LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. V tvorbe akademického maliara Pavla Petráša ml. nachádzame umelecké diela, v ktorých sú kresťanské odkazy zjavné.
Tieto obrazy nevedú dialóg len s náboženskou témou, ale tiež so širším kontextom autorovej tvorby.
Stratégia apropriácie
Presvedčiť sa o tom môžeme na aktuálnej výstave Stratégia apropriácie, ktorá sa uskutočňuje vo výtvarných priestoroch Domu Matice slovenskej v Liptovskom Mikuláši. Výstava potrvá do konca júna.
Pavol Petráš ml. kóduje známe scény mystických obrazov majstra Caravaggia do skratkovitého ikonického jazyka súčasnej doby. Táto vizuálna poetika, či priam stratégia autora, je vlastná aj ďalším vystaveným obrazom. Nachádzame v nej potešenie z objavovania známeho, ale inscenovaného pocitu domova, prírody, pohybu. Všeobecne zrozumiteľný jazyk tak ďalej môže šíriť univerzálne posolstvo obsiahnuté v kresťanskom náboženskom mýte.
Posun významových rovín
Okrem spomenutých obrazov sú na výstave zastúpené aj diela, ktoré so symbolmi kresťanstva narábajú tak, že ich posúvajú do nových významových rovín.
Najčastejšou výtvarnou stratégiou týchto diel je apropriácia tradičných znakov a symbolov kresťanského sveta, ktoré dekonštruujú ich pôvodný zmysel a náboženský symbol používajú len ako stavebný materiál v kontexte nových významov. V dielach prirodzene dochádza k dialógu náboženského a svetského výrazu, ktorý inšpiruje a obohacuje súčasníka.
Autor: Štefan Packa