LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Diela Františka Hodonského sú podstatnou väčšinou inšpirované lužnou krajinou. Podvodný svet rastlín v stojacej vode a deje odohrávajúce sa nad jej hladinou podáva nezvyčajným spôsobom.
Vyjadruje meditačné pochopenie pokoja priestoru, jeho hĺbky a dynamiky v okolitej krajine. Prírodu preciťuje v mnohých formách. Zložité maliarske techniky postupne dotvára drevorezom.
Spôsob jeho tvorby neodsúva grafiku na ďalšiu koľaj, ale dáva ju do rovnocennej línie s maľbou a vyzdvihuje ju ešte vyššie. Divák má dojem, akoby spoločne s autorom meditoval pri malých čistých jazierkach plných života.
Priestor potvrdzuje hlavne svojimi drevorytmi. Jeho postoj je dosť nezvyčajný, keďže používa niekoľko vrstiev rezu. Od najmenších dlát sa nebojí použiť aj päťcentimetrové, ktoré dotvárajú kontrast a hĺbku priestorového podania. Podľa jeho slov je niekedy matrica lepšia ako výtlačok, ktoré aj vystavuje.
Vrstvením farieb vznikne z každého výtlačku originál
Je to dosť zvláštne, pretože väčšina umelcov svoje matrice neukáže, alebo ich po použití znehodnotí. Na pretlač nepoužíva tlačiarenský lis, stačí mu kus kosti, skala či obyčajný tlačiarenský valček.
Niekoľkonásobné vrstvenie farieb mu umožňuje z každého výtlačku urobiť originál. Je zvyknutý robiť maximálne štyri výtlačky. Ako tvrdí, nedajú sa mu urobiť dva rovnaké a ešte pri tom ráta s tým, že sa jeden z nich nepodarí.
Drevorez posunul možnosti stvárnenia
Pri maľbe používa akryl a olej, ale nebráni sa ani kombinovanej technike. Ako podklad používa plátno alebo jutu. Na výstave možno uvidieť aj pozoruhodné sochárske diela majstra Hodonského.
„Drevorez posunul moje možnosti stvárnenia ďalej za maľbu, do nekonečného priestoru plného tajomstva a napätia z prekrývania nekonečných vrstiev intuície a podvedomia, ktoré zhusťujú obsah a uzatvárajú dej do rytmicky rozohranej plochy kontrastných dejových zvratov. Odsekávaním priestorových plánov sa dajú z matríc vyčítať jednotlivé fázy grafických postupov a koloristických vibrácií, často stlmených do záverečného defilé monochrómnej farby. Inak som v polohe vodného vetra,“ povedal F. Hodonský.
Výstavu v Liptovskej galérii P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši si môžete pozrieť do 22. februára budúceho roka.
Autor: Ján Trnovský