Pondelok, 22. január, 2018 | Meniny má Zora
Pridajte si svoje mesto

Likavčania môžu ohroziť plynulosť výstavby diaľnice

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby diaľnice sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

Likavčania sa obávajú, že na už teraz preťaženej ceste vznikne v súvislosti s výstavbou diaľnice neúnosná situácia.(Zdroj: MIROSLAV GEJDOŠ)

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

LIKAVKA. Dlhé roky žiadanú dolnoliptovskú časť diaľnice poklepaním základného kameňa začala Národná diaľničná spoločnosť stavať vo februári. Úsek od Hubovej po Ivachnovú s dĺžkou 15 kilometrov by mali stavbári dokončiť o tri a pol roka.

Stavbári ešte ani nezačali poriadne robiť a už je tu hrozba zásadného spomalenia výstavby. Tá tentoraz neprichádza v podobe úradníckych obštrukcií z minulosti.

Ľudia sú odhodlaní brániť svoje práva

Riziko pre plynulú výstavbu dolnoliptovskej časti diaľnice treba hľadať v Likavke. Skutočne sa obyvatelia obce chystajú zablokovať hlavnú cestu, ktorá sa má stať obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje a mechanizmy?

„Ak nebudú splnené naše požiadavky, ľudia sú odhodlaní na dosiahnutie svojich práv použiť aj najkrajnejšie riešenia. Predpokladám, že čas na ne nastane najmä po začatí stavebných prác a po tom, čo bude možné situáciu s používaním cesty I/59 pre stavebné účely objektívne posúdiť,“ dozvedeli sme sa od Mariána Javorku, starostu Likavky.

V tejto súvislosti dodal, že už v súčasnosti denne prejde cez obec približne 10-tisíc vozidiel. Nemalé percento z nich predstavujú ťažké kamióny smerujúce z Poľska či do krajiny našich severných susedov. Likavčania preto už dnes žijú na hranici environmentálnej akceptácie.

Zlá je už prítomnosť: hluk, prach, nebezpečenstvo

Nevyhovujúce životné prostredie popri preťaženej hlavnej ceste v Likavke potvrdzujú viaceré objektívne faktory. Vysokú hladinu hluku prevyšujúcu hygienické normy potvrdili dve nezávislé merania.

Vysoká prašnosť v blízkosti hlavnej cesty znemožňuje vetranie v domoch. V čase špičky hlavne deti a starí ľudia cez cestu nedokážu bezpečne prejsť.

„Závažným dôsledkom nadmerného počtu prechádzajúcich vozidiel sú nepríjemné vibrácie. Tie sa vinou ukotvenia cesty uloženej o základové konštrukcie rodinných domov prenášajú na ne a poškodzujú ich. Dôkazom sú popraskané múry rodinných domov,“ zdôrazňoval starosta.

Dodal, že všetky tieto negatívne vplyvy sa ešte zvýraznia, ak sa cesta začne využívať aj ako obslužná komunikácia pre ťažké diaľničné stroje a mechanizmy.

Písomne komunikujú s ministerstvom

Na tieto skutočnosti Likavčania upozornili ministerstvo dopravy už v roku 2011. Vtedy sa prvý raz dozvedeli, že cesta prechádzajúca cez obec sa stane obslužnou komunikáciou hlavne pri výstavbe obchvatu Ružomberka ako súčasti dolnoliptovskej diaľnice.

Ľudia z obce svoje výhrady pripomenuli ministerstvu aj tohto roku.

„Navrhujeme cestu I/59 vylúčiť ako obslužnú komunikáciu pre potreby výstavby. Na tieto účely by sa mali používať výlučne zhotoviteľom diaľnice v blízkej budúcnosti vybudované prístupové komunikácie. Tie by sa po skončení výstavby diaľnice mohli dobudovať a využiť ako súčasť dlho sľubovaného obchvatu Likavky,“ vyhlásil M. Javorka.

Likavčania z ministerstva dostali odpoveď, že pre potreby budovania diaľnice bude zhotoviteľ prioritne používať jestvujúce a novovybudované dočasné prístupové komunikácie s dĺžkou takmer šesť kilometrov. Preťaženú cestu budú na obslužné účely používaná minimálne.

V liste zdôraznili, že pred začatím prác je zhotoviteľ povinný vykonať pasportizáciu blízkych objektov a pokiaľ počas výstavby dôjde k ich ďalšiemu poškodeniu, bude povinný vzniknuté škody nahradiť alebo dať objekty do pôvodného stavu.

„Či takéto riešenie bude obyvateľom stačiť, je otázne. Ich pochybnosti vyvoláva najmä veľmi nízka realizačná cena stavby, ale tiež skúsenosti z podobných prípadov monitorovaných v médiách, keď pomoc po rôznych zásahoch staviteľov zostala len na úrovni sľubov,“ vyslovil sa starosta.


  1. V lavíne zahynul poľský skialpinista 2 255
  2. V obchodnom dome nahlásili bombu, išlo o planý poplach 403
  3. Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom 377
  4. Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo 311
  5. Devastácii prírody by sa mohlo predísť ekologickým cestovným ruchom 243
  6. Na sedačkovej lanovke v Jasnej skolaboval 64-ročný lyžiar 177
  7. Robí reklamu fašiangovej tradícii aj recyklácii 139
  8. Nová cesta odľahčí dopravu na sídlisku 126
  9. Dôležité body nezískali, v Zámkoch prehrali 65
  10. Vo Važci otvorili Otcovu stodolu na pomoc mužom 57

Najčítanejšie správy

Mikuláš

V lavíne zahynul poľský skialpinista

Západné Tatry majú prvú tohtoročnú obeť. V lavíne tam včera zahynul mladý skialpinista.

V obchodnom dome nahlásili bombu, išlo o planý poplach

V obchodnom dome v Liptovskom Mikuláši nahlásili bombu. Ľudí evakuovali a pyrotechnici to preverili. Bombu nenašli.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo

Janko a Vladko. Vekový rozdiel im nedoprial veľa spoločných detských hier, dospelosť im dovolila vyhrať sa s veľkou ekostavebnicou, dokonca takmer bezodpadovou.

Devastácii prírody by sa mohlo predísť ekologickým cestovným ruchom

Cestovný ruch prináša do Národného parku Nízke Tatry nielen pozitívne, ale aj negatívne vplyvy.

Blízke regióny

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.

Prezident Andrej Kiska navštívi Turčianske Teplice

Návšteva kúpeľného mesta sa uskutoční v pondelok doobeda.

V potoku našiel hrdzavý kus železa. Vykľula sa z neho praveká sekerka

Archeológovia nekopú dinosaury, v praveku nebola Orava vyľudnená a pokrytá ľadom a nie je pravda, že by sa pravekí ľudia od nás celkom líšili. Pravda však je, že nelegálni kopáči a detektoristi stále pripravujú ľudstvo o krehké známky histórie. Dedičstvo ukryté pod zemou potrebuje našu ochranu.

K derivačnému kanálu sa ľudia chodili fotiť

Zmizli náboje v muničnom sklade v Sklenom, vypustili derivačný kanál pri Sučanoch, na Národnom cintorín sú nové infotabule a cestu pod Strečnom zarúbali pre padajúce skaly z hradného brala. A Detský divadelný súbor Kamarát oslávil polstoročie.

Peter Tatarka: Kulturista sa omylom napije a je po dobrom výsledku

Oravský športovec súťaží už vyše 20 rokov. Počas nich sa stal dvakrát majstrom Európy a dve medaily získal aj na svetovom šampionáte.

Všetky správy

Nechcel som, aby Nasťa odišla z Ruska. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ruský biatlon je v útlme. Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

Batman z Handlovej pracuje v bani. Kostýmami prekoná aj Hollywood

Dospelí po celom svete si vyrábajú kostýmy filmových postáv, často len na jedno použitie. Dávajú do toho aj posledné peniaze.

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Ivan Štefunko, predseda novej strany Progresívne Slovensko, si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.