Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Rusi prišli robiť do Tatier špionáž, aby vedeli postaviť lyžiarske stredisko

Stretli sme sa v Demänovskej Doline. Viazač Jaro, mechanik Dušan, technik a navigátor Slávo a vodič cisterny Jaro. Chlapi tam s pomocou nákladného vrtuľníka stavali už štvrtú lanovku.

Stroj vyrába Ulanudský letecký závod neďaleko Bajkalského jazera. Vrtuľník Mi 171 má dva výkonné motory schopné lietať vo veľkých nadmorských výškach.Stroj vyrába Ulanudský letecký závod neďaleko Bajkalského jazera. Vrtuľník Mi 171 má dva výkonné motory schopné lietať vo veľkých nadmorských výškach. (Zdroj: MAREK JURIŠ)

Chlapi so svojou partiou chodia po celej strednej a južnej Európe a robia špeciálne letecké práce. Ťažia drevo, prepravujú na stavbách nadrozmerný náklad, stavajú lanovky, ale hasia aj požiare.

„Zavolajú nás všade tam, kde sa klasická ťažká technika nedostane. Teraz nás napríklad čaká aj demontáž starej lanovky na Skalnaté Pleso. Uvoľníme tak miesto pre novú, ktorú sme nedávno dokončili,“ vysvetlil viazač Jaro Dzilský.

Chlapi lietajú na vrtuľníku Mi 171 ruskej výroby. Sú to väčšinou bývalí vojenskí piloti, technici a mechanici pozbieraní zo všetkých kútov Slovenska. No majú medzi sebou aj mladú krv.

„Niektorí už dosluhujeme, už sme sa dosť nalietali, naše skúsenosti odovzdávame mladším, tí majú predsa len viac energie a postupne nás nahradia,“ povedal mechanik Dušan Grach.

Leží a celý deň rozkazuje

Počas práce sú vo vrtuľníku dvaja piloti a navigátor. Na zemi zabezpečujú obsluhu stroja technici, cisterna s palivom a viazači, ktorých úlohou je bremeno správne upevniť. Navigátor usmerňuje pohyb pilota, pretože ten pod seba nevidí.

„V podstate celý deň len leží v špeciálne upravenom okne, takej kukani, a rozkazuje,“ s úsmevom dodal D. Grach a vysvetlil, že druhý pilot sleduje prístroje, zmeny tepla, tlak vzduchu a v prípade potreby zareaguje.

Niekedy čakajú aj dva-tri dni

Najväčším nepriateľom vrtuľníka je počasie. Nepríjemný je nárazový vietor, hlavne pri presnej montáži. Chlad mašine neprekáža, výkon motora sa ešte zvyšuje, no keď je vzduch príliš teplý, už sa mu nechce a výkon stráca.

„Problém nám robí aj vysoká nadmorská výška. V redšom vzduchu už tiež mašina nevládze tak, ako by sme potrebovali. Špecifické sú aj hory, počasie sa dokáže veľmi rýchlo zmeniť. Prácu máme síce dopredu naplánovanú, ale niekedy pre nepriaznivé podmienky čakáme štyri aj päť dní, aby sme spravili jeden alebo dva lety, a tak nám vznikajú veľké prestoje,“ vysvetlil navigátor Slávo Garčala.

Partia stavala lanovky v Bulharsku, Rumunsku aj Poľsku. S úsmevom povedali, že pravidelne chodia v lete na niekoľko mesiacov dovolenkovať do Turecka.

„Hasíme tam požiare. Boli sme pri Izmire, neďaleko Bosporskej úžiny a naposledy na východe až pri sýrskych hraniciach. Bolo tam takmer tridsať vrtuľníkov a približne pätnásť malých lietadiel. Turci majú problémy s ohňom hlavne na východných hraniciach. Požiare tam zvyčajne úmyselne zakladajú Sýrčania alebo Kurdi. Jeden zahasíme a druhý sa hneď rozhorí,“ povedal navigátor.

Spotrebuje osemsto litrov paliva

Za prácou sa dopravujú zvyčajne vrtuľníkom, keďže mašina je aj ich pracovným nástrojom. „Vtedy štartujeme vždy z letiska, je to takzvaný plánovaný let. Musíme podať presný letový plán a pri niektorých medzištátnych letoch prechádzame aj colnou kontrolou. Letíme vo výške približne tristo metrov alebo sa riadime predpismi krajiny, ponad ktorú letíme,“ doplnil S. Garčala.

Bremenové lety nie sú pre tých, čo si ich objednajú, najlacnejšie. Stroj spotrebuje za hodinu približne osemsto litrov paliva a potrebuje pravidelnú údržbu, aby bola jeho prevádzka bezpečná. Na druhej strane práca s vrtuľníkom je veľmi rýchla, presná a neostáva po ňom takmer žiadny zásah v krajine.

Najvačšou stavbou bol funitel

„Keď sme pracovali v Rumunsku, neverili nám, že dokážeme postaviť základnú konštrukciu lanovky za jeden deň. Mysleli si, že tam budeme dva týždne. Nakoniec ostali prekvapení, že sme to tak rýchlo a presne stihli,“ povedal J. Dzilský.

Chlapi pracujú v európskej pobočke ruskej firmy a nedávno ich natáčal aj ruský televízny štáb. „Smiali sme sa, že prišli robiť špionáž, aby vedeli postaviť lyžiarske strediská pre olympiádu v Soči.“ Boli veľmi prekvapení, čo s takým veľkým vrtuľníkom dokážu robiť. „V Rusku ich využívajú hlavne na prepravu materiálu, špeciálne práce, ako osadiť stĺp lanovky presne na skrutky, v podstate vôbec nepoznajú,“ spomenul S. Garčala.

Zatiaľ najväčšou stavbou, na ktorej partia pracovala, bola špeciálna lanovka Funitel z Jasnej na Chopok. „Nebolo to jednoduché z hľadiska konštrukcie, počasia či nadmorskej výšky, ale opäť sme sa niečo nové naučili,“ dodal navigátor

Vzdušný vír odtrhne aj strechu

Veľmi špecifickým bremenom, ktoré v podvese vrtuľníka piloti niekedy prepravujú, sú bazény.

„Zvyčajne ich dopravujeme do obytnej zóny. Musíme ich spustiť na dlhších lanách, pretože vzdušný vír z rotora by mohol odtrhnúť aj celú strechu na dome. Presnosť sa ale s dlhším lanom znižuje. Problematické sú aj veľké reklamné pútače, niekoľko sme ich montovali v hlavnom meste a manipulácia s niektorými bola ozajstná fuška,“ poznamenal J. Dzilský.

Vrtuľník Mil Mi-171 je najmodernejšou verziou vrtuľníka Mi-8/17, ktorý zostrojili v polovici 90. rokov. Stroj vyrába Ulandský letecký závod neďaleko Bajkalského jazera. Vrtuľník Mi-171 má dva výkonné motory prispôsobené na prevádzku vo veľkých výškach alebo v prostredí s vysokou teplotou vzduchu. V zadnej časti má hydraulicky sklopnú nájazdovú rampu, ktorá umožňuje rýchlo i bezpečne nakladať alebo vykladať.

Prepraví maximálne štyri tony

Stroj má moderné prístrojové vybavenie, váži sedem a pol tony. Ten, na ktorom pracujú chlapi v Tatrách, vyrobili v roku 2006. Letí približne dvestokilometrovou rýchlosťou, viac v podstate ani nemôže, pretože špeciálne upravené okno pre navigátora by väčší nápor vzduchu nevydržalo.

Mil Mi-171 dokáže prepraviť maximálne štyri tony, výrobcovia preto hmotnosti prispôsobuje aj konštrukciu zariadení. Napríklad stĺpy na lanovku majú niekoľko častí, aby sa s nimi ľahšie manipulovalo.

„Väčšina dielov je ale aj tak prispôsobená pre montáž žeriavom, potom často doslova improvizujeme. S vrtuľníkom musíme pracovať rýchlo, inak sa nám niektorú časť zariadenia nepodarí prepraviť a zabezpečiť do desiatich či pätnástich minút. Pilot sa už potom ťažko sústredí a náklady za prácu môžu prudko stúpnuť,“ spresnil S. Garčala.

D. Grach si pamätá, keď mali vrtuľníky piestové motory, teraz sú vybavené modernými prúdovými. „Na skelete sa toho už veľa nezmenilo, vývojom prechádzajú hlavne navigačné zariadenia a technológie. V minulosti lietali piloti s mapou na kolenách a orientovali sa pomocou kompasu. Je niekoľko spôsobov orientácie, letové trasy sú ako cesty na zemi, takže piloti ich nástrahy poznajú,“ vysvetlil mechanik.

Práca ich ešte stále baví

Napriek tomu, že letecké práce sú nebezpečné, ani jeden z nich by ju nemenil. Viazača Jara baví hlavne rozmanitosť práce, každý deň je pre neho iný. Veľkou prednosťou je aj cestovanie. Vďaka tejto robote videli pekný kus sveta.

Mechanik Dušan začínal pri armáde koncom 60. rokov. Lanovky sa vtedy veľmi nestavali, vrtuľníkmi sa skôr ťažilo drevo a menšie sa používali v poľnohospodárstve na postreky. Pri leteckých motoroch strávil viac ako štyridsať rokov. Tento je posledný, rozhodol sa, že končí, no nechcú ho vraj pustiť.

Navigátor Slávo robí špeciálne letecké práce na vrtuľníku už dvadsaťdva rokov. Povedal, že ho to zatiaľ uživí aj napriek tomu, že takých špeciálnych zákaziek na Slovenku až tak veľa nie je. Preto ich firma často za prácou posiela aj do zahraničia.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  3. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  4. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  5. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  6. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  7. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 722
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 552
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 923
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 367
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 004
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 276
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 166

Blogy SME

  1. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  2. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  3. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  4. Stano Kočiš: A.I.
  5. Eva Gallova: Moji milí Slováci, vrátil som sa!
  6. Štefan Vidlár: Amorove drony
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta
  8. Peter Štefãnik: Izraelská lekcia pre Róberta Fica
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 703
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 805
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 874
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 989
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 693
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 274
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 243
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 1 754
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Zľava Simona Koreňová, Marek Tobias Janík, Šimon Rybka, Tomáš Brnušák, vedúci Karol Pekár.

Zlato z majstrovstiev Slovenska mládeže v rapid šachu 2022, aj takýmto skvelým výsledkom sa môžu pochváliť mladí šachisti z Liptova.


9 h

Na väčšinu sumy prístroja si jediná ambulancia v regióne musela zobrať úver.


12 h
Nemocnica v Liptovskom Mikuláši

Nemocnici v Liptovskom Mikuláši hrozí preradenie do najnižšej kategórie.


15 h
Začínajúca futbalová rozhodkyňa z Liptov Katarína Hrčová.

Opäť sa v čase, keď nie je futbalová sezóna, vraciame k článkom o futbalových rozhodcoch, ktoré sme začali už vlani. Dnes vám predstavíme mladú začínajúcu rozhodkyňu, šestnásťročnú Katarínu Hrčovú.


7. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako je možné minúť tisíce eur s telefónom v ruke? Vysvetlil operátor.


8 h

Obrovský kaštieľ bol blízko zániku, teraz ukrýva atrakciu, ktorá láka ľudí z celého Slovenska.


7. dec

Ak petíciou neuspejú, riaditeľ nemocnice chce držať hladovku.


18 h

Hygienici vyzývajú rodičov, aby do škôlky nedávali choré deti.


17 h

Blogy SME

  1. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  2. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  3. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  4. Stano Kočiš: A.I.
  5. Eva Gallova: Moji milí Slováci, vrátil som sa!
  6. Štefan Vidlár: Amorove drony
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta
  8. Peter Štefãnik: Izraelská lekcia pre Róberta Fica
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 703
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 805
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 874
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 989
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 693
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 274
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 243
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 1 754
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu