Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Liptovskí vedci vedia, ako riadiť hustú dopravu

Dôležitým ukazovateľom bohatstva krajiny je aj duševné a priemyselné vlastníctvo. Patenty, vynálezy či zlepšováky sú obrazom jej technologickej vyspelosti.

Vynález musia vedci ešte patentovať.Vynález musia vedci ešte patentovať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: SITA)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Autormi sú často špičkoví odborníci, ktorých mnohí nepoznajú. Ich nápady sú základom ďalšieho rozvoja spoločnosti.

Bohuslav Lakota je docentom na katedre elektroniky Akadémie ozbrojených síl v Liptovskom Mikuláši. V škole pracuje od roku 1977 a je autorom štyroch patentov. V súčasnosti pracuje na ďalších prieskumných riešeniach. S kolegom Zdislavom Exnárom zo Žilinskej univerzity by ich tiež chceli prihlásiť na patentovom úrade.

„V minulosti ešte na predchádzajúcej katedre sme mali výborný tím. Pracovali sme na takzvaných rezortných úlohách. Zadávalo ich ministerstvo vnútra. Väčšina z nich končila na patentovom úrade. Keďže išlo o armádne projekty, boli často utajované a verejnosť sa o nich nedozvedala,“ vysvetlil vedecký pracovník B. Lakota z katedry elektroniky.

Patent musí schváliť úrad

Posledný vynález, systém riadenia svetelnej križovatky s režimom prioritný smer, vyšiel technickým vynálezcom v aprílovom vestníku priemyselného vlastníctva. Patent naň však ešte nemajú.

Mikulášski vedci zatiaľ podali len prihlášku vynálezu. Ešte ho musí uznať Úrad priemyselného vlastníctva. Potom dostanú rozhodnutie o schválení. Patentové práva platia dvadsať rokov a vlastní ich škola.

Patent rieši problém zahusťujúcej sa dopravy v mestách. „Vozidlá záchranných zložiek často uviaznu v preplnených križovatkách. Strácajú drahocenné sekundy a na miesto zásahu nemusia doraziť včas. Keď sa aj sanitka cez križovatku dostane, a napriek tomu, že má prednosť pred všetkým vozidlami, môže ju z bočnej ulice, kde svieti zelená, ohroziť iný vodič,“ povedal B. Lakota.

Vedci systém prepracovali

Vedci problém vyriešili tak, že do záchranného vozidla zabudovali špeciálny vysielač. „Aktivuje sa v čase, keď šofér zapne maják a zvukovú výstrahu.

Zariadenia začne vysielať signál v podobe kódu. Ten prijíma svetelný systém na križovatke. Systém vyhodnotí smer príchodu signálu záchrany do križovatky a identifikuje vozidlo. Spustí zelenú a križovatku v smere jazdy sanitky uvoľní. Ostatné bočné križovatky prejdú do režimu červenej.

Na svetelnej signalizácii svieti zelená, kým záchranka križovatkou neprejde. Potom systém križovatku prepne do pôvodného režimu,“ vysvetlil základný princíp fungovania systému vedec.

Podobný systém už v minulosti používala armáda v bojových vozidlách a vrtuľníkoch. Ak ich protivník zameral laserovým alebo rádiolokačným zameriavačom, systém to ihneď nahlásil posádke.

„Mal však jednu nevýhodu. Nevedel určiť presný smer, z ktorého bojové vozidlo nepriateľ zameral. My sme systém prepracovali tak, že potom informoval nielen o zameraní, ale vedel aj v ôsmich smeroch určiť presnú polohu protivníka,“ dodal B. Lakota.

Neskôr vedci vojenský systém výstrahy upravili a prispôsobili, aby dokázal samostatne riadiť preplnenú mestskú križovatku v prioritnom smere. Systém vynálezcovia odskúšali len modelovo, pretože na výrobu prototypu už prostriedky nemali.

Chýbajú odborníci

Napriek tomu, že zariadenie je cenovo dostupné, zaviesť ho do praxe nebude, podľa B. Lakotu, jednoduché.

„Chýbajú nám odborníci. Potrebovali by sme špecialistu na riadiaci systém križovatky. Zariadenie využíva mikrovlnú technológiu a na Slovensku s ňou robí len niekoľko firiem. Ak by sme chceli, aby na križovatkách systém bežne fungoval, museli by sme s niektorou spolupracovať, čo je opäť hlavne otázka peňazí. Naviac, z pôvodného vývojového tímu som v škole zostal iba sám. Spolupracujem preto s kolegami z iných univerzít,“ dodal docent z Akadémie ozbrojených síl. Ak by si na patent chceli vynálezcovia nárokovať na celom svete, akadémiu by to vyšlo až na niekoľko miliónov eur. Štátna vysoká škola, podľa docenta Lakotu, nemá prostriedky, aby zaplatila vysoký poplatok. Na patentovanie za hranicami Slovenska preto radšej ani nemyslia.

„Bývam neďaleko jednej z mikulášskych križovatiek. Vidím často, aké majú záchranné zložky v dopravnej špičke problémy. Hasičská cisterna naplnená vodou má približne tridsať ton a vodič s ňou musí opatrne manévrovať. Keď pribrzdí a potom opäť naberá rýchlosť, stráca drahocenné minúty. Ak by sa nám systém podarilo zaviesť do bežnej praxe aspoň na Slovensku, určite by to bolo veľké zadosťučinenie, že sme pre spoločnosť urobili čosi prospešné,“ dodal B. Lakota.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 827
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 834
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 363
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 317
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 126
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 888
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 946
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 791
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 731
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Energetici do ochrany vtáctva v Liptovskej Teplej investovali 30-tisíc eur

Na úseku dlhom 1,3 kilometra ošetrili 14 stĺpov a splnili tak požiadavku štátnych ochranárov.

Minister obrany vyzýva ľudí, aby pre testy na Oravu necestovali

Záujem o testovanie na Orave majú aj Liptáci. Ide o blízke regióny, ktoré majú veľkú spoločnú hranicu.

Ilustračná fotografia.

Zemiaky vyrástli kvalitné, už sú aj pod strechou

S množstvom aj kvalitou zemiakov sú v tomto roku spokojní.

Triedenie zemiakov v Smrečanoch.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?