Streda, 24. január, 2018 | Meniny má Timotej
Pridajte si svoje mesto

Vitálny osemdesiatnik zo Švédska u nás prednáša o intuitívnej pedagogike

„Samozrejme, máme aj deti, ktoré sú veľmi náročné, ale preto sme pedagógovia. Keby deti nemali ťažkosti, netreba žiadnu školu,“ povedal Pär Ahlbom zo Švédska, ktorý prednášal na Slovensku.

Osemdesiatjedenročný Pär Ahlbom (vpredu vľavo) zo Švédska slovenským učiteľom a rodičom prednáša o intuitívnej pedagogike, ktorú uplatňujú v škole bez lavíc a zvonenia.(Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

Škola Solvik vo Švédsku, ktorej jedným zo zakladateľov je osemdesiatjedenročný Pär Ahlbom, vychádza síce z waldosrfskej školy (alternatívne vzdelávanie), ale je v mnohom svojská. Je plná hier, beznátlakovej komunikácie a pochopenia dospelých s detským svetom. Spájajú sa s ňou intenzívne, napríklad aj výrazy intuitívna pedagogika, pohyb či zvuk.

Na prvý pohľad ide o celkom obyčajné aktivity: skákanie, tlieskanie, behanie, vyvažovanie, padanie, vzďaľovanie, približovanie, počúvanie, rov- nováha, rytmus, reč či improvizácia. Všetky hry smerujú k tomu, aby sa dieťa, ale aj dospelý, ktorý sa do nich zapojí, cítili bezpečne, slobodne a čo najviac rozvíjali tvorivé sebavyjadrenie.

„Pohyb a hry múdro prepájajú myslenie, cítenie a telo v jeden živý celok. Cvičíme v nich pozornosť v rôznych situáciách, prepájame mozgové hemisféry a vytvárame nové synapsy. Sú aj koordinačnými, sebapoznávajúcimi a sociálnymi cvičeniami, v ktorých sa môže striedať hravá prítomnosť so skúmavým pozorovaním,“ vysvetlil Peter Živý, ktorý prezentuje intuitívnu pedagogiku na Slovensku a v Čechách.

Pär Ahlbom navštívil Slovensko, aby zdieľal so záujemcami o intuitívnu pedagogiku svoje skúsenosti, ale najmä aby cez zážitky učitelia a rodičia pochopili, o čom je učenie v jedinečnej švédskej škole, ktorá už má niekoľkoročnú tradíciu a stala sa pojmom nielen vo Švédsku. Viac prezradil Pär Ahlbom v rozhovore.

V čom sú rozdiely medzi waldorfskou školou a vašou?

- Škola od začiatku vznikla ako waldorfská. Pre nás je typické, že jedna učebná látka sa preberá niekoľko týždňov v akýchsi periódach na začiatku dňa približne dve hodiny alebo aj dlhšie. Napríklad tri, štyri, päť týždňov máme každé ráno len geografiu, matematiku či botaniku. Pevný rozvrh je iba na zvyšok dňa a spadajú doň predmety, ktoré sa týždenne menia. Spievanie, maľovanie, gymnastika, pohyb, eurytmia. Vyučovanie v periódach je hygienické opatrenie, aby sa rozvrh hodín nestal pre deti gulášom. Potom máme prestávku na jedenie, nasledujú remeslá, práca a na konci dňa je umelecká práca.

Prečo takýto rozvrh hodín?

- Veľmi dôležité je, aby predmety mali postupnosť od hlavy k nohám. Typickejšie však je, že niektoré predmety prebiehajú paralelne. Napríklad - niekto maľuje, tak sa maľuje celý deň a celá škola. Alebo keď robíme divadlo, robíme ho vo všetkých triedach.

V triedach nemáte klasické lavice, navyše, deti sú veľa vonku.

- To sú ďalšie rozdiely. Do piatej, šiestej triedy nie sú v triedach žiadne stoličky ani lavice, kde by sa dalo oprieť. U nás je veľmi málo detí, ktoré by mali problém s chrbticou, so skoliózou. Máme len lavice v rôznych výškach pre rôzne deti a rôzne účely. Deti si z nich môžu aj všeličo budovať a stavať. Typické je aj, že deti sú veľa vonku. Hrajú sa nielen malé, ale aj staršie deti. Žiaden zvonček nám neoznamuje, kedy majú ísť dnu či von.

Rozhodujú o tom učitelia?

- Áno. Niektorí učitelia majú svoj pokrik alebo úderom na gong či flautou oznamujú zmenu, ale väčšinou to ide úplne prirodzene.

Sú to silné osobnosti, keď ich deti tak poslúchajú?

- To neviem. Deti však vôbec nemusia byť poslušné. My ich do ničoho nenútime, takže všetko robia dobrovoľne. Deti sa totiž chcú naučiť tak veľa, ako je to len možné. A keď im to dáte k dispozícii a máte o ne záujem, nie je to problém.

Prečo ste zvolili názov intuitívna pedagogika?

- Názov naznačuje, že každý učiteľ môže veľa konať z prítomného okamihu. Prípravy učiteľov nie sú nútiace. Učitelia sa, napriek alebo vďaka tomu, veľa pripravujú. Keď prídu do triedy a vyskytne sa iná situácia, nemajú stres z príprav. Nemusia ich dodržať.

Nepotrebuje dodržiavať osnovy a učebné plány?

- Máme národné testy. Tie musíme robiť v piatej alebo šiestej triede, neskôr aj v deviatej, a platia pre celé Švédsko. Ale nie sú v nich nejaké neuveriteľné veci. Keď sa opýtate našich detí, čo si o testoch myslia, zdajú sa im veselé.

V čom?

- Najmä v tom, že do školy prídu ľudia zvonku a rozprávajú im, že sa nič neučia, aké majú zlé jedlo, že nič nerobia – deťom sa to zdá veľmi zábavné.

Nemajú z toho stres?

- Niektorí ľudia možno majú strach z kontrol najmä preto, že sa cítia byť úplne inými a inšpektori, čo prídu do školy, nechápu to iné. V skutočnosti je to tak, že zodpovednosť za školu má štát a nie my. Ale práve preto sa musíme postarať o to, aby sa títo kontrolóri upokojili a porozumeli tomu, čo vidia. Inak sa cítia neisto a musia byť ešte ostrejší. Treba s nimi dobre zaobchádzať, veľa sa rozprávať a vysvetliť im, o čo ide. Potom vznikne pohoda, no niektorí sú napriek všetkému tvrdí. Chcú, napríklad hovoriť s deťmi osamote. Potom sa pýtame detí, či chcú s inšpektormi hovoriť sami alebo máme byť pri tom? Odpovedajú, že sami. Berú tieto stretnutia ako zábavné a zaujímavé.

Takže žiaden problém s inšpektormi?

- U mnohých „waldorfských ľudí“ je akási nedôvera voči štátu, že chce od nich niečo zvrátené alebo pomýlené. Ale aj štát a inšpektori chcú dobro pre deti. Síce toho veľa nevedia a nepoznajú. Dôkazom tohto tvrdenia je napríklad aj to, že majú každých niekoľko rokov nejakú novú pedagogiku, nové reformy, nejaký nový smer, raz idú tadeto, potom tade. My robíme s deťmi inak.

Ste aj pôvodným povolaním učiteľom?

- Som učiteľom a pracujem v škole, lebo vidím, že je to správne. Nerobil by som niečo, čo nepovažujem za správne.

Vaša vitalita osemdesiatnika je osobným bonusom z intuitívnej pedagogiky?

- Trochu osobné to je. Súvisí to však aj s tým, že veľa skúmame fyzické pocity a stavy detí. Napríklad, ako zaobchádzať s telom, aby deti boli zdravé. Ak sa my nechceme hýbať a hrať, veľmi sa vzdialime od toho, aké sú deti. A keďže mňa deti veľmi zaujímajú, chcem byť čo najbližšie k nim. Chcem vedieť, vidieť, ako oni vnímajú skutočnosť. Sú u nás aj učitelia, ktorí až toľko nehopsajú ako ja, ale sa zaujímajú o život detí.

Aká je súčasná švédska škola?

- V základných školách veľké problémy, pretože učiteľ nemá žiaden status, nie je ničím výnimočným. Málo platený, ťažká práca. Väčšina učiteľov hovorí, že so žiakmi je to náročné. Jednoducho zlý stav. Oveľa lepší je stav vo Fínsku. Majú tam štátny koncept školstva a presne kvalitatívne, nie kvantitatívne, definované, čo žiaci po skončení školy majú vedieť. Tam sa vyučuje krásne.


  1. Ako dobre poznáte Liptov? 2 051
  2. Pred ambulanciou čakajú pacienti od pol piatej ráno 300
  3. J. Laco: Mužstvu chcem pomôcť z akejkoľvek pozície 191
  4. Do doliny sa ťažké nákladiaky nedostanú 167
  5. Na novej známke je zjazdová lyžiarka Foto 126
  6. Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom 121
  7. Vo Važci otvorili Otcovu stodolu na pomoc mužom 106
  8. V lavíne zahynul poľský skialpinista 105
  9. MAS bude zárukou dobrej spolupráce medzi obcami 85
  10. Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo 74

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Ako dobre poznáte Liptov?

Otestujte svoje vedomosti o Liptove. Pripravili sme pre vás prvý zo štvorice testov. Odpovedzte na zaujímavé otázky z histórie, geografie, športu, ale aj rekordoch a spoznajte liptovské naj.

Pred ambulanciou čakajú pacienti od pol piatej ráno

Pred zdravotníckou budovou na Jilemnického ulici vedľa starej polikliniky postáva hlúčik ľudí. Čakajú na otvorenie budovy, aby sa mohli zapísať na vyšetrenie.

J. Laco: Mužstvu chcem pomôcť z akejkoľvek pozície

Rodák z Bodíc by mal byť jednotkou v slovenskej bráne.

Do doliny sa ťažké nákladiaky nedostanú

Stav jedného z mostov v Ľupčianskej doline je veľmi zlý, správca z neho preto vylúčil nákladné autá nad 18 ton.

Na novej známke je zjazdová lyžiarka

Slovenská pošta vydala limitovanú edíciu poštovej známky pri príležitosti 23. zimných olympijských hier v juhokórejskom Pjongčangu. Zobrazuje motív športovkyne, zjazdovej lyžiarky.

Blízke regióny

Ťažká cisterna zlomila most. Pozrite, ako zareagovala obec

Jasenovčania vyriešili havarijnú situáciu rýchlo. Nový most postavili za dva dni.

Prezident Andrej Kiska: Panelovka je hanba

Prezident republiky navštívil Turčianske Teplice. Po rokovaní s primátorom Igorom Husom sa stretol aj so študentami Spojenej školy - Gymnázia Mikuláša Galandu.

Varovanie SHMÚ: Pre emisie z vykurovania oddnes v Martine dýchame viac smogu

​​​​​​​Precitlivenosť na zhoršené ovzdušie sa od dnešného dňa môže v Marine a okolí prejaviť najmä u starých ľudí, alergikov, astmatikov či malých detí a tehotných žien. Varovanie na zvýšené množstvo smogu platí do odvolania. Dôvodom sú emisie z vykurovania.

Martinský profesor patológie získal Krištáľové krídlo

​​​​​​​Špeciálnu diagnostickú metódu zaviedli v martinských laboratóriách ako prví, aby vyšetrili génové mutácie krvi onkologických pacientov. Za tento mimoriadny počin dostal prednosta Ústavu patologickej anatómie významné ocenenie.

Veľkolepý športový areál v Žiline má reálnejšie kontúry. Architekti ukázali svoje predstavy

Samospráva mesta Žilina už onedlho určí, ktorú z víťazných štúdii, ktoré vyšli z architektonickej súťaže, posunie na ďalšie rozpracovanie.

Všetky správy

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním. A to je nesmierne citlivá vec.

Valach: So stratou manželky sa nevyrovnáte. Treba sa s tým naučiť žiť

Hokej je jediné, čo viem. Musím ním uživiť svoje deti, tvrdí slovenský hokejista.

Vlhová spravila chybu, v obrovskom slalome o pódium nebojovala

Víťazkou obrovského slalomu sa stala Nemka Viktoria Rebensburgová.

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov na základe verejných dát katastra nehnuteľností.