LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Značenie cyklotrás robí Miestna akčná skupina Horný Liptov (MAS) v rámci vypracovanej stratégie rozvoja horného Liptova.
„Pri príprave koncepcie budovania cyklotrás sme spolupracovali aj s obcami. Hľadali sme riešenie, aby sa trasy navzájom prepájali a išli zaujímavými miestami. Nechceli sme, aby cyklochodníky viedli odnikiaľ nikam,“ povedala manažérka MAS Horný Liptov Marcela Herichová.
Diskusia so samosprávami je podľa M. Herichovej veľmi dôležitá. „Obce budeme vedieť v budúcnosti usmerniť, ktoré úseky je potrebné prioritne dobudovať,“ dodala.
Chcú zapojiť každú obec
Na projekt obnovy a rozvoj vidieka je vyčlenených takmer jeden a pol milióna eur. Súčasťou sú aj peniaze na značenia a budovanie cyklochodníkov.
„Peniaze sú viazané na rozpočtové obdobie Európskej únie, čiže posledný projekt môžu žiadatelia podať do 31. mája budúceho roku. Snažíme sa, aby sa každá z našich členských obcí do programu cyklotrás a chodníkov zapojila. Členom MAS Horný Liptov je dvadsaťdva obcí, takže je to ambiciózny plán, zatiaľ máme s podporou projektov rozpracovaných asi sto kilometrov cyklochodníkov,“ vysvetlila M. Herichová.
Ján Pavlík je z Regionálnej a rozvojovej agentúry Liptov, ktorá spolupracuje pri príprave projektov. Do terénu chodí cyklotrasy aj vyznačovať. Spolupracuje pri tom aj so Slovenským cykloklubom. „Trasy sme vyberali nie len so starostami ale aj znalcami miestnych podmienok. Nechceli sme označiť každú poľnú cestu. Vytipovali sme približne tristo kilometrov a počas leta sme začali vyznačovať prvých sto kilometorv. Hotová už je modrá trasa z Liptovského Petra cez Vavrišovo až do Pribyliny. Z Vavrišova z nej odbočuje zelená trasa na Kaleník a po žltej sa dá dostať z Vavrišova do Jamníka. Rozpracované sú trasy z Liptovského Petra do Jamníka a Račkovej Doliny, potom Liptovský Hrádok - Dovalovo. Maľovanými značkami sme už vyznačili okruhy v Liptovskom Hrádku,“ vysvetlil J. Pavlík.
Využijú poľné cesty
Ako vyzerá cyklistické značenia v praxi? Východiskovým bodom pre cyklistov v hornom Liptove je Liptovský Hrádok. Trasy sú odlíšené farbami a označené písmenom C. „Pre lepšiu orientáciu sme osadili aj cyklosmerovníky podobné turistickým značkám. Farebne označujú odkiaľ cyklista ide, kam smeruje a ktorá značka je koncová. Na dôležitých bodoch v mestách umiestnime informačné tabule s mapou jednotlivých cyklotrás. Proces značenia cyklotrás je rýchly a označenie jednej trasy trvá asi týždeň,“ doplnil terénny pracovník.
V rámci marketingových aktivít chcú autori projektu cyklotrasy aj propagovať. „Na dôležitých križovatkách osadíme informačné tabule s mapou a vyznačenými jednotlivými trasami. Súčasťou budú napríklad rôzne informačné letáky,“ dodal J. Pavlík.
Pri budovaní využíva združenie hlavne existujúce poľnohospodárske cesty, pretože mnohé z nich sú zjazdné a netreba upravovať ich povrch.
„Je to jednoduchšia alternatíva, pretože v prípade, ak by cyklochodník prechádzal súkromnými pozemkami, proces by trval oveľa dlhšie. V takomto prípade stačí trasu len označiť. Ak by sa na ceste vyskytol rozsiahlejší výtlk, dohodneme sa s družstvom, ktoré cestu spravuje, aby nám pomohol s jeho opravou,“ doplnila M. Herichová.