LIPTOV. Takto opísala pani Judita nový postup predajcov donedávna známych ako podomoví.
Ich nová finta spočíva v tom, že známe predvádzacie akcie hrncov, kuchynských robotov, matracov, takzvaných zdravotníckych pomôcok či iného tovaru začali predajcovia organizovať v pobočkách svojich spoločností.
Ľudí pozývajú na oslavu do pobočky svojej firmy
„V supermarketoch či na námestiach oslovia spotrebiteľov s pozvánkou na oslavu výročia svojej firmy. Najmä dôverčíví dôchodcovia netušiac, že sa dali zlákať na predvádzaciu akciu, nepohrdnú možnosťou dať si kávu či dostať darček," povedal predseda spotrebiteľského združenia Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad Michal Fáber.
„Na mieste však už nedokážu vzdorovať premysleným, často až agresívnym predajným taktikám na splátky nakúpiť tovar aj za niekoľko tisíc eur. Podpíšu kúpnu zmluvu i zmluvu o úvere, a tak sa dostanú do pasce. Do kúpnej zmluvy totiž predajcovia pridali vopred zaškrtnutú kolónku, že predaj sa uskutočnil priamo v prevádzkových priestoroch firmy. A to, podľa nich, znamená, že nejde o podomový alebo zásielkový predaj a spotrebiteľ nemá právo od zmluvy bez udania dôvodu odstúpiť do siedmich pracovných dní,“ upozornil Fáber.
Pred podpísaním si treba zmluvu dôkladne prečítať
Odporúča preto, aby si spotrebitelia podrobne prečítali každú zmluvu, ktorú podpisujú a nekupovali tovar na prezentačných akciách, nech sú kdekoľvek, ani od podomových predajcov.
„Denne v našom centre vidíme, že fantázia predajcov v obchádzaní ustanovení zákona nepozná hranice. Z dôvodu zdĺhavej procesnej reakcie tvorcov legislatívy na nové finty sú špekulanti stále o krok vpred a spotrebitelia ťahajú za kratší koniec,“ konštatoval Fáber.
Autor: Petra Vargová Čakovská