Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Spoplatnenie problémy s parkovaním nevyrieši

Mnohé slovenské samosprávy trápi nedostatok parkovacích miest. Odborníci sa zhodujú, že im chýba aj dlhodobá parkovacia stratégia a dôležitý je aj názor verejnosti.

Odbor dopravy navrhuje na Podbrezinách regulovanú parkovaciu zónu.Odbor dopravy navrhuje na Podbrezinách regulovanú parkovaciu zónu. (Zdroj: AUTOR)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Samosprávam chýbajú základné pravidlá, ako by mali postupovať, keď sa rozhodnú regulovať statickú dopravu.

„Musíme si vytvoriť akúsi technickú normu, čo všetko samosprávy potrebujú vedieť, aby mohli s reguláciou vôbec začať. Mestám nad osemnásťtisíc obyvateľov sme rozdali dotazníky. Na základe nich sme zistili, že vo väčšine z nich neexistuje dlhodobá koncepcia parkovacej politiky. Ak existuje, tak je len na jedno volebné obdobie. Počet parkovacích miest často klesá aj rôznou neuváženou výstavbou,“ povedal na stretnutí Slovenskej parkovacej asociácie v Liptovskom Mikuláši jej predseda Milan Taška.

Náklady a riziko si dlhodobo plánujú

Odborníci zbierali skúsenosti aj od kolegov z Európskej parkovacej asociácie. Taška objasnil, že mestá v západnej Európe si parkovaciu stratégiu plánujú na desať až pätnásť rokov dopredu.

Dokážu si tak dopredu efektívne rozložiť riziko aj investované peniaze. Koncepcia plánovania v našich mestách je v tomto smere veľmi slabá.

„V Liptovskom Mikuláši sme sa nestretli náhodou. Samospráva už urobila niekoľko dobrých krokov. Rozoslala dotazníky, aby sa dozvedela, či sú ľudia ochotní spoluinvestovať do parkovania, alebo aký majú záujem chodiť pešo do parkovacích priestorov sto, dvesto alebo päťsto metrov. Názor verejnosti je v takýchto prípadoch veľmi dôležitý,“ dodal Taška.

Podobný prieskum urobila aj Žilina či iné mestá. Na základe neho sa samosprávy však dozvedeli, že ľudia nemajú záujem podieľať sa na budovaní parkovacích miest ani byť spoluinvestorom.

Problémom je podľa Tašku aj parkovanie zdravotne ťažko postihnutých (ZŤP).

„Ochrana týchto ľudí na verených parkovacích plochách je veľmi nízka. Možno by pomohla časová regulácia týchto parkovacích miest. V praxi sa stretávame s tým, že príde auto s označením ZŤP a napriek tomu, že nevezie žiadneho zdravotne postihnutého, parkovací priestor zaberá aj niekoľko hodín. Chceli by sme diskutovať aj s políciou, či je možné takúto úpravu zapracovať aj do zákona,“ doplnil.

Dopravu v meste by odľahčili aj skútre

Novým trendom v mestách je parkovanie motocyklov. Odborníci to ale ešte nikdy neriešili. Zhodli sa, že na Slovensku v podstate neexistujú normy parkovacích miest pre motocykle. Nikde sa neuvádza, koľko percent by ich v mestách malo byť v pomere k parkovacím miestam pre autá.

„Ak by sme v tomto dokázali urobiť väčší poriadok, predpokladám, že ľudia by na dopravu viac používali malé motocykle či skútre. V mestách by ju tak výrazne odľahčili,“ konštatoval predseda.

Taška povedal, že parkovanie na sídliskách nevyrieši spoplatnenie, pretože priamo nezabezpečí počet parkovacích miest. Peniaze, ktoré sa z parkovania vyberú, by sa preto mali vrátiť do systému. To znamená, že by mali byť viazané na budovanie nových parkovacích plôch.

„Preto hľadáme rôzne spôsoby riešenia tohto problému, napríklad parkovanie na základe rezidenčných kárt,“ dodal.

Dôležitá je analýza medzi obyvateľmi. Podľa nových predpisov by malo byť na dvojizbový byt jeden a pol parkovacieho miesta.

V Liptovskom Mikuláši sa samospráva aktuálne zaoberá parkovaním v centre, ale aj na sídlisku Podbreziny.

„Sú to dva rozdielne problémy. V starom meste máme spoplatnené tri parkoviská. Tie sú zvyčajne prázdne, pretože v okolí sa nachádza veľké množstvo bezplatných parkovacích miest. V centre preto navrhujeme spoplatniť uličné státie. To znamená všetky ulice v okolí pešej zóny či železničnej a autobusovej stanice. Chceli by sme to riešiť formou parkovacích automatov,“ povedal Ľubomír Hán z odboru dopravy v Liptovskom Mikuláši s tým, že rezidenti, čiže obyvatelia bytov v centre, budú mať parkovanie pred bytovkami tiež spoplatnené.

Cezpoľní blokujú miesta domácim

O výške poplatkov ešte budú rokovať poslanci. „Parkovaciu politiku v meste sme začali riešiť po prieskume statickej dopravy. Z neho nám vyšlo, že problémy s parkovaním máme hlavne na menších sídliskách v centre. Napríklad na Hurbanovej či Štefánikovej ulici. Často sa stáva, že ľudia, ktorí chodia na týždňovky, alebo dochádzajú za prácou na dlhšie vzdialenosti vlakom, parkujú svoje autá pred bytovými domami a blokujú tak miesto domácim,“ vysvetlil Hán.

Podbreziny sú vraj špecifické, preto tam odbor dopravy navrhuje regulovanú parkovaciu zónu. Od štvrtej poobede do ôsmej rána v nej budú môcť parkovať len autá s parkovacou kartou alebo lístkom.

Od ôsmej do šestnástej hodiny bude zóna bezplatná. Parkovať tam bude môcť ktokoľvek.

Na dodržiavanie pravidiel, či už na sídlisku, alebo v centre, by mala dohliadať mestská polícia, zamestnanci úradu či prevádzkovateľ, teda Verejnoprospešné služby mesta Liptovský Mikuláš.

„V prípade regulovanej parkovacej zóny na Podbrezinách nejde v princípe len o výber peňazí od ľudí. Jej zmyslom je dostať zo sídliska predovšetkým služobné vozidlá. Tie tam nemajú čo robiť, mali by parkovať v sídle prevádzky. Ide hlavne o také prípady, keď rodina má jedno či dve autá a popri tom používa ešte aj služobné,“ povedal Ľ. Hán.

Spoplatnenie parkovania vodičov odradilo

Služobné autá by po novom na sídlisku mohli naďalej parkovať iba za zvýšený poplatok. Všetky peniaze získané z platieb za parkovanie by samospráva chcela využiť hlavne na výstavbu nových parkovacích miest.

Tibor Ferenczi je zo spoločnosti, ktorá už piaty rok prevádzkuje parkovací systém v Komárne.

„Fungujeme trochu špecificky, pretože mesto Komárno predáva parkovacie lístky, rezidenčné a abonentné karty. Naša spoločnosť na základe zmluvy vykonáva všetky parkovacie činnosti v meste. To znamená, komplexnú správu, vodorovné značenie ale aj analýzy, štatistiky či návrhy. Podľa nich potom každoročne parkovanie v meste prispôsobujeme,“ povedal Ferenczi.

Spoplatnenie parkovania ale podľa neho niektorých vodičov odradilo. Nechodia do centra, ale zastanú na uliciach, kde sa za to neplatí.

„Zatiaľ to problémy naspôsobuje, postupne to sledujeme a chystáme sa to riešiť. Výhodou Komárna je, že vodič má na výber. Po revitalizácii parkovacích plôch má mesto k dispozícii asi štyristo bezplatných parkovacích miest v bezprostrednej blízkosti centra,“ uzavrel Ferenczi.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 883
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 285
  3. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 5 832
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 359
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 075
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 704
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 514
  8. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 414

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  2. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  3. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  4. Janka Bittó Cigániková: Mladí SaS sú najlepšou mládežníckou politickou organizáciou na Slovensku, pridať sa môžeš aj ty
  5. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  6. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  7. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  8. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 8 790
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 427
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 317
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 797
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 135
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 048
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 705
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 630
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Mestské Verejnoprospešné služby (VPS) v Liptovskom Mikuláši spustili tento týždeň pohotovosť zimnej údržby.


TASR 6 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


22 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


23 h
Mikulášsky jarmok Jarmok nadväzuje na tradíciu výročných trhov, čoskoro uplynie 600 rokovod udelenia tejto výsady. Mesto Liptovský Mikuláš dostalo výsadu na usporiadanie pravidelných výročných jarmokov v roku 1424. Jarmoky mohli byť na Turíce a na Mikuláša.

Všetky liptovské mestá pripravujú vianočné podujatia.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


25. nov

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Odborári a vedenie závodu podpísali nový dodatok ku Kolektívnej zmluve.


24 h

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


23 h

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  2. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  3. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  4. Janka Bittó Cigániková: Mladí SaS sú najlepšou mládežníckou politickou organizáciou na Slovensku, pridať sa môžeš aj ty
  5. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  6. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  7. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  8. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 8 790
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 427
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 317
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 797
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 135
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 048
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 705
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 630
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu