Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Spoplatnenie problémy s parkovaním nevyrieši

Mnohé slovenské samosprávy trápi nedostatok parkovacích miest. Odborníci sa zhodujú, že im chýba aj dlhodobá parkovacia stratégia a dôležitý je aj názor verejnosti.

Odbor dopravy navrhuje na Podbrezinách regulovanú parkovaciu zónu.Odbor dopravy navrhuje na Podbrezinách regulovanú parkovaciu zónu. (Zdroj: AUTOR)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Samosprávam chýbajú základné pravidlá, ako by mali postupovať, keď sa rozhodnú regulovať statickú dopravu.

„Musíme si vytvoriť akúsi technickú normu, čo všetko samosprávy potrebujú vedieť, aby mohli s reguláciou vôbec začať. Mestám nad osemnásťtisíc obyvateľov sme rozdali dotazníky. Na základe nich sme zistili, že vo väčšine z nich neexistuje dlhodobá koncepcia parkovacej politiky. Ak existuje, tak je len na jedno volebné obdobie. Počet parkovacích miest často klesá aj rôznou neuváženou výstavbou,“ povedal na stretnutí Slovenskej parkovacej asociácie v Liptovskom Mikuláši jej predseda Milan Taška.

Náklady a riziko si dlhodobo plánujú

Odborníci zbierali skúsenosti aj od kolegov z Európskej parkovacej asociácie. Taška objasnil, že mestá v západnej Európe si parkovaciu stratégiu plánujú na desať až pätnásť rokov dopredu.

Dokážu si tak dopredu efektívne rozložiť riziko aj investované peniaze. Koncepcia plánovania v našich mestách je v tomto smere veľmi slabá.

„V Liptovskom Mikuláši sme sa nestretli náhodou. Samospráva už urobila niekoľko dobrých krokov. Rozoslala dotazníky, aby sa dozvedela, či sú ľudia ochotní spoluinvestovať do parkovania, alebo aký majú záujem chodiť pešo do parkovacích priestorov sto, dvesto alebo päťsto metrov. Názor verejnosti je v takýchto prípadoch veľmi dôležitý,“ dodal Taška.

Podobný prieskum urobila aj Žilina či iné mestá. Na základe neho sa samosprávy však dozvedeli, že ľudia nemajú záujem podieľať sa na budovaní parkovacích miest ani byť spoluinvestorom.

Problémom je podľa Tašku aj parkovanie zdravotne ťažko postihnutých (ZŤP).

„Ochrana týchto ľudí na verených parkovacích plochách je veľmi nízka. Možno by pomohla časová regulácia týchto parkovacích miest. V praxi sa stretávame s tým, že príde auto s označením ZŤP a napriek tomu, že nevezie žiadneho zdravotne postihnutého, parkovací priestor zaberá aj niekoľko hodín. Chceli by sme diskutovať aj s políciou, či je možné takúto úpravu zapracovať aj do zákona,“ doplnil.

Dopravu v meste by odľahčili aj skútre

Novým trendom v mestách je parkovanie motocyklov. Odborníci to ale ešte nikdy neriešili. Zhodli sa, že na Slovensku v podstate neexistujú normy parkovacích miest pre motocykle. Nikde sa neuvádza, koľko percent by ich v mestách malo byť v pomere k parkovacím miestam pre autá.

„Ak by sme v tomto dokázali urobiť väčší poriadok, predpokladám, že ľudia by na dopravu viac používali malé motocykle či skútre. V mestách by ju tak výrazne odľahčili,“ konštatoval predseda.

Taška povedal, že parkovanie na sídliskách nevyrieši spoplatnenie, pretože priamo nezabezpečí počet parkovacích miest. Peniaze, ktoré sa z parkovania vyberú, by sa preto mali vrátiť do systému. To znamená, že by mali byť viazané na budovanie nových parkovacích plôch.

„Preto hľadáme rôzne spôsoby riešenia tohto problému, napríklad parkovanie na základe rezidenčných kárt,“ dodal.

Dôležitá je analýza medzi obyvateľmi. Podľa nových predpisov by malo byť na dvojizbový byt jeden a pol parkovacieho miesta.

V Liptovskom Mikuláši sa samospráva aktuálne zaoberá parkovaním v centre, ale aj na sídlisku Podbreziny.

„Sú to dva rozdielne problémy. V starom meste máme spoplatnené tri parkoviská. Tie sú zvyčajne prázdne, pretože v okolí sa nachádza veľké množstvo bezplatných parkovacích miest. V centre preto navrhujeme spoplatniť uličné státie. To znamená všetky ulice v okolí pešej zóny či železničnej a autobusovej stanice. Chceli by sme to riešiť formou parkovacích automatov,“ povedal Ľubomír Hán z odboru dopravy v Liptovskom Mikuláši s tým, že rezidenti, čiže obyvatelia bytov v centre, budú mať parkovanie pred bytovkami tiež spoplatnené.

Cezpoľní blokujú miesta domácim

O výške poplatkov ešte budú rokovať poslanci. „Parkovaciu politiku v meste sme začali riešiť po prieskume statickej dopravy. Z neho nám vyšlo, že problémy s parkovaním máme hlavne na menších sídliskách v centre. Napríklad na Hurbanovej či Štefánikovej ulici. Často sa stáva, že ľudia, ktorí chodia na týždňovky, alebo dochádzajú za prácou na dlhšie vzdialenosti vlakom, parkujú svoje autá pred bytovými domami a blokujú tak miesto domácim,“ vysvetlil Hán.

Podbreziny sú vraj špecifické, preto tam odbor dopravy navrhuje regulovanú parkovaciu zónu. Od štvrtej poobede do ôsmej rána v nej budú môcť parkovať len autá s parkovacou kartou alebo lístkom.

Od ôsmej do šestnástej hodiny bude zóna bezplatná. Parkovať tam bude môcť ktokoľvek.

Na dodržiavanie pravidiel, či už na sídlisku, alebo v centre, by mala dohliadať mestská polícia, zamestnanci úradu či prevádzkovateľ, teda Verejnoprospešné služby mesta Liptovský Mikuláš.

„V prípade regulovanej parkovacej zóny na Podbrezinách nejde v princípe len o výber peňazí od ľudí. Jej zmyslom je dostať zo sídliska predovšetkým služobné vozidlá. Tie tam nemajú čo robiť, mali by parkovať v sídle prevádzky. Ide hlavne o také prípady, keď rodina má jedno či dve autá a popri tom používa ešte aj služobné,“ povedal Ľ. Hán.

Spoplatnenie parkovania vodičov odradilo

Služobné autá by po novom na sídlisku mohli naďalej parkovať iba za zvýšený poplatok. Všetky peniaze získané z platieb za parkovanie by samospráva chcela využiť hlavne na výstavbu nových parkovacích miest.

Tibor Ferenczi je zo spoločnosti, ktorá už piaty rok prevádzkuje parkovací systém v Komárne.

„Fungujeme trochu špecificky, pretože mesto Komárno predáva parkovacie lístky, rezidenčné a abonentné karty. Naša spoločnosť na základe zmluvy vykonáva všetky parkovacie činnosti v meste. To znamená, komplexnú správu, vodorovné značenie ale aj analýzy, štatistiky či návrhy. Podľa nich potom každoročne parkovanie v meste prispôsobujeme,“ povedal Ferenczi.

Spoplatnenie parkovania ale podľa neho niektorých vodičov odradilo. Nechodia do centra, ale zastanú na uliciach, kde sa za to neplatí.

„Zatiaľ to problémy naspôsobuje, postupne to sledujeme a chystáme sa to riešiť. Výhodou Komárna je, že vodič má na výber. Po revitalizácii parkovacích plôch má mesto k dispozícii asi štyristo bezplatných parkovacích miest v bezprostrednej blízkosti centra,“ uzavrel Ferenczi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 345
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 16 556
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 125
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 346
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 685
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 428
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 403
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 087
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 613
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Rozbehnutý Tatran pozastavila až pandémia

Po výborne rozbehnutej 10-zápasovej futbalovej bilancii bez prehry pre druholigový MFK Tatran Liptovský Mikuláš mu dočasnú stopku vystavila koronavírusová pandémia.

Je otázne či Tatran v tohto sezónnej jesennej časti ešte zažije ligovú atmosféru.

Chladiarenské rúry sú už položené na svojom mieste

Rozsiahla rekonštrukcia ľadovej plochy bude čoskoro hotová.

Chladiarenské rúry sú už na svojom mieste.

GRAFY: Ako sa vyvíja pandémia na Liptove

Rekordný prírastok zaznamenal v nedeľu okres Ružomberok.

Najrýchlejšia druhá jazda ju vystrelila na pódium

Petra Vlhová tretia v prvej sútaži novej sezóny, po top druhej jazde má 35. pódium v kariere.

Petra Vlhová hneď v prvom kole svetového pohára na stupňoch víťazov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?