobuje parkovanie kamiónov na ceste, spoločnosť Mondi SCP vie. Podľa Romana Seneckého, prezidenta spoločnosti, za nimi stoja najmä nedisciplinovaní dopravcovia, ktorí nedodržiavajú termíny vykládok.
Na vykladanie majú iba jedno zariadenie
Situácia, keď cestu z Liskovej blokujú autá naložené drevom, sa vyhrocuje dvakrát ročne, na jar a jeseň v čase ťažby. Surovinu dováža spoločnosť železničnou dopravou a kamiónmi. Vykladacie zariadenie je však iba jedno. Organizácia a časové rozloženie vykladania dreva musí byť detailne naplánované. Ak nejaké koliesko na mechanizme vypadne, pred závodom sa začnú hromadiť kamióny, ktoré zaberajú cestu a spôsobujú nebezpečné situácie.
„Vždy, keď takáto situácia nastane, ihneď ju riešime. Snažíme sa dopravcov naučiť, aby dodržiavali časové termíny na vykládku,“ povedala Marianna Matajová, riaditeľka životného prostredia spoločnosti.
Dopravcovia sa musia vopred ohlásiť
„Kapacita vykladania dreva je obmedzená, nemôžeme ju nafúknuť. Dopravcovia, žiaľ, nie vždy dodržiavajú čas vyhradený pre vyloženie dreva. Potom musia čakať v rade, kým je vykladacie zariadenie voľné,“ povedal prezident spoločnosti.
Každý kamión, ktorý mieri do závodu, musia najprv zaregistrovať cez internet. „Všetci, ktorí k nám idú, by sa mali nahlásiť. My im dáme termín vyloženia,“ vysvetlil Senecký.
Kolóny pred vstupom do areálu sa tvoria vtedy, ak dopravcovia systém nerešpektujú.
„Cieľom je, aby si vodiči uvedomili, že ak prídu mimo termín, nevyložíme ich. Čakaciu lehotu potom môžu radšej stráviť v motoreste, pokojne sa najesť, lebo inak budú stáť tri hodiny pred fabrikou a posúvať auto každých desať minút,“ spresnil Senecký.
Nebudú doplácať na nedisciplinovanosť
Denne vyložia v závode desiatky kamiónov s drevom. Postaviť pre ne veľké parkovisko, aby nestáli na ceste by, podľa Seneckého, nebolo efektívne.
„Premyslená organizácia dodávok dreva je výhodnejšia, ako investovať státisíce eur pre nedisciplinovanosť dopravcov,“ uzavrel riaditeľ.
Od roku 2009 sa znížilo množstvo kamiónov, ktoré dovážajú drevo pre papierne, takmer trojnásobne. Kamiónovú dopravu nahradili železničnou, drevo dovážajú vo vagónoch najmä z Ukrajiny a východu Slovenska, zvyšok pochádza zo západu.
„Problém s kamiónmi, ktoré stoja na prístupovej ceste do Liskovej, dnes už nie je taký výrazný ako kedysi, aj keď ho stále nevieme úplne odstrániť. Prispelo k tomu zníženie nákladnej dopravy a zároveň lepšia organizácia vykladania dreva,“ uzavrel Senecký.