LIPTOV. Štát chce financovať diaľničný úsek medzi Hubovou a Turanmi z európskych peňazí. Trasovanie diaľnice údolným variantom a jeho vplyvy na územia Natura 2000 ale spochybnili mimovládne organizácie.
Európska komisia preto neuvoľnila balík peňazí na výstavbu a požiadala Slovensko o dopracovanie vplyvov výstavby na životné prostredie. Dodatočné posúdenie vypracoval odborný konzultant z Českej republiky, ktorého odporučil Brusel.
Trasa by sa nemusela meniť
Vláda má na stole výsledky práce expertného tímu, závery ju však nepotešili. Spracovateľ dodatočného posúdenia na územia európskeho významu Peter Roth konštatoval, že súčasný projekt výstavby diaľnice povrchom má významne negatívny vplyv na životné prostredie.
Deštrukčné vplyvy by mala na prirodzené sedimenty ústia rieky Komjatná do Váhu a populácie rysa a medveďa. Napriek tomu nevylúčil, že trasa by sa musela pri dostatočných zmierňujúcich opatreniach meniť.
Ministerstvo dopravy štúdiu analyzuje, v najbližších týždňoch oznámi ďalší postup.
Medvede a rysy sa nedajú presťahovať
Ministerstvo do projektu už zapracovalo opatrenia, ktoré by mali uľahčiť migráciu chráneného medveďa a ostrovida. Roth ale upozornil, že stále nie je vyriešený zásah do jadra populácie oboch zvierat. Diaľnica totiž prechádza teritóriom oboch chránených druhov.
Ochranári upozorňujú na to, že územia, ktoré sú centrom ich populácie, sa nedajú presťahovať ani účinne ochrániť pred výstavbou a fungovaním diaľnice. Zdôrazňujú preto potrebu nového trasovania tunelom Korbeľka.
Príprava nového projektu podzemným variantom by posunula začiatok výstavby diaľnice o ďalších päť až šesť rokov.
Dokument predložia Bruselu v septembri
Ministerstvo dopravy chce na verejných rokovaniach oboznámiť ľudí z dotknutých obcí s postupom výstavby diaľnice v spornom úseku. Verejné prerokovanie chce vláda začať už 9. augusta. „V septembri predložíme Bruselu kompletný dokument aj s pripomienkami, ktoré vzídu z verejného prerokovávania,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Európska komisia by mala o uvoľnení peňazí rozhodnúť do jesene.
Starostovia sú za povrchový variant
Stavebné rozhodnutie na údolný variant s dvoma tunelmi Havran a Rojkov platí od roku 2009. Mimovládne organizácie ale v roku 2010 napadli hodnotenie vplyvov na územia Natura 2000, najmä vzácne Rojkovské rašelinisko. Slovensko preto opäť muselo vypracovať hodnotenie výstavby diaľnice na životné prostredie. Odvtedy čaká Slovensko a najmä severný re- gión na definitívny súhlas Európskej komisie, ktorý by výstavbu diaľnice odobril.
Starostovia dotknutých obcí od Turian po Hubovú na spoločných stretnutiach niekoľkokrát vyjadrili jednomyseľné stanoviská, ktorými podporili čo najrýchlejšie začatie výstavby povrchovým variantom. Okrem toho zdôrazňujú, že obyvatelia obcí trpia začatou a nedokončenou stavbou ako aj nadmernou dopravnou záťažou.
Obávajú sa toho, že ak by povrchový variant ani po zapracovaní zmierňujúcich ekologických opatrení neprešiel, príprava novej projektovej dokumentácie pre trasu jediným tunelom Korbeľka by výrazne oddialila začiatok výstavby.
Cesta povrchom si podľa predpokladov vyžiada náklady na výstavbu takmer 700 miliónov eur a má byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu.