LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Samosprávam chýbajú základné pravidlá, ako by mali postupovať, keď sa rozhodnú regulovať statickú dopravu.
„Musíme si vytvoriť akúsi technickú normu, čo všetko samosprávy potrebujú vedieť, aby mohli s reguláciou vôbec začať. Mestám nad osemnásťtisíc obyvateľov sme rozdali dotazníky. Na základe nich sme zistili, že vo väčšine z nich neexistuje dlhodobá koncepcia parkovacej politiky. Ak existuje, tak je len na jedno volebné obdobie. Počet parkovacích miest často klesá aj rôznou neuváženou výstavbou,“ povedal na stretnutí Slovenskej parkovacej asociácie v Liptovskom Mikuláši jej predseda Milan Taška.
Náklady a riziko si dlhodobo plánujú
Odborníci zbierali skúsenosti aj od kolegov z Európskej parkovacej asociácie. Taška objasnil, že mestá v západnej Európe si parkovaciu stratégiu plánujú na desať až pätnásť rokov dopredu.
Dokážu si tak dopredu efektívne rozložiť riziko aj investované peniaze. Koncepcia plánovania v našich mestách je v tomto smere veľmi slabá.
„V Liptovskom Mikuláši sme sa nestretli náhodou. Samospráva už urobila niekoľko dobrých krokov. Rozoslala dotazníky, aby sa dozvedela, či sú ľudia ochotní spoluinvestovať do parkovania, alebo aký majú záujem chodiť pešo do parkovacích priestorov sto, dvesto alebo päťsto metrov. Názor verejnosti je v takýchto prípadoch veľmi dôležitý,“ dodal Taška.
Podobný prieskum urobila aj Žilina či iné mestá. Na základe neho sa samosprávy však dozvedeli, že ľudia nemajú záujem podieľať sa na budovaní parkovacích miest ani byť spoluinvestorom.
Problémom je podľa Tašku aj parkovanie zdravotne ťažko postihnutých (ZŤP).
„Ochrana týchto ľudí na verených parkovacích plochách je veľmi nízka. Možno by pomohla časová regulácia týchto parkovacích miest. V praxi sa stretávame s tým, že príde auto s označením ZŤP a napriek tomu, že nevezie žiadneho zdravotne postihnutého, parkovací priestor zaberá aj niekoľko hodín. Chceli by sme diskutovať aj s políciou, či je možné takúto úpravu zapracovať aj do zákona,“ doplnil.
Dopravu v meste by odľahčili aj skútre
Novým trendom v mestách je parkovanie motocyklov. Odborníci to ale ešte nikdy neriešili. Zhodli sa, že na Slovensku v podstate neexistujú normy parkovacích miest pre motocykle. Nikde sa neuvádza, koľko percent by ich v mestách malo byť v pomere k parkovacím miestam pre autá.
„Ak by sme v tomto dokázali urobiť väčší poriadok, predpokladám, že ľudia by na dopravu viac používali malé motocykle či skútre. V mestách by ju tak výrazne odľahčili,“ konštatoval predseda.
Taška povedal, že parkovanie na sídliskách nevyrieši spoplatnenie, pretože priamo nezabezpečí počet parkovacích miest. Peniaze, ktoré sa z parkovania vyberú, by sa preto mali vrátiť do systému. To znamená, že by mali byť viazané na budovanie nových parkovacích plôch.
„Preto hľadáme rôzne spôsoby riešenia tohto problému, napríklad parkovanie na základe rezidenčných kárt,“ dodal.
Dôležitá je analýza medzi obyvateľmi. Podľa nových predpisov by malo byť na dvojizbový byt jeden a pol parkovacieho miesta.
V Liptovskom Mikuláši sa samospráva aktuálne zaoberá parkovaním v centre, ale aj na sídlisku Podbreziny.
„Sú to dva rozdielne problémy. V starom meste máme spoplatnené tri parkoviská. Tie sú zvyčajne prázdne, pretože v okolí sa nachádza veľké množstvo bezplatných parkovacích miest. V centre preto navrhujeme spoplatniť uličné státie. To znamená všetky ulice v okolí pešej zóny či železničnej a autobusovej stanice. Chceli by sme to riešiť formou parkovacích automatov,“ povedal Ľubomír Hán z odboru dopravy v Liptovskom Mikuláši s tým, že rezidenti, čiže obyvatelia bytov v centre, budú mať parkovanie pred bytovkami tiež spoplatnené.
Cezpoľní blokujú miesta domácim
O výške poplatkov ešte budú rokovať poslanci. „Parkovaciu politiku v meste sme začali riešiť po prieskume statickej dopravy. Z neho nám vyšlo, že problémy s parkovaním máme hlavne na menších sídliskách v centre. Napríklad na Hurbanovej či Štefánikovej ulici. Často sa stáva, že ľudia, ktorí chodia na týždňovky, alebo dochádzajú za prácou na dlhšie vzdialenosti vlakom, parkujú svoje autá pred bytovými domami a blokujú tak miesto domácim,“ vysvetlil Hán.
Podbreziny sú vraj špecifické, preto tam odbor dopravy navrhuje regulovanú parkovaciu zónu. Od štvrtej poobede do ôsmej rána v nej budú môcť parkovať len autá s parkovacou kartou alebo lístkom.
Od ôsmej do šestnástej hodiny bude zóna bezplatná. Parkovať tam bude môcť ktokoľvek.
Na dodržiavanie pravidiel, či už na sídlisku, alebo v centre, by mala dohliadať mestská polícia, zamestnanci úradu či prevádzkovateľ, teda Verejnoprospešné služby mesta Liptovský Mikuláš.
„V prípade regulovanej parkovacej zóny na Podbrezinách nejde v princípe len o výber peňazí od ľudí. Jej zmyslom je dostať zo sídliska predovšetkým služobné vozidlá. Tie tam nemajú čo robiť, mali by parkovať v sídle prevádzky. Ide hlavne o také prípady, keď rodina má jedno či dve autá a popri tom používa ešte aj služobné,“ povedal Ľ. Hán.
Spoplatnenie parkovania vodičov odradilo
Služobné autá by po novom na sídlisku mohli naďalej parkovať iba za zvýšený poplatok. Všetky peniaze získané z platieb za parkovanie by samospráva chcela využiť hlavne na výstavbu nových parkovacích miest.
Tibor Ferenczi je zo spoločnosti, ktorá už piaty rok prevádzkuje parkovací systém v Komárne.
„Fungujeme trochu špecificky, pretože mesto Komárno predáva parkovacie lístky, rezidenčné a abonentné karty. Naša spoločnosť na základe zmluvy vykonáva všetky parkovacie činnosti v meste. To znamená, komplexnú správu, vodorovné značenie ale aj analýzy, štatistiky či návrhy. Podľa nich potom každoročne parkovanie v meste prispôsobujeme,“ povedal Ferenczi.
Spoplatnenie parkovania ale podľa neho niektorých vodičov odradilo. Nechodia do centra, ale zastanú na uliciach, kde sa za to neplatí.
„Zatiaľ to problémy naspôsobuje, postupne to sledujeme a chystáme sa to riešiť. Výhodou Komárna je, že vodič má na výber. Po revitalizácii parkovacích plôch má mesto k dispozícii asi štyristo bezplatných parkovacích miest v bezprostrednej blízkosti centra,“ uzavrel Ferenczi.