LIPTOV. Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy dopracovali projekt výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou údolným variantom. Doplnili a rozšírili ho o ďalšie technické opatrenia, napríklad ochranné protihlukové a protisvetelné steny, biokoridory a ekodukty.
Vláda chce 85 percent financií čerpať z európskych peňazí. Európska komisia, ktorá má peniaze uvoľniť, však Slovensku vytkla výrazný zásah diaľnice do chránených území a vyžiadala si dopracovanie vplyvov výstavby na životné prostredie.
Presunú stavebnú jamu tunela Rojkov
Brusel odporučil na dodatočné posúdenie nezávislého konzultanta Roberta Rhota, ktorý so svojím odborným tímom ešte v lete konštatoval, že projekt výstavby by mal deštrukčný vplyv na prirodzené sedimenty ústia rieky Komjatná do Váhu a populácie veľkých šeliem.
Národná diaľničná spoločnosť vtedy vyhlásila, že bude pokračovať v procese prípravy úseku tak, aby dostatočnými opatreniami vylúčila vytknuté negatívne vplyvy a presvedčila Európsku komisiu.
Preto dopracovala projekt výstavby o ďalšie opatrenia, navrhla napríklad ďalšie biokoridory, ekodukty, ochranné steny, zosilnené oplotenie, zábrany proti vtáctvu alebo presunutie stavebnej jamy tunela Rojkov ďalej od vzácneho Rojkovského rašeliniska.
Opatrenia nesmú neskôr zjednodušovať
„Celkom možno hodnotiť doplňujúce opatrenia pozitívne, všetky prispejú k zmierneniu negatívnych vplyvov diaľnice na prírodu,“ konštatovali v novom posudku odborníci.
„V ďalších etapách projektových a predrealizačných prác je nutné všetky navrhnuté opatrenia detailne rozpracovať a tam, kde je to vhodné, podrobiť oponentúre odborníkov na danú problematiku. Žiadne z opatrení nesmie byť zjednodušené oproti podkladom, ktoré boli predložené pre hodnotenie,“ prízvukovali odborníci v dodatočnom posudku ďalších technických opatrení.
Verdikt by mohol byť známy do konca roka
Návrh projektu výstavby vrátane zmierňujúcich opatrení, ktoré odobrila aj expertná skupina okolo Rhota, chcú diaľničiari ešte doplniť o pripomienky obyvateľov dotknutých obcí. „Dokumenty následne doručíme Bruselu, kde sa budeme uchádzať o súhlas európskych inštitúcií. Predpokladáme, že konečné rozhodnutie Bruselu by sme mohli poznať do konca tohto roka,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Ministerstvo verí, že predstavitelia Európskej komisie si osvoja argumenty Slovenska a ľudia z obcí od Ružomberka po Martin budú mať diaľnicu čo najskôr.