LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. V baroch, kaviarňach či reštauráciách na námestí sedeli prevažne domáci počas celej zimnej turistickej sezóny.
Prečo námestie a centrum mesta vymiera a život sa presúva do okrajových častí, sa pýta aj majiteľka reštaurácie na námestí Alena Debnárová.
„Pomaly ale isto na pešej zóne neostane nič, iba čínske obchody. Námestie osloboditeľov pred našou prevádzkou sme chceli aspoň trochu oživiť otvorením dreveného stánku. Predávali by sme ovčie syry, suveníry a v zimných mesiacoch punč či pečené gaštany,“ povedala majiteľka.
Žiadosť poslala vedeniu mesta, no po takmer troch mesiacoch dostali zápornú odpoveď. Ich stánok by vraj svojím tvarom nezapadol medzi asi šesť drevených prístreškov na námestí.
Tie boli od posledných predvianočných trhov opustené, v lete ožili počas stoličných dní. Ako náhradu im samospráva ponúkla jeden z nich.
„Neviem si predstaviť, ako by sme ho v zime využívali. Na takúto prevádzku potrebujeme isté zázemie. Museli by sme niekde umiestniť chladničky, termosky, gril či suveníry. Preto sme potrebovali uzavretý priestor, ktorý by sa dal vykúriť, napojiť na elektrinu a, samozrejme, aj zamknúť. Náš drevený multifunkčný domček by zabral asi štyri metre štvorcové a spĺňa všetky naše kritériá. Myslím si, že by v zimných mesiacoch na pešej zóne mohol vytvoriť príjemnú atmosféru,“ vysvetlila nespokojná majiteľka.
Vkusné mikulášske centrum vymiera
Druhou možnosťou bol priestor pri Dome služieb. Tam však majiteľke reštaurácie chýbali vlastné sociálne zariadenia, skladové priestory, ale aj kuchynské vybavenie. A. Debnárová verí, že je v záujme mesta, aby bolo centrum oddychovou zónou pre príjemnú prechádzku a posedenie.
„Vkusné mikulášske centrum, žiaľ, vymiera, postupne sa vytrácajú obchody a prevádzky z pešej zóny. Preto sme na námestie chceli len pritiahnuť viac ľudí, neviem, prečo nám samospráva kladie nezmyselné byrokratické prekážky, veď v iných mestách takúto iniciatívu vítajú. Dokonca záujemcom priestor ponúkajú sa symbolický nájmom,“ dodala.
Drevené stánky, ktoré boli ešte nedávno na námestí, sú súčasťou projektu európskych fondov Rekonštrukcia a oživenie centrálnej mestskej zóny v meste Liptovský Mikuláš.
„Nerozumiem, ako ju oživujú, keď o ne nikto nemá záujem a v daždi či snehu len chátrajú. Netvrdím, že náš nápad bude fungovať, no pri súčasnej krízovej dobe nemôžeme len čakať, kým sa všetko rozpadne pod rukami. Treba skúšať, o čo bude či nebude záujem,“ doplnila A. Debnárová.
Nie sú prispôsobené na predaj potravín
Miroslav Parobek z oddelenia marketingu a podnikania má napriek kritike iný názor.
„Priestor na prenájom stánkov pre predaj tradičných potravín či remeselných výrobkov v centre ponúkame počas celého roka. Najväčší záujem je ale počas tradičných jarmokov. Stánky na námestí pred múzeom Janka Kráľa nie sú, žiaľ, prispôsobené na ambulantný predaj potravín. Ponúkali sme ich preto remeselníkom aspoň na sezónne využitie, no záujem bol minimálny. Rovnako dopadla aj naša snaha o oživenie atmosféry na námestí o vianočné trhy. Napriek tomu opäť pripravíme ponuku na prenájom existujúcich stánkov za symbolickú cenu,“ dodal.
Primátor Alexander Slafkovský doplnil, že trend pretvárania centier mesta na oddychové zóny je neodvratný.„Naším dlhodobým zámerom je zvýrazniť funkciu centra mesta ako pokojnej oddychovej zóny a posilniť v ňom funkciu bývania. Nie je cieľom budovať v centre mesta stánky, ale pokiaľ bude záujem, tak tento zámer radi podporíme,“ dodal.
M. Parobek dodal, že je to aj dôsledok budovania veľkých obchodných centier mimo centra mesta a trávenia voľného času nákupmi, ktoré sa udomácňuje vo väčšine miest. Turisti preto nakupujú hlavne na okraji mesta.
Turistov prilákajú kultúrne podujatia
Jana Piatková, riaditeľka Informačného centra v Liptovskom Mikuláši, povedala, že sa snažia spropagovať zaujímavosti mesta, aby prilákali čo najviac turistov počas celého roka.
„Zimná turistická sezóna je špecifická. Hostia sa zameriavajú hlavne na lyžovanie a relax v akvaparkoch. Dovolenku trávia aktívne v strediskách a využijú tam aj stravovacie či občerstvovacie služby,“ povedala riaditeľka.
V zimnej sezóne sa hostia v meste zdržia priemerne tri hodiny. „Prichádzajú ráno alebo o tretej popoludní a pozrú si zvyčajne tie atraktívnejšie miesta. Mestská turistika je v zime slabšia. Dôvodom je počasie, krátke dni, ale aj menej podujatí. No v lete je to celkom inak,“ vysvetlila J. Piatková.
Centrum podľa M. Parobeka pomôže oživiť organizovanie rôznych podujatí na prilákanie turistov a návštevníkov.
„Ide o takzvaný event marketing. Tento rok sme pripravili v meste a regióne súbor podujatí venovaných trojstému výročiu súdu a popravy Jura Jánošíka pod spoločným názvom. Zimná a jarná časť vyvrcholila zbojníckou verbovačkou. Letnej časti podujatí budú dominovať Stoličné dni venované Jánošíkovi a tiež majstrovstvá Slovenska vo varení a jedení halušiek. V rámci Kultúrneho leta budú filmové večery s Jánošíkom,“ vysvetlil.
Dodal, že okrem kultúrnych a spoločenských akcií aj tento rok bude mesto hostiteľom viacerých tradičných i nových športových podujatí. Uskutočnia sa napríklad majstrovstvá sveta juniorov vo vodnom slalome.