LIPTOV. Úlohou celoštátneho testovania deviatakov je vzájomné porovnanie vedomostí. Učitelia a riaditelia škôl však upozorňujú, že monitor v súčasných podmienkach nie je smerodajným a objektívnym ukazovateľom.
Stredné školy nehľadia na výsledky monitorov, robia si vlastné prijímacie testy. Výnimkou sú len žiaci, ktorí v celoštátnom testovaní dosiahli lepšiu ako 90-percentnú úspešnosť v oboch predmetoch. Prijímacie skúšky ale nemusia robiť žiaci, ktorí sa uchádzajú o štúdium v učebných odboroch.
Žiakom preto chýba motivácia pripravovať a učiť sa na monitory. Ďalej poukazujú na to, že test, pri ktorom majú žiaci iba krúžkovať, dostatočne neodráža ich vedomosti. Krúžkovací test zvádza na tipovanie ale aj podvádzanie.
Celoslovenský priemer v teste z matematiky bol 60,7 percenta, v slovenskom jazyku a literatúre 67,51 percenta. Viaceré liptovské školy v monitore excelovali, no boli aj také, ktoré skončili na chvoste celoslovenského rebríčka.
V škole aj cez jarné prázdniny
V porovnaní medzi základnými školami z oboch okresov regiónu dosiahli oveľa lepšie výsledky ružomberské základné školy.
V slovenskom jazyku sa dostalo nad celoslovenský priemer až desať škôl zo sedemnástich testovaných. V Liptovskom Mikuláši to boli len tri z dvadsiatich.
V matematike tiež dosiahli lepšie výsledky ružomberské školy, nad slovenský priemer sa vyhuplo až osem škôl, v Mikulášskom okrese len štyri.
Najlepšie výsledky v Ružomberskom okrese ale aj celom Liptove dosiahla Základná a materská škola v Liskovej. V slovenskom jazyku aj matematike prekročili 99- percentnú úspešnosť. Na krk im dýcha Základná škola Černovských martýrov.
„Naši žiaci majú v deviatom ročníku posilnené vyučovanie matematiky o ďalšiu hodinu. Okrem toho sa na monitor pripravovali na pravidelných doučovaniach, tri dni jarných prázdnin strávili extra doučovaním v škole,“ povedala riaditeľa školy Renáta Galanová, ktorá si veľmi pochvaľovala spoluprácu s rodičmi.
Kvalita prípravy sa ukáže na strednej škole
Najlepší monitor zo slovenského jazyka v Liptovskomikulášskom okrese napísali deviataci zo základnej školy v Pribyline.
Riaditeľ Vladimír Jurík si myslí, že výsledky monitoru majú len čiastočnú výpovednú lehotu o kvalite školy.
Rodičia by sa pri výbere školy pre svoje dieťa nemali riadiť len monitorom, môžu si urobiť prieskum v radoch známych a spýtať sa na ich skúsenosti.
„Zaujímavé by však bolo, keby sa rodičia pri výbere školy zaujímali aj o to, či žiaci prichádzajú na stredné školy dobre pripravení,“ poradil Jurík.
Na učilištia bez prijímačiek
„Výsledky monitoru nie sú objektívnym odrazom kvality školy. Aby bol monitor rozhodujúcim faktorom pri prijímaní na strednú školu, museli by ho žiaci napísať na 90 percent. Žiaci, ktorí sa hlásia na učebné odbory, vedia, že ich zoberú aj bez prijímačiek, preto nemajú chuť pripraviť sa na monitory,“ povedala riaditeľka jednej zo škôl, ktorým sa v monitoroch veľmi nedarilo.
Dobrý výsledok na monitoroch môže vybičovať k dobrému výsledku žiakov, ktorých do školy neprijali na základe priemeru vysvedčení. Stredné školy bez prijímacích pohovorov zoberú žiaka, ktorý napísal monitor na viac ako 90 percent. Žiakov to núti byť zodpovednejšími.
CELOSLOVENSKÝ PRIEMER: Slovenský jazyk a literatúra 67,51 %, matematika 60,07%.
NAJLEPŠIE VÝSLEDKY
Okres Liptovský Mikuláš, slovenský jazyk:
1. ZŠ a MŠ Pribylina 92 %
2. ZŠ Apoštola Pavla 92 %
3. ZŠ Janka Kráľa 89 %
Okres Liptovský Mikuláš, matematika:
1. ZŠ Janka Kráľa 89,7%
2. ZŠ Okoličianska 81,3 %
3. ZŠ Čs. brigády 66,4%
Okres Ružomberok, slovenský jazyk:
1. ZŠ a MŠ Lisková 99,3%
2.ZŠ Černovských martýrov 95,8 %
3. ZŠ a MŠ Liptovské Revúce 91,8%
Okres Ružomberok, matematika:
1. ZŠ a MŠ Lisková 99,5%
2. ZŠ Černovských martýrov 97,4%
3. ZŠ Liptovské Sliače 85,1%