Pondelok, 18. december, 2017 | Meniny má Sláva, Slávka
Pridajte si svoje mesto

Priehrada pochovala trinásť obcí a navždy zmenila tvár regiónu

Podujatie Otvorená elektráreň tento rok vyvrcholilo pri vodnom diele Liptovská Mara. V rámci prehliadky mohli ľudia vstúpiť do útrob elektrárne aj priehradného múru.

Vláda ČSSR definitívne rozhodla o výstavbe Vodného diela Liptovská Mara uznesením zo dňa 16. augusta 1961.(Zdroj: DUŠAN GALLO)

LIPTOVSKÁ MARA. Technické parametre aj históriu výstavby návštevníkom elektrárne odborným výkladom priblížili pracovníci elektrárne.

Koncom päťdesiatych rokov prinieslo plánovanie výstavby veľkej priehrady na Váhu dve teoretické možnosti s vhodným geologickým zložením.

Pre mnohých bolo sťahovanie veľmi ťažké

Najlepšie terénne podmienky mala Strečianska úžina. Nové vodné dielo by však pochovalo nielen obce, ale aj mestá Vrútky a Martin. Konečná voľba preto padla na druhú alternatívu, dnešnú Liptovskú Maru.

Výstavba vodného diela Liptovská Mara sa začala koncom roku 1964 a navždy zmenila tvár Liptova. Viac ako štyritisíc obyvateľov žijúcich v 732 rodinných domoch z trinástich zaplavených obcí museli opustiť svoj domov.

Presťahovali sa a začali nový život v nových podmienkach. Pre niektorých to nebolo ľahké, museli sa prispôsobiť. Najmä pre starších ľudí to bola ťažká rana.

Najcennejšie stavby sú v skanzene

Najcennejšie stavby zo zaplavených obcí umiestnili v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline. Nachádza sa tam napríklad goticko-renesančný kaštieľ z Parížoviec či mnohé zrubové domy. Výnimkou je drevený artikulárny kostol z Paludze, ktorý premiestnili na okraj obce Lazisko.

Podobný osud stihol aj rímskokatolícky gotický kostol z obce Liptovská Mara. Základy mal z druhej polovice 13. storočia a renesančnú prestavbu z roku 1636. Pred napustením vodnej nádrže jeho najvzácnejšie časti preniesli tiež do pribylinského skanzenu. Postavili kópiu kostola a pôvodné architektonické a výtvarné detaily osadili do novostavby.

Vláda ČSSR definitívne rozhodla o výstavbe Vodného diela Liptovská Mara uznesením zo dňa 16. augusta 1961. Stavba si vyžiadala aj prekládku infraštruktúry.

Okrem ciest premiestnili aj dvojkoľajovú elektrifikovanú trať medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Teplou. V údolí Váhu pre ňu museli projektanti nájsť novú, sedemnásťkilometrovú trasu. Navždy tak z mapy železničnej siete Slovenska zmizli zastávky Vlašky, Parížovce a Liptovský Trnovec, ktoré sa nachádzali na pôvodnej trati.

Z technického hľadiska je zaujímavo riešený násyp železničnej trate ako spoločné teleso so zemnou priehradou vyrovnávacej nádrže Bešeňová.

Priehradu napúšťali jeden rok

Stavebná uzávera v zátopových obciach platila už od roku 1951. Prvé výkopové práce sa začali robiť až po sedemnástich rokoch. Pôvodný projekt počítal s menšími výkonmi a súčasťou priehrady nemala byť dokonca ani vyrovnávacia nádrž pri Bešeňovej.

Neskôr sa koncepcia menila a vybudovali aj prečerpávaciu elektráreň a vyrovnávaciu nádrž a výkon priehrady sa zdvojnásobil. O konečnom technickom riešení vodného diela rozhodli predovšetkým narastajúce energetické potreby v republike.

Koryto Váhu pod Úložiskom prehradila sypaná hrádza s hlinitým tesnením nad obcami Vlachy a Vlašky. Dlhá je približne tisícsto metrov a od dna Váhu dosahuje výšku 45 metrov. Koruna hrádze je vo výške 568 metrov nad morom. Maximálnu výšku hladiny určila zátopová oblasť, mohla siahať len po najnižšiu nadmorskú výšku v meste Liptovský Mikuláš.

Objemom je nádrž najväčšia na Slovensku. Má rozlohu približne dvadsaťjeden kilometrov štvorcových. Priehrada dokáže pojať maximálne tristošesťdesiat miliónov kubických metrov vody a vyrovnávacia nádrž má kapacitu desať miliónov kubických metrov.

Liptovská Mara je súčasťou Vážskej kaskády. Priehradu začali napúšťať v roku 1975 a trvalo to rok. Nenaplnili ju do maxima ako v súčasnosti, ale len do prvej možnej prevádzkovej hladiny.

Najprv spustili len jednu turbínu a postupne dali do prevádzky aj ďalšie. Kompletné dielo začalo naplno fungovať v roku 1976. Elektráreň má štyri agregáty, sú to dve reverzné a dve Kaplanove turbíny.

Vodné dielo má výkon dvesto megawatov plus štyri megawaty prečerpávacia elektráreň Bešeňová. Inštalovaný výkon Liptovskej Mary tvorí viac ako jednu štvrtinu výkonu všetkých elektrární na Váhu.

Pomáha zachytiť povodňové vlny

Osobná automobilová doprava nebola v čase plánovania vodného diela veľmi rozvinutá. Pri výstavbe ale mysleli aj na budúcnosť. Paralelne s priehradným múrom budovali v rokoch 1973 až 1977 aj diaľničný úsek Liptovský Mikuláš - Ivachnová.

Náklady na výstavbu boli takmer dvestopäťdesiat miliónov vtedajších korún. Je to druhá najstaršia diaľnica na Slovensku. Staršia je len diaľnica medzi Bratislavou a Sencom. Cestný ťah je súčasťou piateho paneurópskeho koridoru Terst – Ľvov.

Vodné dielo prispelo aj k zvýšeniu čistoty vôd Váhu, ochrane pred povodňami a plní aj významnú vodohospodársku funkciu.

Pomáha zachytiť povodňové vlny, vodu z topiaceho sa snehu a vytvárať jej zásoby pre letné závlahy na západnom Slovensku.

Do výstavby priehrady sa povodne na Liptove opakovali prakticky každý rok. Najväčšie záplavy v Liptove boli na Váhu v roku 1813. Hladina vody v neregulovanom Váhu kulminovala v Ružomberku šesť metrov nad stabilnou hladinou.

Z Radkova ostali len dva ovocné stromy

Historické pramene uvádzajú, že povodeň zmietla celú obec Radkov. Údajne z nej ostali len dva ovocné stromy. Posledná väčšia povodeň pred výstavbou priehrady bola ešte v roku 1958.

Voda robila problémy aj staviteľom, 30. júna 1973 prelomila povodňová vlna sypanú prehrádzku v šírke približne dvanásť metrov, výstavbu to však nenarušilo.

Stavba priehrady zatraktívnila aj región. V lete je najvýznamnejším rekreačným strediskom v Liptove. Ešte v čase výstavby vodného diela vznikla štúdia na jeho bohaté rekreačné využitie. Pred rokom 1989 boli tieto aktivity tlmené s odôvodnením, že bohatšie možnosti na rekreačné využitie ponúka Oravská priehrada.

Tridsaťpäť rokov nemala vážne technické problémy

Priehrada Liptovská Mara počas svojej viac ako tridsaťpäťročnej prevádzky nemala väčšie technické problémy. Ojedinele sa objavili len malé priesaky vody, ktoré sú pre takéto vodné dielo bežné. Monitorujú sa a priebežne odstraňujú.

Voda Liptovskej Mary úplne zaplavila obce Čemice, Demčiny, Liptovskú Maru, starú Liptovskú Sielnicu, Nižné Dechtáre, Paludzu, Parížovce, Ráztoky, Sestrč, Sokolče, Vrbie a Vyšné Dechtáre. Liptovský Trnovec zatopila len čiastočne. Nedotknutý ostal Prosiek, ale zanikli jeho osady Nižný a Vyšný Zádiel.


  1. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  2. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  3. D. Kucharčík odchádza 515
  4. Tomáša zatkli pre drogy 330
  5. Tatran oslávil prelomový rok 112
  6. Zmeny v autobusoch 105
  7. Smrečanci vyhrali grant na detské ihrisko 92
  8. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 85
  9. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 82
  10. Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná 67

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

D. Kucharčík odchádza

Dušan Kucharčík bol 
neodmysliteľnou súčasťou obrany. 23-ročného stopéra sme vyspovedali ihneď po oznámení veľkej správy.

Tomáša zatkli pre drogy

Vo štvrtok 14. decembra vo večerných hodinách vykonala polícia policajnú akciu, počas ktorej zatkla 26-ročného Tomáša z Liptovského Mikuláša.

Tatran oslávil prelomový rok

Zaplnená veľká veľká sála Domu kultúry v Liptovskom Mikuláši hostila vo štvrtok tradičný galavečer futbalového Tatranu s názvom „Futbal je hra a hrať by sa mal človek pre radosť“.

Blízke regióny

Mapa bola starovekým GPS, treba po nej prejsť prstom

Prvým GPS budú možno naši pravnuci nazývať mapy a atlasy, vďaka ktorým sme ešte nedávno dokázali precestovať celý svet. Túto a aj iné pravdy si môžete pozrieť na výstave Prstom po mape, ktorú sprístupnili v Literárnom múzeu SNK.

Mesto ide riešiť problémové križovatky

Najhoršia situácia je na Huštáku, medzi Mestským parkom a Slovenkou a pri kruhovom objazde blízko Lidla smerom na Podlavice.

HOKEJ: Martinčania premrhali trojgólový náskok, potom ich posledná Gelnica dorazila v nájazdoch

Naši vyhrávali po dvoch tretinách už 4:1, v závere III. tretiny aj 5:4, no i tak to nestačilo. Domov si chalani vezú len jeden bod, o ďalší prišli v penaltách.

Ohňostroje už dostali pravidlá. Pozrite sa, aké

Používanie ohňostrojov v metropole Bielej Oravy upraví nové nariadenie. Jeho porušenie môže vyjsť až 500 eur.

Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine

V rodnom Martine už ponúka svoje služby najnovší Martinus aj s kníhkaviarňou.

Všetky správy

Dravecký ozrejmil svoje vyhodenie. Beriem všetko na seba, tvrdí

Hokejista Vladimír Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde v Pjongčangu.

Velez-Zuzulová: Išla som do niečoho, čo sa doteraz nikomu nepodarilo

Som športovkyňa, ktorá sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahla, hovorí slovenská slalomárka.

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

Hlavné centrum džihádistov? Je hneď za hranicou

Viedeň sa stala bránou radikálov, ktorí cestovali do Sýrie aj Iraku. Niektorí sa vracajú.

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.