Vitálny osemdesiatnik zo Švédska u nás prednáša o intuitívnej pedagogike

„Samozrejme, máme aj deti, ktoré sú veľmi náročné, ale preto sme pedagógovia. Keby deti nemali ťažkosti, netreba žiadnu školu,“ povedal Pär Ahlbom zo Švédska, ktorý prednášal na Slovensku.

Osemdesiatjedenročný Pär Ahlbom (vpredu vľavo) zo Švédska  slovenským učiteľom a rodičom prednáša o intuitívnej pedagogike, ktorú uplatňujú v škole bez lavíc a zvonenia.Osemdesiatjedenročný Pär Ahlbom (vpredu vľavo) zo Švédska slovenským učiteľom a rodičom prednáša o intuitívnej pedagogike, ktorú uplatňujú v škole bez lavíc a zvonenia. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

Škola Solvik vo Švédsku, ktorej jedným zo zakladateľov je osemdesiatjedenročný Pär Ahlbom, vychádza síce z waldosrfskej školy (alternatívne vzdelávanie), ale je v mnohom svojská. Je plná hier, beznátlakovej komunikácie a pochopenia dospelých s detským svetom. Spájajú sa s ňou intenzívne, napríklad aj výrazy intuitívna pedagogika, pohyb či zvuk.

Na prvý pohľad ide o celkom obyčajné aktivity: skákanie, tlieskanie, behanie, vyvažovanie, padanie, vzďaľovanie, približovanie, počúvanie, rov- nováha, rytmus, reč či improvizácia. Všetky hry smerujú k tomu, aby sa dieťa, ale aj dospelý, ktorý sa do nich zapojí, cítili bezpečne, slobodne a čo najviac rozvíjali tvorivé sebavyjadrenie.

„Pohyb a hry múdro prepájajú myslenie, cítenie a telo v jeden živý celok. Cvičíme v nich pozornosť v rôznych situáciách, prepájame mozgové hemisféry a vytvárame nové synapsy. Sú aj koordinačnými, sebapoznávajúcimi a sociálnymi cvičeniami, v ktorých sa môže striedať hravá prítomnosť so skúmavým pozorovaním,“ vysvetlil Peter Živý, ktorý prezentuje intuitívnu pedagogiku na Slovensku a v Čechách.

Pär Ahlbom navštívil Slovensko, aby zdieľal so záujemcami o intuitívnu pedagogiku svoje skúsenosti, ale najmä aby cez zážitky učitelia a rodičia pochopili, o čom je učenie v jedinečnej švédskej škole, ktorá už má niekoľkoročnú tradíciu a stala sa pojmom nielen vo Švédsku. Viac prezradil Pär Ahlbom v rozhovore.

V čom sú rozdiely medzi waldorfskou školou a vašou?

- Škola od začiatku vznikla ako waldorfská. Pre nás je typické, že jedna učebná látka sa preberá niekoľko týždňov v akýchsi periódach na začiatku dňa približne dve hodiny alebo aj dlhšie. Napríklad tri, štyri, päť týždňov máme každé ráno len geografiu, matematiku či botaniku. Pevný rozvrh je iba na zvyšok dňa a spadajú doň predmety, ktoré sa týždenne menia. Spievanie, maľovanie, gymnastika, pohyb, eurytmia. Vyučovanie v periódach je hygienické opatrenie, aby sa rozvrh hodín nestal pre deti gulášom. Potom máme prestávku na jedenie, nasledujú remeslá, práca a na konci dňa je umelecká práca.

Prečo takýto rozvrh hodín?

- Veľmi dôležité je, aby predmety mali postupnosť od hlavy k nohám. Typickejšie však je, že niektoré predmety prebiehajú paralelne. Napríklad - niekto maľuje, tak sa maľuje celý deň a celá škola. Alebo keď robíme divadlo, robíme ho vo všetkých triedach.

V triedach nemáte klasické lavice, navyše, deti sú veľa vonku.

- To sú ďalšie rozdiely. Do piatej, šiestej triedy nie sú v triedach žiadne stoličky ani lavice, kde by sa dalo oprieť. U nás je veľmi málo detí, ktoré by mali problém s chrbticou, so skoliózou. Máme len lavice v rôznych výškach pre rôzne deti a rôzne účely. Deti si z nich môžu aj všeličo budovať a stavať. Typické je aj, že deti sú veľa vonku. Hrajú sa nielen malé, ale aj staršie deti. Žiaden zvonček nám neoznamuje, kedy majú ísť dnu či von.

Rozhodujú o tom učitelia?

- Áno. Niektorí učitelia majú svoj pokrik alebo úderom na gong či flautou oznamujú zmenu, ale väčšinou to ide úplne prirodzene.

Sú to silné osobnosti, keď ich deti tak poslúchajú?

- To neviem. Deti však vôbec nemusia byť poslušné. My ich do ničoho nenútime, takže všetko robia dobrovoľne. Deti sa totiž chcú naučiť tak veľa, ako je to len možné. A keď im to dáte k dispozícii a máte o ne záujem, nie je to problém.

Prečo ste zvolili názov intuitívna pedagogika?

- Názov naznačuje, že každý učiteľ môže veľa konať z prítomného okamihu. Prípravy učiteľov nie sú nútiace. Učitelia sa, napriek alebo vďaka tomu, veľa pripravujú. Keď prídu do triedy a vyskytne sa iná situácia, nemajú stres z príprav. Nemusia ich dodržať.

Nepotrebuje dodržiavať osnovy a učebné plány?

- Máme národné testy. Tie musíme robiť v piatej alebo šiestej triede, neskôr aj v deviatej, a platia pre celé Švédsko. Ale nie sú v nich nejaké neuveriteľné veci. Keď sa opýtate našich detí, čo si o testoch myslia, zdajú sa im veselé.

V čom?

- Najmä v tom, že do školy prídu ľudia zvonku a rozprávajú im, že sa nič neučia, aké majú zlé jedlo, že nič nerobia – deťom sa to zdá veľmi zábavné.

Nemajú z toho stres?

- Niektorí ľudia možno majú strach z kontrol najmä preto, že sa cítia byť úplne inými a inšpektori, čo prídu do školy, nechápu to iné. V skutočnosti je to tak, že zodpovednosť za školu má štát a nie my. Ale práve preto sa musíme postarať o to, aby sa títo kontrolóri upokojili a porozumeli tomu, čo vidia. Inak sa cítia neisto a musia byť ešte ostrejší. Treba s nimi dobre zaobchádzať, veľa sa rozprávať a vysvetliť im, o čo ide. Potom vznikne pohoda, no niektorí sú napriek všetkému tvrdí. Chcú, napríklad hovoriť s deťmi osamote. Potom sa pýtame detí, či chcú s inšpektormi hovoriť sami alebo máme byť pri tom? Odpovedajú, že sami. Berú tieto stretnutia ako zábavné a zaujímavé.

Takže žiaden problém s inšpektormi?

- U mnohých „waldorfských ľudí“ je akási nedôvera voči štátu, že chce od nich niečo zvrátené alebo pomýlené. Ale aj štát a inšpektori chcú dobro pre deti. Síce toho veľa nevedia a nepoznajú. Dôkazom tohto tvrdenia je napríklad aj to, že majú každých niekoľko rokov nejakú novú pedagogiku, nové reformy, nejaký nový smer, raz idú tadeto, potom tade. My robíme s deťmi inak.

Ste aj pôvodným povolaním učiteľom?

- Som učiteľom a pracujem v škole, lebo vidím, že je to správne. Nerobil by som niečo, čo nepovažujem za správne.

Vaša vitalita osemdesiatnika je osobným bonusom z intuitívnej pedagogiky?

- Trochu osobné to je. Súvisí to však aj s tým, že veľa skúmame fyzické pocity a stavy detí. Napríklad, ako zaobchádzať s telom, aby deti boli zdravé. Ak sa my nechceme hýbať a hrať, veľmi sa vzdialime od toho, aké sú deti. A keďže mňa deti veľmi zaujímajú, chcem byť čo najbližšie k nim. Chcem vedieť, vidieť, ako oni vnímajú skutočnosť. Sú u nás aj učitelia, ktorí až toľko nehopsajú ako ja, ale sa zaujímajú o život detí.

Aká je súčasná švédska škola?

- V základných školách veľké problémy, pretože učiteľ nemá žiaden status, nie je ničím výnimočným. Málo platený, ťažká práca. Väčšina učiteľov hovorí, že so žiakmi je to náročné. Jednoducho zlý stav. Oveľa lepší je stav vo Fínsku. Majú tam štátny koncept školstva a presne kvalitatívne, nie kvantitatívne, definované, čo žiaci po skončení školy majú vedieť. Tam sa vyučuje krásne.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 661
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 434
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 294
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 789
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 723
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 986
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 581
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 213
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 226
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 720
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 597
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hracie miestnosti boli zaplnené mladými šachistami.

Šach je hra názorov.


Ilustračné foto.

Siedma liga priniesla zaujímavé výsledky.


Hálova drevenica vo Važci po rekonštrukcii.

Do Hálovej drevenice nainštalovali novú etnografickú expozíciu.


Diaľnica pri Ružomberku.

Diaľničný úsek odľahčí mesto Ružomberok.


TASR a 1 ďalší

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 723
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 986
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 581
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 213
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 226
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 720
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 597
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu