LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Poslanci mestského zastupiteľstva schválili na svojom poslednom stretnutí koncepciu regulácie a spoplatnenia parkovania. Otvorili tak priestor na širšiu diskusiu o probléme s parkovaním. Za zaparkovanie auta v blízkosti bytovky by mali ľudia platiť už od budúceho leta.
V súčasnosti chýba na sídliskách Podbreziny a Nábrežie tisíc parkovacích miest. Ak by ich mesto chcelo postaviť, okrem vhodných plôch by potrebovalo 1,5 milióna eur. Peniaze na výstavbu nových parkovísk a údržbu už existujúcich chce preto vyzbierať od majiteľov áut.
Peniaze chcú investovať naspäť do parkovísk
„V minulosti bol problém s parkovaním v centre mesta, no ten sa presunul na sídliská. Viaceré slovenské mestá pristúpili k spoplatneniu a takýto systém sa osvedčil, no musíme počítať s tým, že prvý rok bude ťažký. Prostriedky, ktoré by sme získali, by sme investovali naspäť do parkovacích plôch,“ vysvetlil Ľubomír Hán, vedúci oddelenia dopravy na Mestskom úrade v Liptovskom Mikuláši.
Hán zároveň zdôraznil, že mesto nie je povinné stavať z vlastného rozpočtu parkovacie plochy pri súkromných bytových domoch.
Miesta pred bytovkami zaberajú aj služobné autá
Parkovacie plochy na sídliskách už dávno nestačia potrebám domácností, rodiny často nepoužívajú len jedno auto.
„Novým systémom chceme spred bytoviek vylúčiť autá, ktoré tam nemajú čo robiť. Zo skúseností vieme, že v rodine sú aj dve autá, ktoré zaberajú miesta, no jazdia aj na služobnom aute. A tak jedna rodina používa aj tri autá, pričom sused, ktorý sa večer vracia z práce, krúži okolo bytovky a nemá kde parkovať,“ opísal Alexander Slafkovský, primátor Liptovského Mikuláša.
Zavedenie regulovaného parkovania na sídliskách by malo obyvateľom zaručiť istotu, že vždy budú mať kde zaparkovať.
Jedna karta pokryje náklady na údržbu
Nový systém neznamená, že ľuďom bude mesto prideľovať konkrétne parkovacie miesta. Sídliská podľa schválenej koncepcie rozdelia do niekoľkých zón. Každá domácnosť s autom bude mať možnosť zakúpiť si preukaz s povolením na parkovanie v konkrétnej zóne.
„Za prvé auto zaplatia len toľko, koľko stojí mesto údržba miesta, teda náklady spojené s čistením, zimnou údržbou alebo obnovou vodorovného dopravného značenia,“ spresnil Hán. Parkovacie karty pre ďalšie autá budú výrazne drahšie. Presnú výšku poplatkov však radnica ešte nevedela presne určiť.
Opoziční poslanci návrh kritizovali
So spoplatnením parkovania nesúhlasil opozičný poslanec Rudolf Urbanovič, ktorý ho vníma ako ďalší spôsob napĺňania mestskej kasy.
„Na každom zastupiteľstve sa zaoberáme nejakým zvyšovaním poplatkov. Aj spoplatnenie parkoviska vnímam ako ďalší spôsob drancovania ľudí. Vedenie mesta by malo hľadať iné zdroje na uspokojenie potrieb a peňaženky ľudí naopak odľahčiť,“ povedal Urbanovič.
Hán ale oponoval, pretože Európska únia dotáciami nepodporuje výstavbu parkovísk a rovnaký postoj má aj Štátny fond rozvoja bývania. „Nemôžeme stavať nové parkovacie miesta ani len opravovať už existujúce bez toho, aby sme na tento účel nevybrali peniaze od ľudí, ktorí ich využívajú“ potvrdil Slafkovský