Zmena trasy železnice výrazne ovplyvní podobu horného Liptova

Trať povedie novou trasou, dôjde k preloženiu železničných staníc, niektoré obce o zastávky prídu, iným, naopak, pribudnú.

Cestujúci budú na vlak nastupovať z novej stanice, ktorá bude napravo od diaľnice, približne na úrovni areálu vodného slalomu.Cestujúci budú na vlak nastupovať z novej stanice, ktorá bude napravo od diaľnice, približne na úrovni areálu vodného slalomu. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Prekládka trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom patrí k najväčším projektom modernizácie slovenskej železničnej siete.

Železničiari rozdelili úsek do piatich etáp, trať medzi Liptovským Hrádkom po výhybňu v Paludzi je piata. Železnice Slovenskej republiky získali na prípravu projektovej dokumentácie v uplynulom programovom období Európskej únie dotáciu.

Projekt vypracovali a schválili, je teda jasné, ako sa zmení trasa železničnej trate v hornom Liptove. Po novej trati budú môcť vlaky jazdiť vyššou rýchlosťou. Navrhli ju, aby dosiahli rýchlosť najmenej 160 a najviac 200 kilometrov za hodinu, čomu sa musela prispôsobiť trasa, zákruty budú plynulejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Nové stanice, tunely a mosty

Trasa medzi Liptovským Mikulášom a Popradom by sa mala skrátiť o približne 4,5 kilometra. Od výhybne v Paludzi pôjde napravo od diaľnice po poliach až do Liptovského Mikuláša. Popod veľký kruhový objazd pri diaľnici sa dostane do mesta.

Približne na úrovni areálu vodného slalomu napravo od diaľnice bude stáť nová budova hlavnej železničnej stanice mesta. Potom bude pokračovať tesne popri diaľnici na Závažnú Porubu, v ktorej bude nová železničná zastávka. Ďalšia by mala pribudnúť medzi Liptovským Jánom a Podturňou.

Trať následne premostí Váh a pred Liptovským Hrádkom sa napojí na súčasnú trasu mestom, stanica zostane na pôvodnom mieste.

Ďalšia zmena nastane pred Kráľovou Lehotou. Dnes majú zastávku priamo v obci, po novom by mala stáť pred ňou, ďalej od zastavaného územia. Pred Kráľovou Lehotou trasa vybočí, povedie cez tunel Červený kút, vyústi pri novej výhybni Hybe.

SkryťVypnúť reklamu

Trať bude kopírovať už existujúcu trasu, následne vojde do nových tunelov Zámčisko a Dúbrava. Važcom prejde po približne rovnakej trase ako dnes, za obcou bude pokračovať ďalším tunelom Hencnava.

Všetko pripravili na podanie žiadosti

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už vykupujú pozemky v hornom Liptove.

Okrem toho intenzívne pracujú na takzvanom mater pláne, teda projekte, na základe ktorého sa budú uchádzať o peniaze z Európskej únie na realizáciu.

„Až po jeho schválení budeme vedieť, kedy s modernizáciou úseku začneme. Ideálne by bolo, keby to bolo v roku 2015. V takom prípade predpokladáme, že úsek medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom dokončíme v roku 2018,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

O ďalšom využití budovy stanice ešte nerozhodli

Po preložení trate sa zmení aj rozmiestnenie železničných staníc.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavná stanica v Liptovskom Mikuláši bude pri areáli vodného slalomu, súčasná stanica sa stane nepotrebnou, rovnako ako stanica v Okoličnom. Železnice zatiaľ nerozhodli o ich ďalšom osude.

„Po zmodernizovaní trate v Liptovskom Mikuláši už nebudeme existujúcu budovu ani priľahlé objekty potrebovať pre prevádzku trate. K dnešnému dňu sme nerozhodli, akým spôsobom sa budú ďalej využívať. Zostane na to dostatok času ešte počas realizácie stavby, teda kým bude budova slúžiť dnešnému účelu,“ vysvetlil Mitas.

Násypy budú môcť využívať mestá a obce

Po ukončení modernizácie stratí význam aj teleso súčasnej trate, teda koľajnice s podvalmi. Železnice ich demontujú, no plynulý násyp, po ktorom chodia vlaky, v krajine zostane. Podľa Mitasa ich železnice neplánujú ďalej využívať.

„Po vybudovaní novej preložky trate z pôvodného násypu medzi výhybňou v Paludzi a Liptovským Hrádkom odstránime železničný zvršok a umelé stavby. O ďalšom využití budú rozhodovať mestá a obce v regióne,“ spresnil Mitas.

Predpoklady na jeden z najkrajších cyklochodníkov

Bývalé železničné násypy obce bežne menia napríklad na chodníky, cyklotrasy alebo cesty. Primátor Liptovského Mikuláša Alexander Slafkovský si vie prestaviť, že by sa bývalý železničný zvršok využil na rozšírenie ekologickej dopravy, napríklad cyklochodník s pruhom pre kolieskové korčule, chodníkom pre bežcov a chodcov.

Podľa neho názoru by to mohol byť jeden z najkrajších cyklochodníkov na Slovensku s ďalšou potrebnou infraštruktúrou, ako lavičky a odpočívadlá, oddychové zóny s vyhliadkami a občerstvením, prípadne aj servisom a požičovňou bicyklov či in-line korčulí. „Mám informácie, že v novom plánovacom období 2014 až 2020 sa aj s využitím eurofondov počíta práve na takéto aktivity pri využívaní uvoľneného telesa železničnej trate,“ doplnil Slafkovský.

Ružomberok musí počkať

Modernizácia železničnej trate sa dotkne aj regiónu dolného Liptova, trasa sa oproti súčasnej tiež zmení.

Aj keď sa otvorene hovorí o tom, kadiaľ by mala viesť, Železnice Slovenskej republiky ešte nemajú spracovaný oficiálny projekt trate medzi Kraľovanmi, Ružomberkom a výhybňou v Paludzi pri Liptovskom Mikuláši.

Zdržanie projektovej prípravy spôsobila Európska únia. „Projektovú prípravu pre úsek sme ešte nezačali, pretože sme naň nedostali peniaze. Najprv musíme spracovať novú štúdiu realizovateľnosti na úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, ktorú od nás žiada Európska únia,“ vysvetlil Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.

Až potom budú môcť železnice žiadať peniaze na projektovú prípravu modernizácie trate v dolnom Liptove.

ĽUBICA KUBIŠOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 100 958
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 284
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 026
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 466
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 254
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 064
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 993
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 468
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hlavná cesta je úzka a krajnice sú minimálne.


4
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Medvede pri Liptovskej Kokave.

Medvedici nasadili sledovací obojok.


2

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu