Zmena trasy železnice výrazne ovplyvní podobu horného Liptova

Trať povedie novou trasou, dôjde k preloženiu železničných staníc, niektoré obce o zastávky prídu, iným, naopak, pribudnú.

Cestujúci budú na vlak nastupovať z novej stanice, ktorá bude napravo od diaľnice, približne na úrovni areálu vodného slalomu.Cestujúci budú na vlak nastupovať z novej stanice, ktorá bude napravo od diaľnice, približne na úrovni areálu vodného slalomu. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. Prekládka trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom patrí k najväčším projektom modernizácie slovenskej železničnej siete.

Železničiari rozdelili úsek do piatich etáp, trať medzi Liptovským Hrádkom po výhybňu v Paludzi je piata. Železnice Slovenskej republiky získali na prípravu projektovej dokumentácie v uplynulom programovom období Európskej únie dotáciu.

Projekt vypracovali a schválili, je teda jasné, ako sa zmení trasa železničnej trate v hornom Liptove. Po novej trati budú môcť vlaky jazdiť vyššou rýchlosťou. Navrhli ju, aby dosiahli rýchlosť najmenej 160 a najviac 200 kilometrov za hodinu, čomu sa musela prispôsobiť trasa, zákruty budú plynulejšie.

Nové stanice, tunely a mosty

Trasa medzi Liptovským Mikulášom a Popradom by sa mala skrátiť o približne 4,5 kilometra. Od výhybne v Paludzi pôjde napravo od diaľnice po poliach až do Liptovského Mikuláša. Popod veľký kruhový objazd pri diaľnici sa dostane do mesta.

Približne na úrovni areálu vodného slalomu napravo od diaľnice bude stáť nová budova hlavnej železničnej stanice mesta. Potom bude pokračovať tesne popri diaľnici na Závažnú Porubu, v ktorej bude nová železničná zastávka. Ďalšia by mala pribudnúť medzi Liptovským Jánom a Podturňou.

Trať následne premostí Váh a pred Liptovským Hrádkom sa napojí na súčasnú trasu mestom, stanica zostane na pôvodnom mieste.

Ďalšia zmena nastane pred Kráľovou Lehotou. Dnes majú zastávku priamo v obci, po novom by mala stáť pred ňou, ďalej od zastavaného územia. Pred Kráľovou Lehotou trasa vybočí, povedie cez tunel Červený kút, vyústi pri novej výhybni Hybe.

Trať bude kopírovať už existujúcu trasu, následne vojde do nových tunelov Zámčisko a Dúbrava. Važcom prejde po približne rovnakej trase ako dnes, za obcou bude pokračovať ďalším tunelom Hencnava.

Všetko pripravili na podanie žiadosti

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už vykupujú pozemky v hornom Liptove.

Okrem toho intenzívne pracujú na takzvanom mater pláne, teda projekte, na základe ktorého sa budú uchádzať o peniaze z Európskej únie na realizáciu.

„Až po jeho schválení budeme vedieť, kedy s modernizáciou úseku začneme. Ideálne by bolo, keby to bolo v roku 2015. V takom prípade predpokladáme, že úsek medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom dokončíme v roku 2018,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

O ďalšom využití budovy stanice ešte nerozhodli

Po preložení trate sa zmení aj rozmiestnenie železničných staníc.

Hlavná stanica v Liptovskom Mikuláši bude pri areáli vodného slalomu, súčasná stanica sa stane nepotrebnou, rovnako ako stanica v Okoličnom. Železnice zatiaľ nerozhodli o ich ďalšom osude.

„Po zmodernizovaní trate v Liptovskom Mikuláši už nebudeme existujúcu budovu ani priľahlé objekty potrebovať pre prevádzku trate. K dnešnému dňu sme nerozhodli, akým spôsobom sa budú ďalej využívať. Zostane na to dostatok času ešte počas realizácie stavby, teda kým bude budova slúžiť dnešnému účelu,“ vysvetlil Mitas.

Násypy budú môcť využívať mestá a obce

Po ukončení modernizácie stratí význam aj teleso súčasnej trate, teda koľajnice s podvalmi. Železnice ich demontujú, no plynulý násyp, po ktorom chodia vlaky, v krajine zostane. Podľa Mitasa ich železnice neplánujú ďalej využívať.

„Po vybudovaní novej preložky trate z pôvodného násypu medzi výhybňou v Paludzi a Liptovským Hrádkom odstránime železničný zvršok a umelé stavby. O ďalšom využití budú rozhodovať mestá a obce v regióne,“ spresnil Mitas.

Predpoklady na jeden z najkrajších cyklochodníkov

Bývalé železničné násypy obce bežne menia napríklad na chodníky, cyklotrasy alebo cesty. Primátor Liptovského Mikuláša Alexander Slafkovský si vie prestaviť, že by sa bývalý železničný zvršok využil na rozšírenie ekologickej dopravy, napríklad cyklochodník s pruhom pre kolieskové korčule, chodníkom pre bežcov a chodcov.

Podľa neho názoru by to mohol byť jeden z najkrajších cyklochodníkov na Slovensku s ďalšou potrebnou infraštruktúrou, ako lavičky a odpočívadlá, oddychové zóny s vyhliadkami a občerstvením, prípadne aj servisom a požičovňou bicyklov či in-line korčulí. „Mám informácie, že v novom plánovacom období 2014 až 2020 sa aj s využitím eurofondov počíta práve na takéto aktivity pri využívaní uvoľneného telesa železničnej trate,“ doplnil Slafkovský.

Ružomberok musí počkať

Modernizácia železničnej trate sa dotkne aj regiónu dolného Liptova, trasa sa oproti súčasnej tiež zmení.

Aj keď sa otvorene hovorí o tom, kadiaľ by mala viesť, Železnice Slovenskej republiky ešte nemajú spracovaný oficiálny projekt trate medzi Kraľovanmi, Ružomberkom a výhybňou v Paludzi pri Liptovskom Mikuláši.

Zdržanie projektovej prípravy spôsobila Európska únia. „Projektovú prípravu pre úsek sme ešte nezačali, pretože sme naň nedostali peniaze. Najprv musíme spracovať novú štúdiu realizovateľnosti na úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, ktorú od nás žiada Európska únia,“ vysvetlil Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.

Až potom budú môcť železnice žiadať peniaze na projektovú prípravu modernizácie trate v dolnom Liptove.

ĽUBICA KUBIŠOVÁ

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu