RUŽOMBEROK. Diaľničný úsek medzi Turanmi a Hubovou s dĺžkou 13,5 kilometra chce Národná diaľničná spoločnosť (NDS) rozdeliť v Kraľovanoch. Aby ju mohla vláda financovať z Európskych fondov, musí ju dostavať do roku 2015.
Európska komisia ešte stále neuvoľnila peniaze pre výhrady k vplyvom na životné prostredie, najmä chránené územia v sústave Natura 2000, čo oddiaľuje reálnu šancu dostavať ho do stanoveného termínu.
Pre náročnosť by celý úsek nestihli dostavať
NDS chce úsek rozdeliť na dve menšie časti, aby mohla aspoň diaľnicu medzi Turanmi a Kraľovanmi financovať z európskych peňazí ešte v tomto programovom období. Na výstavbu ďalšej časti, s dvoma tunelmi Havran a Rojkov, už pre trvanie prác kohézne fondy nemôže použiť.
Investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová vysvetlila, že ak by Európska komisia akceptovala opatrenia Slovenska na zníženie vplyvov diaľnice na životné prostredie a dostali by súhlas na realizáciu povrchového variantu s dvoma tunelmi, aj tak by úsek Turany Hubová nepostavili v tomto programovom období.
Môžu využiť aj iné zdroje financovania
„Úsek nechceme rozdeliť pre jeho konfliktnosť. Uvažujeme o tom iba preto, aby sme využili možnosti financovania z tohto programového obdobia,“ povedala Chomová.
Stavebné práce by sa totiž museli ukončiť do roku 2015, čo nie je reálne, pretože ide o náročný úsek s dvoma tunelmi.
Druhý úsek medzi Kraľovanmi a Hubovou, nad ktorým visí environmentálny problém, sa bude, podľa Chomovej, stavať štyri roky. Jeho financovanie by museli posunúť do ďalšieho programovacieho obdobia, alebo by využili iné zdroje.
Napriek tomu potrebuje Slovensko na jeho výstavbu súhlas Európskej komisie. „Ten môžeme očakávať najskôr koncom leta. „Je to veľmi ťažká hra, uvidíme, ako sa bude vyvíjať, uzavrela Chomová.
Vznikne sedemkilometrová diera
Dokončením diaľnice medzi Dubnou Skalou a Turnami v roku 2014 sa výrazne odľahčí vyťažené Strečno. Ak by sa úsek medzi Hubovou a Ivachnovou odovzdal motoristom v roku 2015, vydýchol by si aj Ružomberok. V diaľničnej sieti by ale zostala sedemkilometrová medzera medzi Kraľovanmi a Hubovou.
Dopravný lievik, sprevádzaný nehodami a častými zápchami, by sa tak mohol presunúť do Kraľovian a Rojkova.
Bezpečnosť záleží od dĺžky cesty pred a za diaľnicou
Profesor Jozef Gnap, vedúci katedry cestnej a mestskej dopravy na Žilinskej univerzite. si myslí, že lepšie by bolo postaviť diaľnicu medzi Turanmi a Hubovou naraz a čo najrýchlejšie. Rozdelenie úseku je, podľa neho, prijateľné len vtedy, ak sa tým zrýchli výstavba diaľnice.
Zároveň vylúčil, že by sa mohla záťaž spod Strečna preniesť do Kraľovian a Rojkova. Bezpečnosť na ceste, ktorou sa začína alebo končí diaľnica, závisí od jej dĺžky a spôsobu zabezpečenia plynulosti dopravy.
„V úseku nie sú semafory, mal by sa znížiť počet odbočovaní vľavo. Ak sa nestane dopravná nehoda a vodiči budú dodržiavať predpísané rýchlosti, plynulosť dopravy by sa mohla len mierne zhoršiť,“ povedal Gnap.
Profesor upozornil, že ak si diaľnicu vyberie väčší počet vodičov, intenzita dopravy sa oproti dnešnému stavu ešte zvýši.