LIPTOV. „Úseky dôležitých hlavných ciest, po ktorých chodí viac ako 20-tisíc áut denne, sú ako rumunský tankodrom. Jamy majú hĺbku niekoľko centimetrov, často sú cez celú šírku jazdného pruhu a nemám šancu sa im vyhnúť. Pri prejazde tŕpnem, čo mi odtrhne,“ sťažoval sa vodič Marek z Liptovského Mikuláša.
Náhle zmeny počasia, keď sa striedajú teploty pod bodom mrazu s plusovými, v kombinácii s posypovou soľou spôsobujú, že výtlky sa prehlbujú a zväčšujú do nebezpečných rozmerov.
Medzinárodné cesty sú v katastrofálnom stave
„Jazda po niektorých úsekoch ciest v regióne pripomína prekážkový beh. Dlhodobo zlá situácia je medzi Hubovou a Ružomberkom a medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom. Nerozumiem, ako je možné, že nikto nič nerobí so stavom medzinárodných ciest, najmä v prípade, keď takáto cesta vlastne nahrádza aj diaľnicu,“ dodal liptovský šofér.
Správcom komunikácií prvej triedy je Slovenská správa ciest (SSC). Tá si miestnu opravu prenajíma od zmluvného partnera, ktorým je Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja.
Výtlky v zime len plátajú
Opravu výtlkov, podľa slov riaditeľa SSC Romana Žemberu, vykonáva priebežne počas celého roka podľa aktuálneho stavu komunikácie a klimatických podmienok.
„Dočasné opravy, teda zasýpanie výtlkov a opravy asfaltovou zmesou za studena, sa realizujú bezodkladne podľa počasia a materiálových a personálnych možností našej dodávateľskej organizácie,“ povedal Žembera.
Riaditeľ SSC, ktorej patria cesty prvej triedy zároveň priznal, že opravy výtlkov v zime robia len provizórne.
„Kvalitu opráv, okrem iného, ovplyvňujú aj klimatické vplyvy ako zrážky, teplota vzduchu, vlhkosť podkladu, vietor,“ vysvetlil riaditeľ.
Či sú opravy dostatočné, si odpovie každý vodič rýchlo sám.
Pred deravú cestu postavia dopravnú značku
Stav cesty 1/18 sa tento rok výrazne nezlepší. SSC nezaradila do plánu žiadnu súvislú opravu krytu vozovky v úsekoch medzi Hubovou a Ružomberkom, ani Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom.
„Do doby súvislých opráv vozovky bude upozorňovať na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasné dopravné značenie, ktoré by mali vodiči v záujme vlastnej bezpečnosti rešpektovať a prispôsobiť svoju jazdu vozidlom aktuálnemu stavu povrchu vozovky,“ uzavrel Žembera.
Ak bude správa cesty výtlky opravovať, tak len zapláta diery, novej cesty sa vodiči tak skoro nedočkajú.