LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mikulášska stavebná škola sa zapojila do projektu centrum moderného vzdelávania pre potreby trhu práce. Zmyslom bola modernizácia vyučovacieho procesu.
Koordinátorka projektu Zuzana Šišáková, ktorá v škole vyučuje odborné predmety vysvetlila, že modernizácia sa týka teoretického vyučovania aj praxe. V škole plánujú zriadiť dve jazykové učebne, štyri odborné učebne vybaviť interaktívnymi tabuľami a projektormi. „Proces je momentálne v štádiu verejného obstarávania,“ dodala.
Knižnica bude pre učiteľov aj žiakov
Učitelia momentálne tvoria nové učebné materiály. „Chýbajú nám moderné učebnice a ďalšie pomôcky. Všetky odborné materiály, ktoré súvisia s vyučovacím procesom, si musíme vytvoriť sami,“ dodala.
Pokračovala, že potom všetko zhromaždia vo virtuálnej knižnici. Prístup do nej bude cez novú internetovú stránku. Knižnica bude slúžiť predovšetkým učiteľom aj žiakom.
Študenti budú mať k dispozícii testy, prezentácie či odbornú literatúru. Keďže pôjde o veľký objem dát, škola musela prerobiť aj starú webovú stránku. Prístup k materiálom cez odkaz ešte ale nie je možný, no stránka už funguje.
Učebnice majú ešte z osemdesiatych rokov
Všetky odborné materiály, ktoré učitelia pripravia, potom posúvajú ešte na konzultáciu ľudom z praxe.
„Sú to vlastne projektanti z praxe. Takto budeme vedieť, že študentov učíme veci, ktoré v pracovnom živote skutočne použijú. Máme učebnice ešte z osemdesiatych rokov a väčšina informácií z nich už nie je aktuálna,“ spresnila.
Informácie združia do interaktívnej tabule
Koordinátorka dodala, že učitelia si materiály na hodiny zháňajú na internete alebo v odbornej literatúre, po novom systém výučby zjednotia.
Učitelia zo stavebnej školy pripravujú prezentácie, databázu maturitných úloh, učebné texty a interaktívne cvičenia. Potom externá firma interaktívne cvičenia naprogramuje do interaktívnej tabule. Žiaci ich tak budú môcť využívať vo vyučovacom procese.
Do projektu škola zahrnula aj dielne pre prax. „Vytvorili sme vlastne nový vzdelávací program a nazvali sme ho Škola zvárania v stavebnej praxi. Vyškolili sme troch majstrov odborného výcviku na inštruktorov zvárania. Vzdelávali sa vo Výskumnom ústave zváračskom v Bratislave,“ povedala.
Budú vychovávať zváračských odborníkov
Z. Šišáková konštatovala, že teraz sa môžu sústrediť na kvalitu školy zvárania. V budúcnosti by škola chcela vyučovať nielen svojich žiakov, ale aj odborníkov z praxe.
V škole budú vyučovať šesť typov zvárania. Zváranie plastov, zváranie CO2, bodové zváranie, zváranie obalovou elektródou a tvrdé a mäkké spájkovanie. „Keď získame akreditáciu, budeme môcť za poplatok vyučovať kohokoľvek, kto bude chcieť zváračský preukaz.“
Škola si bez eurofondov takú rozsiahlu modernizáciu vyučovacieho procesu nevie predstaviť. Administratívne úkony sú ale pri projektoch veľmi zdĺhavé. „Pokým sme začali s realizáciou praktických vecí, prešlo niekoľko rokov,“ uzavrela.