RUŽOMBEROK. Sieň budovy Liptovského múzea v Ružomberku zaplnilo približne tristo zmenšených modelov lietadiel, lodí, ale aj bojových vozidiel.
Autormi sú Vladimír Rezník a Bohuš Haluška. Práce pre Svet modelárov 2013 okrem organizátorov poskytli zo svojich zbierok miestni modelárski nadšenci.
Model lietadla, na ktorom havaroval Štefánik
Výstava tematicky začína už v časoch da Viciho, potom prechádza do obdobia začiatku dvadsiateho storočia a v krátkosti predstavuje významné postavy leteckej histórie.
„Jednou z osobnosti je aj Milan Rastislav Štefánik a lietadlo, na ktorom v roku 1919 pri Bratislave havaroval. Autorom zmenšeného modelu lietadla typu Caproni 450 je kolega Bohuš Haluška,“ doplnil V. Rezník.
Počet modelov museli zúžiť
Autori základnými maketami lietadiel priblížili aj techniku prvej i druhej svetovej vojny.
„Novšiu históriu do roku 1989 sme nazvali Letectvo studenej vojny. Lietadlá Varšavskej zmluvy začínajú od slávneho Mig-u 15, ktorý bojoval aj vo Vietname, až po súčasný Suchoj SU-27,“ vysvetlil.
Dodal, že je to len veľmi malá časť lietadiel, chýbajú napríklad vývojové medzistupne niektorých stíhačiek či strategické bombardéry.
„Počet modelov sme museli zúžiť, pretože len modelov Mig 21 bolo päť - šesť,“ konštatoval.
Lietadlá severoatlantickej aliancie Nato približujú modely F-9, F-16, rôzne bojové vrtuľníky, ale aj britské atómové nosiče, ktoré sú tiež vizitkou studenej vojny. Malý informačný panel venoval V. Rezník a B. Haluška aj vojenskému letectvu slovenského štátu.
„Na mašinách sú aj letecké výsostné znaky, ktoré počas Slovenského národného povstania premaľovali. Československé lietadlá reprezentujú modely v mierke 1:72,“ vysvetlil B. Haluška.
Originál lode je v Murmansku
Výstavu spestruje aj niekoľko modelov lodí. Najzaujímavejší kúsok je asi rádiom riadený model najväčšej kontajnerovej lode na svete, ktorá meria 280 metrov a odvezie 12-tisíc kontajnerov alebo prvý atómový ľadoborec Lenin. Jeho originál je dnes v technickom múzeu v Murmansku.
Informačné panely dopĺňa kolekcia fotografií Dušana Chudiaka, člena Ružomberského aeroklubu. Autori výstavy ju nazvali Krídla nad Liptovom.
„Letec a fotograf celý život lietal ako plachtár, teda na vetroňoch a popri tom mal ešte jednu vášeň. Fotografoval krajinu z výšky. Jeho fotografie sa nám veľmi hodili,“ povedal V. Rezník.
Musia mať vedomosti aj z meteorológie
Za raritu považuje B. Haluška veľmi jednoduché modely od firmy Plastika, ktorá bola v bývalom východnom Nemecku.
„Keď sme boli mladí, boli veľmi vyhľadávané. Dnes už ani firma, ani krajina neexistujú, na burzách sú preto veľmi cenné, zberatelia ich predávajú veľmi draho, “ zaspomína B. Haluška.
V. Rezník zastupoval tak-zvaných kit aero modelárov. Tí lepia a zbierajú do detailov prepracované kópie leteckých modelov zmenšených v určitom pomere.
B. Haluška zase skladá lietajúce modely. „My sme trochu iní, musíme ovládať aj základy aerodynamiky, meteorológie, ale poznať aj konštrukcie lietadiel,“ vysvetlil.
Z domácej zbierky približne päťsto modelov V. Rezník na výstave prestavil asi len dvadsať percent. Viac ako polovicu z nich má vystavených na poličkách v trojizbovom byte a ostatné v kartónových škatuliach na skrini. „Mám ešte rezervu v synovej izbe. Keď sa ožení a odsťahuje, môžem sa opäť s chuťou pustiť do mojej celoživotnej záľuby,“ povedal s úsmevom.
Veľkou odmenou je úprimný záujem
„Už približne polstoročie si takto plním detský sen o lietaní. Všetko, čo sa len trochu dá, sa snažím na každom modeli urobiť svojpomocne. Investujem do toho množstvo času a financií. Vôbec mi to neprekáža, veď každá ozajstná záľuba čosi stojí,“ dodal majiteľ dvadsiatich funkčných rozmerných modelov lietadiel Bohuš Haluška.
Ružomberskí modelári majú spoločný sen, v budúcnosti by chceli mať stálu expozíciu. „Nie je to jednoduché. Preto sme sa rozhodli verejnosti predstaviť aspoň malú časť našej práce,“ vysvetlil V. Rezník.
Dodal, že najlepšou odmenou je úprimný záujem návštevníkov bez rozdielu veku, v ktorých pri pohľade na miniatúrne modely ožíva hravá detská duša.