LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Ekonomická kríza, zavedenie eura a pokles návštevnosti spôsobili, že vlek medzi Podbrezinami a Vitálišovcami v Liptovskom Mikuláši museli odstaviť z prevádzky. Združenie športových klubov Jasná (ZŠKJ) však nedávno dostalo od mikulášskej radnice dotáciu vo výške 15-tisíc eur, aby lyžiari a snowboardisti opäť mohli jazdiť na svahu v tesnej blízkosti sídliska.
Prevádzkovateľ v súčasnosti pripravuje všetko na znovu-spustenie strediska, okrem revízie technických zariadení napríklad aj na systéme zliav pre obyvateľov mesta. „Opätovné spustenie strediska nás teší aj z toho dôvodu, že práve v tomto roku oslavujeme 60 rokov existencie nášho klubu, ktorý je jedným z najväčších športových klubov v meste. Takže je to pre nás aj taká príjemná symbolika,“ povedal Pavol Šiarnik, predseda ZŠKJ.
Prevádzka bola nerentabilná
Lyžiarske stredisko na Podbrezinách prestalo fungovať od roku 2009. Na finančnej strate prevádzky sa podľa Šiarnika vtedy podpísala nastupujúca kríza. Ľudia museli začať viac šetriť a trávenie voľného času na svahu bolo jednou z prvých aktivít, ktorých sa zriekli. Prestali chodiť aj turisti z Poľska a Pobaltia. Mikulášska zjazdovka okrem toho stratila aj výraznú výhodu. Dlho bolo totiž jediným malým strediskom s umelým zasnežovaním v okolí. Postupne si systém dobudovali aj v susedných strediskách a Podbreziny prišli o komerčné lákadlo.
Dôkladne skontrolujú techniku
Technické zariadenia na svahu pre dlhšiu odstávku čaká rozsiahla kontrola. „Znovuspustenie strediska vyžaduje kompletnú údržbu lyžiarskeho vleku, zasnežovacieho systému a čerpacej stanice s rozvodmi vody a elektrickej energie po svahu, rovnako aj údržbu snehových diel s príslušenstvom, ratraku, osvetlenie zjazdovky vrátane všetkých nevyhnutných tech- nických revízii,“ priblížil P. Šiarnik.
Mikulášania by mali jazdiť lacnejšie
Prevádzkovateľ zatiaľ nevie presne povedať, aké budú ceny lístkov. Vzhľadom na finančnú podporu zo strany mesta ale pracuje na systéme zliav pre skupiny, pre ktoré bude lyžovanie v stredisku finančne prijateľné. Zľavnené lístky by si tak mohli kupovať obyvatelia mesta, základné a stredné školy alebo seniori.
Ceny by mali byť aj o tretinu nižšie ako bežný lístok. „Ďalším bonusom by mohla byť požičovňa výstroja s lístkom, aby sa mohli lyžovať a snowbordovať aj tí návštevníci, ktorí nemajú vlastný výstroj,“ priblížil podrobnosti Šiarnik.
Nočné lyžovanie a umelý sneh
Prví lyžiari začali vlek v stredisku na Podbrezinách využívať v zime roku 1993, bol to sen nadšencov lyžovania Petra Ftoreka a M. Krajčího, ktorý sa zrodil ešte v osemdesiatych rokoch. Ich zámer sa podarilo naplniť vďaka aktivite Telovýchovnej jednoty Jasná, predchodcu Združenia športových klubov Jasná, majiteľov pozemkov a vtedajších poslancov mesta.
Lyžiari a snowboardisti tu majú k dispozícií 550 metrov dlhú trať, ktorú budú v prípade potreby zasnežovať umelým snehom. Prevýšenie zjazdovky je 115 metrov a vlek vyvezie za hodinu 650 osôb.
Nečakajú na sneh, ale na mráz
Na to, aby si vyznávači zimných športov mohli vychutnať jazdu na domácom svahu po štvorročnej odstávke, nemusia čakať, kým napadne sneh. Vďaka systému výroby technického snehu môže vlek fungovať aj v takzvaných suchých zimách. „Preto nemusíme čakať výlučne na snehovú nádielku, ale najmä na trvalejší mráz aspoň pod teplotu mínus päť stupňov Celzia,“ dodal Šiarnik.