Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Zákaz bilbordov sa dá ľahko obísť, stačí, aby pútač nemal základy

V okolí Liptovského Mikuláša sa rozmohli pútače, ktoré nemajú základy a sú len položené na povrchu pozemku.

Okolie hlavných cestných ťahov, diaľnic či regionálnych ciest je reklamnými pútačmi doslova posiate.Okolie hlavných cestných ťahov, diaľnic či regionálnych ciest je reklamnými pútačmi doslova posiate. (Zdroj: AUTOR)


LIPTOV. Mestá a obce dlhodobo zápasia s veľkým počtom rôznych reklamných tabúľ, ktoré firmy umiestnili hlavne v rušných oblastiach.

Okolie hlavných cestných ťahov, diaľnic či regionálnych ciest je reklamnými pútačmi doslova posiate. O ich obmedzení sa síce hovorí už roky, no doteraz sa nič zásadné nezmenilo.

Posledná iniciatíva prišla od podpredsedníčky parlamentu Renáty Zmajkovičovej. Novela stavebného zákona mala priniesť isté obmedzenie bilbordov pri cestách.

Novelou chcela podpredsedníčka upraviť vzdialenosť reklamných pútačov od ciest v mestách a obciach aj mimo nich.

Súčasná platná právna úprava podľa Zmajkovičovej umožňuje bezhlavé umiestňovanie informačných, reklamných a propagačných zariadení bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku zasiahnutého územia. Návrh zmeny zákona nakoniec stiahla.

Problémom sú nelegálne bilbordy

Pravidlá, ktoré platia pri povoľovaní tabúľ na budovách či pri cestách, sú zakotvené v zákone.

„Presne ich špecifikuje územnoplánovací a stavebný poriadok a takzvané vykonávacie vyhlášky. Tie upravujú niektoré ustanovenia stavebného zákona či podrobnosti o technických požiadavkách na výstavbu,“ povedala hovorkyňa mesta Ružomberok Michaela Milá.

Nelegálne bilbordy sú celoslovenským problémom, ktorý sa dlhodobo nedarí vyriešiť. Je totiž založený na kolízii viacerých zákonov.

Zabrániť nevkusnému a nezmyselnému šíreniu reklamných tabúľ a bilbordov na území mesta môže aj miestny stavebný úrad. Právomoci presne špecifikuje stavebný zákon.

„Pokiaľ žiadateľ o povolenie reklamných, informačných a propagačných zariadení nesplní podmienky stavebného zákona a vykonávacích vyhlášok, úrad žiadosť o vydanie povolenia zamietne. Ak však žiadateľ zákonné podmienky splní, povolenie dostane,“ doplnila Milá.

Platná legislatíva im zväzuje ruky

V praxi ale pravidlá ľudia často obchádzajú, potvrdzujú to aj skúsenosti z Liptovského Mikuláša.

V poslednom čase sa rozmohlo množstvo reklamných pútačov, ktoré nemajú základy, sú len položené na povrchu pozemku a zaťažené napríklad betónovými kockami.

V takomto prípade nepotrebuje prevádzkovateľ stavebné povolenie, ale napriek tomu ide o čierne stavby. Ide napríklad o bilbordy pri cestách smerom do akvaparku alebo Demänovskej Doliny.

„Pokiaľ dal prevádzkovateľovi na umiestnenie bilbordu súhlas majiteľ pozemku, mesto s tým nepohne. Napriek tomu, že znehodnocujú krajinu, súčasná platná legislatíva nám neumožňuje zasiahnuť,“ povedal primátor Alexander Slafkovský.

Stavebný úrad v Liptovskom Mikuláši postupuje pri nelegálnych bilbordoch podľa zákona, doložených dokladov, vyjadrení príslušných orgánov a vyjadrenia vlastníka pozemku alebo stavby. „Po preskúmaní a vyhodnotení, či zariadenie spĺňa zákonné kritériá, nariadime reklamné pútače odstrániť, prípadne ich dodatočne povolíme,“ vysvetlila Alena Vinčúrová.

Určité obmedzenia pre reklamné zariadenia vyplývajú napríklad zo zákona o cestnej premávke.

„Reklamné tabule sa nesmú umiestňovať v cestných ochranných pásmach. To znamená na križovatkách a v rozhľadovom poli vodiča na križovatke. Platí to aj pre zariadenia, ktoré by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou, dopravným zariadením, zakrývali by alebo rozptyľovali pozornosť účastníka cestnej premávky, alebo ho oslňovali. Nevzťahuje sa to ale na bilbordy umiestňované v extraviláne, teda vo vnútri územia. Na základe cestného zákona môže cestný správny orgán vlastníkovi, správcovi alebo užívateľovi zariadenia nariadiť, aby v cestnom ochrannom pásme reklamnú tabuľu odstránil,“ doplnila Vinčurová.

Nie všetky sú škaredé a nebezpečné

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky.

Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a konkrétne dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” vysvetlila Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK.

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Filozofickej fakultu Univerzity Komenského v Bratislave si nemyslí, že by všetky bilbordy verejnosť vnímala ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

„Rovnako ako reklama vo všeobecnosti môže byť dobrá, užitočná a príjemná. Kde by boli svetové centrá od USA po Japonsko, keby nemali na bulvároch výklady a neóny obchodov? No pokiaľ môže odviesť pozornosť od riadenia iba jedného vodiča, to v poriadku nie je. Pod kolesami môže zostať každý z nás,“ vysvetlil.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  2. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  3. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  4. Keď ekológia spája
  5. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  6. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  10. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 825
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 423
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 339
  4. Od Česka až po Jadran 3 976
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 871
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 170
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 159
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 104
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 587
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 288
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


3 h
Dúbrava v zelenom, Ludrová (ilustračná foto)

V VI. futbalovej lige kluby dúfajú, že sa súťaž podarí dohrať a že sa nebude opakovať scenár z minulej sezóny. Po ostatné dve sezóny dominovali hráči Liptovského Jána, ktorí však postúpiť nechceli.


a 1 ďalší 15 h
Letná škola (ilustračné foto)

Do projektu letnej školy sa v auguste zapoja štyri liptovskomikulášske základné školy. Žiaci si v nej upevnia vedomosti, ktoré si nedostatočne osvojili počas školského roka.


TASR 27. júl

V minulej sezóne po výhre v V. lige postúpila vyššie Bešeňová. A do V. ligy postúpili futbalisti Važca, ktorí sa pripoja do bojov s dobre hrajúcimi tímami Likavky a Švošova.


a 1 ďalší 27. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


20 h

Už ste čítali?