LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Zamestnanci oddelenia životného prostredia, dopravy a verejných priestranstiev Mestského úradu v Liptovskom Mikuláši urobili ešte vlani v máji obhliadku miestnych komunikácií v meste.
Na základe výsledkov predložili vedeniu radnice zoznam ulíc, ktoré by bolo potrebné rekonštruovať. Pri výbere zohrala úlohu aj ich intenzita využívania.
Zlý technický stav zistili na ulici Socháňovej, Partizánov, Tranovského, Kuzmányho a Majerskej. Rekonštrukcia sa bude týkať aj chodníka na Garbiarskej ulici.
S prácami začnú v lete
Práce bude mesto financovať prostredníctvom bankového úveru. Splácať ho bude desať rokov. Výška ročnej splátky bude v priemerne 140-tisíc eur.
Celkový komerčný dlh Liptovského Mikuláša sa tak zvýši na takmer 8,1 milióna eur. S prácami by mali začať v lete a ukončenie je pri priaznivom počasí naplánované na jeseň.
Väčšinu ciest na Nábreží projektovali pred viac ako tridsiatimi rokmi. Budovali ich súčasne so sídliskom na podstatne nižšiu dopravnú zaťaženosť a iné rozmery vozidiel.
„Cesty už súčasným potrebám nevyhovujú, preto si vyžadujú rozsiahlu rekonštrukciu,“ povedal primátor Alexander Slafkovský.
Dodal, že za dvadsať rokov sa v meste vymenilo približne 40 percent ulíc. Ďalších dvadsať rokov by mohla trvať oprava všetkých ostaných.
Úver mesto nezaťaží
Rekonštrukciu ciest uvítal aj opozičný poslanec a bývalý viceprimátor Pavel Bobák, kritizoval ale financovanie prác prostredníctvom úveru.
„Frekventované cesty na sídlisku určite potrebujú zásadnú obnovu. Mrzí ma ale, že sa nenašiel iný spôsob, len ďalšie zadlžovanie mestskej pokladnice,“ skonštatoval.
Úver podľa predsedu finančnej komisie Dušana Vinčura mesto nezaťaží.
„Za posledné dva roky sa radnici podarilo splatiť istiny za dva milióny eur, takže celková zadlženosť mesta sa výrazne nezvýši,“ vysvetlil.
Doplnil, že mestu ostane aj rezerva čerpania ďalšieho úveru na ďalšie investičné akcie do budúcnosti.
Inú možnosť ako úver mesto podľa primátora momentálne nemá.
„Zvažovali sme koncesnú zmluvu, no ukázalo sa, že celkový objem tohto projektu nie je zaujímavý pre stavebné firmy, ktoré to vedia zrealizovať. Došli sme teda k záveru, že najvýhodnejšie je, keď si samospráva zoberie úver,“ vysvetlil primátor.
Dodal, že európske ani štátne zdroje využiť nemôžu. Poslednú výzvu na opravu miestnych komunikácií vyhlásili v roku 2009, okrem výzvy z januára minulého roka, kde Liptovský Mikuláš nebol oprávneným žiadateľom.