LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mestá a obce musia zverejňovať všetky podpísané zmluvy, zaplatené faktúry, ale aj objednávky na tovary a služby, ktoré sa len chystajú uhradiť. Zákon o povinnom zverejňovaní faktúr a objednávok platí od začiatku minulého roka.
Zamestnanci mestského úradu, vrátane vedenia mesta, využívajú päť osobných áut. Dve limuzíny, dve klasické osobné autá a jedno väčšie. Najstaršie má desať rokov, najmladšie šesť. V rozpočte mesto na ich údržbu vyčlenilo 12-tisíc eur.
Autá prezúvajú zakaždým do nových pneumatík
Rozpočet na údržbu služobných áut síce radnica neprekračuje, no autá prezuli za posledné dva roky do úplne nových pneumatík vždy pred každou zimnou aj letnou sezónou. Mesto nakupuje na všetky autá záťažové zimné pneumatiky, ktoré sú určené najmä na prevážanie ťažkých nákladov.
Za jednu zimnú pneumatiku na Superb zaplatila radnica 215 eur, letnú 180 eur. Rovnako ju vyšiel aj nákup pneumatík na druhú limuzínu. Ročne najazdí limuzína približne 66-tisíc kilometrov.
Na výbere pneumatík na Volkswagen si dáva mesto tiež záležať. Ročne najazdí auto 30-tisíc kilometrov, letné pneumatiky vymenili za 170 eur za kus, zimné za 180.
„Zamestnanci ružomberského mestského úradu vrátane primátora používajú štyri autá,“ povedala Michaela Milá, hovorkyňa mesta. Od začiatku minulého roka kúpili nové pneumatiky len na jedno z nich, kus za 110 eur a dve ďalšie pneumatiky, každú za 60 eur.
Lacnejšia možnosť vraj nie je rentabilná
Spýtali sme sa preto, či nepovažuje liptovskomikulášska radnica nákup drahých pneumatík na všetky svoje autá za zbytočné plytvanie verejných zdrojov.
„Limuzínu využíva primátor a vedenie mesta na pracovné cesty po celom Slovensku a Európe. Volkswagen používajú zas zamestnanci, ktorí často prevážajú ťažší náklad. Špeciálne zosilnené zimné pneumatiky majú dlhšiu životnosť, vzhľadom na záťaž auta a stav slovenských ciest sa lacnejšia alternatíva pneumatík ukázala ako nerentabilná,“ vysvetlila Slávka Kellová z mestského úradu dôvod kupovania drahých pneumatík.
Cena sa podľa Kellovej pohybuje od 150 do 260 eur. „Letný typ týchto pneumatík má výdrž od štyridsať do päťdesiattisíc kilometrov. Zimný typ menej, pretože musíme dodržiavať vyhlášku, ktorá hovorí o tom, že dezén má mať najmenej trojmilimetrovú hrúbku.“
Na bežné jazdy špeciálne pneumatiky netreba
Na internete možno nájsť špeciálne zosilnené pneumatiky v požadovanom rozmere, záťažovom indexe a značke, ktorú nakupuje mesto, za nižšiu cenu.
Oslovili sme pneuservis so žiadosťou o vypracovanie cenovej ponuky na pneumatiky, ktoré nakupuje aj mesto. Rozdiely boli výrazné.
„Zimnú pneumatiku na limuzínu v tejto značke a rozmeroch vieme dodať za 180 eur. Na wolkswagen nejde cena pneumatík pod 80 eur. Ale to sú tie najdrahšie, aké predávame alebo vieme zohnať. Neviem však, ktorý človek by si vyslovene žiadal tie naj-drahšie pneumatiky na trhu, zákazníci idú skôr po cene, no nie je problém nájsť kompromis medzi kvalitou a cenou,“ konštatoval majiteľ pneuservisu.
V ružomberskom autoservise sme sa spýtali, či by na redakčné auto, ktorým najazdíme porovnateľné kilometre ako mesto, odporučil špeciálne záťažové pneumatiky.
„Na bežné vozenie sa ľudí sú zosilnené pneumatiky zbytočné. Opodstatnenie majú na autách s ťažkým nákladom,“ odpovedal vedúci ružomberského autoservisu.
Chceli sme si kúpiť pneumatiky v takej značke, ako mesto, automechanik nás odradil. „Sú síce kvalitné, ale pýtate si jednu z najdrahších značiek na trhu. V porovnateľnej kvalite zoženiete lacnejšie pneumatiky.“