LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Heliport chce investor Cyril Fogaš postaviť na vlastných pozemkoch medzi mikulášskym akvaparkom a mestskou časťou Liptovská Ondrašová.
Mesto projekt zatiaľ nepovolilo, čakalo na výsledok posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie, takzvanej štúdie EIA. Proces posudzovania sa skončil s odporúčaním projekt realizovať.
„Dostali sme kladné záverečné stanovisko a projekt môžeme realizovať v súlade so súčasným územným plánom mesta Liptovský Mikuláš,“ komentoval výsledok štúdie EIA investor.
Aby mesto výstavbu zastavilo, chystá zmenu územného plánu. Spúšťačom bola petícia nespokojných obyvateľov mestskej časti.
„Väčšina poslancov rozhodla, že budeme prerokovávať doplnok k územnému plánu, aby sme z neho heliport vyčiarkli,“ povedal zástupca primátora mesta Jozef Repaský. Vysvetlil, že zmena nie je primárne len o heliporte neďaleko Liptovskej Ondrašovej, ale o všetkým miestach, kde by podľa súčasného územného plánu mohla pristávacia plocha pre vrtuľníky stáť.
Územný plán je politický dokument
Investor hodnotil snahu mesta zmeniť územný plán ako úplne zbytočnú. „Územné konanie, ktoré momentálne prebieha, sa musí riadiť súčasným územným plánom a ten výstavbu heliportu umožňuje,“ povedal C. Fogaš.
To, že, zmena by sa už rozbehnutých stavieb týkať nemusela, potvrdil aj spracovateľ zmien a doplnkov územného plánu Ľubomír Klaučo.
„Územné konanie sa riadi stavebným zákonom a podlieha správnemu poriadku. Ten stanovuje presný postup. Napríklad aj to, že stavebné konanie sa vždy posudzuje podľa toho právneho stavu, ktorý platil na jeho začiatku. To znamená, keď žiadateľ podal žiadosť na umiestnenie stavby,“ vysvetlil. Na druhej strane dodal, že územný plán je všade na svete politickým dokumentom, prostredníctvom ktorého občania cez demokraticky zvolených zástupcov prejavujú svoju vôľu, ako bude ich mesto v budúcnosti vyzerať.
„Samospráva sa teda v tomto prípade rozhodla, že na základe petície vyjde v ústrety občanom,“ dodal L. Klaučo.
Rozhodnutie je aj na samospráve
Dagmar Grófová, manažérka rizík a posudzovania vplyvov na životné prostredie z Obvodného úradu životného prostredia v Žiline, vysvetlila, že po predložení záverečného stanoviska EIA môže investor na stavebnom úrade požiadať o povolenie podľa osobitných predpisov.
„V zmysle našej legislatívy má výsledok z posudzovania EIA len odporúčací charakter. No povoľujúci orgán, teda mesto Liptovský Mikuláš, musí pri rozhodovaní prihliadať na obsah záverečného stanoviska štúdie EIA,“ dodala.
Do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredia už samospráva nemôže vstúpiť. Žilinský úrad životného prostredia vydal záverečné stanovisko a jeho platnosť je podľa zákona sedem rokov od vydania.
Proces povoľovania, ktorý znamená územné rozhodnutie aj stavebné povolenie, je úplne v kompetencii mesta Liptovský Mikuláš.
„Tu už úrady životného prostredia vystupujú len ako dotknutý orgán štátnej správy. Petíciou obyvateľov sa zaoberalo mesto, ale nás o výsledku neinformovalo. Počas procesu posudzovania vypracoval investor aj hlukovú štúdiu a tá preukázala, že projekt zrealizovať môže. Celé vyhodnotenie a rozhodnutie je však na samospráve,“ dodala D. Grófová.
Ak dodrží podmienky, bude lietať
Vrtuľníky, napriek tomu, že heliport ešte nestojí, z pracovnej plochy už lietajú. Ľudia z Ondrašovej sa sťažujú na hluk z pristávacej plochy a znehodnotenie pozemkov.
„Je neúnosné, aby nás helikoptéry sústavným lietaním nad hlavami otravovali. Verím, že nás naši poslanci aj primátor podporia, ak nie, budeme konať ďalej. Zmena územného plánu môže prispieť, aby vrtuľníky nad Ondrašovou nelietali. Podobne aj letecký úrad by mal na základe vôle občanov prehodnotiť svoje stanovisko,“ povedal predseda petičného výboru Jozef Kruták.
Cyril Fogaš povedal, že ako občan mesta, podnikateľ a zároveň investor nechápe, že nikto nielen z vedenia mesta, územnoplánovacej komisie ale aj samotných poslancov mesta Liptovský Mikuláš nerešpektuje a ani neprihliada na odborné posudky, hlukové štúdie a ani stanoviská a vyjadrenia dotknutých štátnych orgánov a dotknutých inštitúcií. „Nerozumiem, ako celý tento proces sa môže riadiť iba vôľou občanov a nie odbornosťou a platnou legislatívou, zákonmi a predpismi. Okrem toho mesto vôbec nezobralo do úvahy petíciu za výstavbu heliportu, ktorú podpísalo dvojnásobne viac občanov mesta ako petíciu proti výstavbe heliportu.
Povolenie na lietanie z pracovnej plochy má Cyril Fogaš platné do konca tohto mesiaca. Na otázku, ako bude postupovať ďalej, odpovedal, že ak dodrží všetky podmienky, ktoré mu stanovuje letecký zákon, letecký úrad mu povolenie predĺži a bude ďalej lietať.