LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Výstavbu zatiaľ odďaľujú petície obyvateľov a byrokratické prieťahy stavebného úradu. Investor sa nevzdáva v začatom projekte ďalej pokračuje.
„Zatiaľ sme vybudovali len pracovnú plochu. Chcem z nej poskytovať vyhliadkové lety pre verejnosť. Dostali sme už aj povolenie leteckého úradu, takzvané AOC. Oprávňuje nás, aby sme komerčné lety mohli oficiálne prevádzkovať, ale zatiaľ, žiaľ, len z pracovnej plochy. Aj napriek všetkým komplikáciám môžeme konečne ukázať krásny Liptov turistom z výšky,“ povedal investor Cyril Fogaš.
Ako na základni v Kandaháre
Heliport investor ešte nepostavil, pretože stavebné povolenie na výstavbu zatiaľ od mesta Liptovský Mikuláš nedostal.
„Je mi ľúto, že nevieme zákazníkom poskytnúť to, čo sme pôvodne chceli. Chýbajú nám základné služby, aké sú bežné v civilizovanej Európe. Nemáme kaviareň, bar, sociálne zariadenia ani zázemie, aby sa hosť mohol na let slušne pripraviť. Na pracovnej ploche sa momentálne cítime ako na základni v Kandaháre,“ povedal C. Fogaš.
Na základe výsledkov zisťovacieho konania vplyvov na životné prostredie bude podľa hovorcu mesta Petra Lehotského proces na stavebnom úrade pokračovať ďalej.
Sleduje ho mestská polícia
Investor je nahnevaný, pretože nielen jeho, ale aj rodinu, priateľov a ostatných ľudí ktorí sa zdržujú v okolí pracovnej plochy, na jeho súkromnom pozemku, už vraj niekoľko týždňov monitoruje a fotografuje mikulášska mestská polícia. „O vysvetlenie som v piatok 3. augusta osobne požiadal náčelníka mestskej polície Ivana Bellu. Písomne mi potvrdil, že monitorovanie robia na základe rozhodnutia z porady primátora mesta Liptovský Mikuláš. Podnet podala Alena Vinčúrová, vedúca oddelenia územného rozhodovania a stavebného poriadku,“ vysvetlil nespokojný C. Fogaš
Ľudia sa cítia oklamaní
Pracovná plocha je asi sedemsto metrov mimo zastavaného územia. Obyvatelia mestskej časti Ondrašová sú nespokojní. Spísali už tri petície. Obávajú sa hluku a nízkych preletov.
„Investor má súhlas zo životného prostredia, že hladina hluku je v norme. Napriek tomu, keď robil skúšobné lety, hluk z vrtuľníkov bol neznesiteľný. Ak by sa k tomu pridali ešte nočné lety, prípadne výcviky pilotov, s ktorými projekt počíta, tak si neviem predstaviť, čo to bude. Nad kostolom a cintorínom lietali asi v sto metrovej výške. Vedenie mesta podpísalo investorovi záväzné stanovisko. Ešte predtým schválilo územný plán, ktorý s heliportom počíta. Vôbec sa s nami o tom nebavili, cítime sa preto mestom oklamaní,“ povedal predseda petičného výboru Jozef Kruták.
Mesto na lietanie vplyv nemá
Investor sa bráni. Hovorí, že lieta podstatne vyššie. „Ľudia bz nemali hovoriť, čo nie je pravda. Lietame tak, ako to predpisuje letecký zákon. To znamená tristo metrov nad zastavaným územím, okrem fázy pristávania a štartu. Tá však nie je nad zastavaným územím. Ak si niekto myslí, že lietame príliš nízko, nech to zmeria. Každý pilot vie, že si nemôže dovoliť lietať tak, aby ohrozoval posádku, seba aj ostatných ľudí. Nikto by si s ním do vrtuľníka nesadol,“ vysvetlil Cyril Fogaš.
Na prevádzku na pracovnej ploche mesto vraj vplyv nemá. „Lety zakázať nemôžeme. Môžeme podať iba podnet na letecký úrad, či je frekvencia letov opodstatnená a či neobmedzuje ľudí, ktorí žijú v blízkosti prevádzky. Ten rozhodne, ako ďalej,“ vysvetlil hovorca mesta.