DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Do lyžiarskeho strediska v Jasnej už dorazili dvadsaťštyrimiestne kabínky pre špeciálnu lanovku. V najbližších dňoch začnú s ich montážou.
„Funitel na severných svahoch Chopka bude patriť k štrnástim najmodernejším technológiám svojho druhu na svete. Lanovka bude schopná previezť lyžiarov pri sile vetra až do stodvadsať kilometrov za hodinu, ktorý už možno nazvať aj orkán," informoval portál www.lanovky.sk.
Na hrebeň za šesť a pol minúty
„Lanovku už onedlho čakajú záťažové testy. Bude to jeden z posledných krokov pred jej spustením do prevádzky. Prepravná kapacita novej lanovky bude takmer dvetisícpäťsto osôb za hodinu.
Každá z dvadsiatich dvoch kabín prekoná približne dvojkilometrovú vzdialenosť z Priehyby na Chopok a prevýšenie viac ako šesťstopäťdesiat metrov. V porovnaní so sedačkovými lanovkami sa dopravná rýchlosť zvýši. Návštevníci sa na nízkotatranský hrebeň dostanú za šesť a pol minúty.
Prvých lyžiarov by mala lanovka z Priehyby na Chopok vyviezť už v decembri. Predtým ešte musí zvládnuť záťažové testy, ktoré zariadenie čakajú už o niekoľko týždňov. Momentálne finišujú dokončovacie práce na nástupnej a výstupnej stanici lanovky a terénne úpravy.
Priamym napojením na Funitel bude špeciálny vláčik Twinliner, ktorý lyžiarov vyvezie z Bielej púte na Priehybu. Južnú časť strediska spojí s Chopkom pätnásťmiestna kabínková lanovka z Kosodreviny," uvádza portál www.lanovky.sk
Lano váži viac ako sto ton
Výstavbu Funitelu začali v júni 2011 a rozdelili ju na dve etapy. Prvý rok urobili výkopové a betonárske práce. Tento rok montovali špeciálne technológie.
„V údolnej stanici sa nachádza zložitý mechanizmus na otáčanie a napínanie lana. Navrhli ho špeciálne pre lanovku v Jasnej a váži viac ako sto ton. Uložený je v šikmej polohe a už len svojou veľkou hmotnosťou napína lano. Pri uvoľnení a napnutí mechanizmu pomáha hydraulický valec.
Pri naťahovaní hlavného lana použili osemnásť kilometrov pomocných lán. Hlavné lano má priemer päť a pol centimetra a je dlhé takmer deväť kilometrov. Do strediska ho doviezli v dvoch zväzkoch a každý vážil viac ako päťdesiat ton," dozvedeli sme sa z portálu www.lanovky.sk.
Zložité zariadenie bude obsluhovať päť ľudí
Lanovka môže pri použití dvoch prevodoviek premávať s dvadsiatimi dvoma kabínami, pri ôsmich kabínkach si vystačí s jednou prevodovkou. Tak bude fungovať pravdepodobne len v lete. Zariadenie bude napriek jeho zložitosti obsluhovať iba päť ľudí.
Zaujímavosťou je, že len jedno stredisko, rakúsky Kaprun, postavilo takú istú lanovku len za rok. Náklady ale vzrástli o viac ako tridsať percent, čo pri jej cene technológie je niekoľko miliónov eur.
Postavia najvyššie položené toalety
Podľa portálu www.lanovky.sk: „Okrem lanovky vybudujú na Chopku aj najvyššie položený a celoročne použiteľný splachovací záchod vo výške 2004 metrov nad morom.
Nebude to lacné a jednoduché, pretože na vrchol musí spoločnosť vybudovať kanalizáciu i vodovod, vodu budú na Chopok dopravovať tri prečerpávacie stanice."