Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián

Zmena trasy železnice výrazne ovplyvní podobu horného Liptova

Trať povedie novou trasou, dôjde k preloženiu železničných staníc, niektoré obce o zastávky prídu, iným, naopak, pribudnú.

Cestujúci budú na vlak nastupovať z novej stanice, ktorá bude napravo od diaľnice, približne na úrovni areálu vodného slalomu.(Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Prekládka trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom patrí k najväčším projektom modernizácie slovenskej železničnej siete.

Železničiari rozdelili úsek do piatich etáp, trať medzi Liptovským Hrádkom po výhybňu v Paludzi je piata. Železnice Slovenskej republiky získali na prípravu projektovej dokumentácie v uplynulom programovom období Európskej únie dotáciu.

Projekt vypracovali a schválili, je teda jasné, ako sa zmení trasa železničnej trate v hornom Liptove. Po novej trati budú môcť vlaky jazdiť vyššou rýchlosťou. Navrhli ju, aby dosiahli rýchlosť najmenej 160 a najviac 200 kilometrov za hodinu, čomu sa musela prispôsobiť trasa, zákruty budú plynulejšie.

Nové stanice, tunely a mosty

Trasa medzi Liptovským Mikulášom a Popradom by sa mala skrátiť o približne 4,5 kilometra. Od výhybne v Paludzi pôjde napravo od diaľnice po poliach až do Liptovského Mikuláša. Popod veľký kruhový objazd pri diaľnici sa dostane do mesta.

Približne na úrovni areálu vodného slalomu napravo od diaľnice bude stáť nová budova hlavnej železničnej stanice mesta. Potom bude pokračovať tesne popri diaľnici na Závažnú Porubu, v ktorej bude nová železničná zastávka. Ďalšia by mala pribudnúť medzi Liptovským Jánom a Podturňou.

Trať následne premostí Váh a pred Liptovským Hrádkom sa napojí na súčasnú trasu mestom, stanica zostane na pôvodnom mieste.

Ďalšia zmena nastane pred Kráľovou Lehotou. Dnes majú zastávku priamo v obci, po novom by mala stáť pred ňou, ďalej od zastavaného územia. Pred Kráľovou Lehotou trasa vybočí, povedie cez tunel Červený kút, vyústi pri novej výhybni Hybe.

Trať bude kopírovať už existujúcu trasu, následne vojde do nových tunelov Zámčisko a Dúbrava. Važcom prejde po približne rovnakej trase ako dnes, za obcou bude pokračovať ďalším tunelom Hencnava.

Všetko pripravili na podanie žiadosti

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už vykupujú pozemky v hornom Liptove.

Okrem toho intenzívne pracujú na takzvanom mater pláne, teda projekte, na základe ktorého sa budú uchádzať o peniaze z Európskej únie na realizáciu.

„Až po jeho schválení budeme vedieť, kedy s modernizáciou úseku začneme. Ideálne by bolo, keby to bolo v roku 2015. V takom prípade predpokladáme, že úsek medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom dokončíme v roku 2018,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

O ďalšom využití budovy stanice ešte nerozhodli

Po preložení trate sa zmení aj rozmiestnenie železničných staníc.

Hlavná stanica v Liptovskom Mikuláši bude pri areáli vodného slalomu, súčasná stanica sa stane nepotrebnou, rovnako ako stanica v Okoličnom. Železnice zatiaľ nerozhodli o ich ďalšom osude.

„Po zmodernizovaní trate v Liptovskom Mikuláši už nebudeme existujúcu budovu ani priľahlé objekty potrebovať pre prevádzku trate. K dnešnému dňu sme nerozhodli, akým spôsobom sa budú ďalej využívať. Zostane na to dostatok času ešte počas realizácie stavby, teda kým bude budova slúžiť dnešnému účelu,“ vysvetlil Mitas.

Násypy budú môcť využívať mestá a obce

Po ukončení modernizácie stratí význam aj teleso súčasnej trate, teda koľajnice s podvalmi. Železnice ich demontujú, no plynulý násyp, po ktorom chodia vlaky, v krajine zostane. Podľa Mitasa ich železnice neplánujú ďalej využívať.

„Po vybudovaní novej preložky trate z pôvodného násypu medzi výhybňou v Paludzi a Liptovským Hrádkom odstránime železničný zvršok a umelé stavby. O ďalšom využití budú rozhodovať mestá a obce v regióne,“ spresnil Mitas.

Predpoklady na jeden z najkrajších cyklochodníkov

Bývalé železničné násypy obce bežne menia napríklad na chodníky, cyklotrasy alebo cesty. Primátor Liptovského Mikuláša Alexander Slafkovský si vie prestaviť, že by sa bývalý železničný zvršok využil na rozšírenie ekologickej dopravy, napríklad cyklochodník s pruhom pre kolieskové korčule, chodníkom pre bežcov a chodcov.

Podľa neho názoru by to mohol byť jeden z najkrajších cyklochodníkov na Slovensku s ďalšou potrebnou infraštruktúrou, ako lavičky a odpočívadlá, oddychové zóny s vyhliadkami a občerstvením, prípadne aj servisom a požičovňou bicyklov či in-line korčulí. „Mám informácie, že v novom plánovacom období 2014 až 2020 sa aj s využitím eurofondov počíta práve na takéto aktivity pri využívaní uvoľneného telesa železničnej trate,“ doplnil Slafkovský.

Ružomberok musí počkať

Modernizácia železničnej trate sa dotkne aj regiónu dolného Liptova, trasa sa oproti súčasnej tiež zmení.

Aj keď sa otvorene hovorí o tom, kadiaľ by mala viesť, Železnice Slovenskej republiky ešte nemajú spracovaný oficiálny projekt trate medzi Kraľovanmi, Ružomberkom a výhybňou v Paludzi pri Liptovskom Mikuláši.

Zdržanie projektovej prípravy spôsobila Európska únia. „Projektovú prípravu pre úsek sme ešte nezačali, pretože sme naň nedostali peniaze. Najprv musíme spracovať novú štúdiu realizovateľnosti na úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, ktorú od nás žiada Európska únia,“ vysvetlil Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.

Až potom budú môcť železnice žiadať peniaze na projektovú prípravu modernizácie trate v dolnom Liptove.

ĽUBICA KUBIŠOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 965
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 306
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 608
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 701
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 762

Hlavné správy z MY Liptov

Kandidát na primátora odstúpil

Mestská volebná komisia v Liptovskom Hrádku dnes zverejnila oznámenie o vzdaní sa kandidatúry jedného z troch uchádzačov o post primátora.

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Nemocnica má nový očný pavilón

Liptovskomikulášska 
nemocnica oficiálne otvorila vynovené priestory. Sídli v nich pracovisko jednodňovej očnej chirurgie.

Kto kandiduje v ružomberských obciach?

Nových primátorov, starostov a poslancov si budeme voliť 10. novembra.

Kto kandiduje v mikulášskych obciach?

Nových primátorov, starostov a poslancov si budeme voliť 10. novembra.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Európska komisia odobrila projekt výstavby D3 na Kysuciach

Dobrá správa prišla z Bruselu, peniaze sa ujdú aj diaľničnému úseku na Kysuciach.

Ďalší medveď už po Veľkej Fatre behá bez obojka

​​​​​​​Množstvo príprav potrebovali ochranári, kým sa im podarilo šípkou uspať medveďa Žiga, ktorému sa neodopol obojok snímajúci jeho pohyb. Vyšlo to až na druhý pokus.

Vybrali SME

Už ste čítali?