HUBOVÁ. Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline poukazuje na to, že ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu v úseku medzi Turanmi a Hubovou, znamenalo by to výrazné oddialenie otvorenia diaľnice na dolnom Liptove.
Ministerstvo dopravy presadzuje povrchový variant, ekologickí aktivisti ho odmietajú a navrhujú diaľnicu jediným tunelom Korbeľka.
S Korbeľkou by museli začať odznova
Povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený. Ak by Európska komisia peniaze neschválila, Slovensko by muselo zmeniť trasu na jeden tunel Korbeľka, čo by znamenalo, že celá príprava by začala od nuly.
„Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to však naprojektovať, vykúpiť pozemky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Diaľnica by ušetrila ľudské životy
Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhli kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.
To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale dá sa zrealizovať omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.
Tie by podľa odborníkov mohla zachrániť včasná výstavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.
„Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo predstavuje 40 až 42 ľudí,“ spresnili odborníci z výskumného ústavu.
Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.
Zmierňujúce opatrenia sú dostačujúce
Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v dolnom Liptove počas siedmich rokov do ovzdušia dostalo okolo 12,5 tisíc ton emisií oxidu uhličitého. Ak by bezodkladne začali stavať povrchový variant, úhyn lesnej zveri by sa znížil približne o 18 až 21 kusov.
Sedemročné čakanie na tunel Korbeľka by spôsobilo, že na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie pritom osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.
„Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje Národná diaľničná spoločnosť na zníženie negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné,“ povedal Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.
Štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy
Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.
„Bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie sa venujeme dlhodobo. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, aby sme ponúkli iný pohľad na problematiku,“ povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.
Rokovania budú pokračovať v októbri
Uplynulý týždeň začalo Slovensko sériu rokovaní s predstaviteľmi Európskej komisie a predstavilo tiež zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku D1 na životné prostredie.
„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Petra Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
V prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí až 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.
Autor: (SITA)