V štúdii ponúkli nový pohľad na problémy s diaľnicou

Výstavba diaľnice tunelom Korbeľka by znamenala sedemročný odklad jej odovzdania motoristickej verejnosti.

Aktivisti odmietajú povrchový variant výstavby diaľnice, pretože by narušili chránené územia.Aktivisti odmietajú povrchový variant výstavby diaľnice, pretože by narušili chránené územia. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

HUBOVÁ. Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline poukazuje na to, že ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu v úseku medzi Turanmi a Hubovou, znamenalo by to výrazné oddialenie otvorenia diaľnice na dolnom Liptove.

Ministerstvo dopravy presadzuje povrchový variant, ekologickí aktivisti ho odmietajú a navrhujú diaľnicu jediným tunelom Korbeľka.

S Korbeľkou by museli začať odznova

Povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený. Ak by Európska komisia peniaze neschválila, Slovensko by muselo zmeniť trasu na jeden tunel Korbeľka, čo by znamenalo, že celá príprava by začala od nuly.

SkryťVypnúť reklamu

„Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to však naprojektovať, vykúpiť pozemky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Diaľnica by ušetrila ľudské životy

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhli kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale dá sa zrealizovať omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Tie by podľa odborníkov mohla zachrániť včasná výstavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

„Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo predstavuje 40 až 42 ľudí,“ spresnili odborníci z výskumného ústavu.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Zmierňujúce opatrenia sú dostačujúce

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v dolnom Liptove počas siedmich rokov do ovzdušia dostalo okolo 12,5 tisíc ton emisií oxidu uhličitého. Ak by bezodkladne začali stavať povrchový variant, úhyn lesnej zveri by sa znížil približne o 18 až 21 kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Sedemročné čakanie na tunel Korbeľka by spôsobilo, že na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie pritom osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

„Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje Národná diaľničná spoločnosť na zníženie negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné,“ povedal Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

„Bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie sa venujeme dlhodobo. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, aby sme ponúkli iný pohľad na problematiku,“ povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Rokovania budú pokračovať v októbri

Uplynulý týždeň začalo Slovensko sériu rokovaní s predstaviteľmi Európskej komisie a predstavilo tiež zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku D1 na životné prostredie.

„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Petra Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.

V prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí až 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

Autor: (SITA)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 422
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 580
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 361
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 703
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 223
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 611
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 579
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


V Hrboltovej bola poriadna zima.

Nepriaznivé počasie prerušilo väčšinu zápasov v regióne.


a 1 ďalší
Liptáci sa po remíze s Petržalkou prepadli na tretie miesto.

Dobehnúť prvý Tatran Prešov je pre Liptákov takmer nemožné, chcú bojovať aspoň o druhé miesto.


Rekonštrukcia bojov o Háj Nicovô pri príležitosti 80. výročia oslobodenia Liptovského Mikuláša.

Ukážku bojov si pozreli tisícky ľudí.


  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 361
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 703
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 223
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 611
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 579
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu