Piatok, 21. september, 2018 | Meniny má Matúš

Likavčania môžu ohroziť plynulosť výstavby diaľnice

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby diaľnice sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

Likavčania sa obávajú, že na už teraz preťaženej ceste vznikne v súvislosti s výstavbou diaľnice neúnosná situácia.(Zdroj: MIROSLAV GEJDOŠ)

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

LIKAVKA. Dlhé roky žiadanú dolnoliptovskú časť diaľnice poklepaním základného kameňa začala Národná diaľničná spoločnosť stavať vo februári. Úsek od Hubovej po Ivachnovú s dĺžkou 15 kilometrov by mali stavbári dokončiť o tri a pol roka.

Stavbári ešte ani nezačali poriadne robiť a už je tu hrozba zásadného spomalenia výstavby. Tá tentoraz neprichádza v podobe úradníckych obštrukcií z minulosti.

Ľudia sú odhodlaní brániť svoje práva

Riziko pre plynulú výstavbu dolnoliptovskej časti diaľnice treba hľadať v Likavke. Skutočne sa obyvatelia obce chystajú zablokovať hlavnú cestu, ktorá sa má stať obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje a mechanizmy?

„Ak nebudú splnené naše požiadavky, ľudia sú odhodlaní na dosiahnutie svojich práv použiť aj najkrajnejšie riešenia. Predpokladám, že čas na ne nastane najmä po začatí stavebných prác a po tom, čo bude možné situáciu s používaním cesty I/59 pre stavebné účely objektívne posúdiť,“ dozvedeli sme sa od Mariána Javorku, starostu Likavky.

V tejto súvislosti dodal, že už v súčasnosti denne prejde cez obec približne 10-tisíc vozidiel. Nemalé percento z nich predstavujú ťažké kamióny smerujúce z Poľska či do krajiny našich severných susedov. Likavčania preto už dnes žijú na hranici environmentálnej akceptácie.

Zlá je už prítomnosť: hluk, prach, nebezpečenstvo

Nevyhovujúce životné prostredie popri preťaženej hlavnej ceste v Likavke potvrdzujú viaceré objektívne faktory. Vysokú hladinu hluku prevyšujúcu hygienické normy potvrdili dve nezávislé merania.

Vysoká prašnosť v blízkosti hlavnej cesty znemožňuje vetranie v domoch. V čase špičky hlavne deti a starí ľudia cez cestu nedokážu bezpečne prejsť.

„Závažným dôsledkom nadmerného počtu prechádzajúcich vozidiel sú nepríjemné vibrácie. Tie sa vinou ukotvenia cesty uloženej o základové konštrukcie rodinných domov prenášajú na ne a poškodzujú ich. Dôkazom sú popraskané múry rodinných domov,“ zdôrazňoval starosta.

Dodal, že všetky tieto negatívne vplyvy sa ešte zvýraznia, ak sa cesta začne využívať aj ako obslužná komunikácia pre ťažké diaľničné stroje a mechanizmy.

Písomne komunikujú s ministerstvom

Na tieto skutočnosti Likavčania upozornili ministerstvo dopravy už v roku 2011. Vtedy sa prvý raz dozvedeli, že cesta prechádzajúca cez obec sa stane obslužnou komunikáciou hlavne pri výstavbe obchvatu Ružomberka ako súčasti dolnoliptovskej diaľnice.

Ľudia z obce svoje výhrady pripomenuli ministerstvu aj tohto roku.

„Navrhujeme cestu I/59 vylúčiť ako obslužnú komunikáciu pre potreby výstavby. Na tieto účely by sa mali používať výlučne zhotoviteľom diaľnice v blízkej budúcnosti vybudované prístupové komunikácie. Tie by sa po skončení výstavby diaľnice mohli dobudovať a využiť ako súčasť dlho sľubovaného obchvatu Likavky,“ vyhlásil M. Javorka.

Likavčania z ministerstva dostali odpoveď, že pre potreby budovania diaľnice bude zhotoviteľ prioritne používať jestvujúce a novovybudované dočasné prístupové komunikácie s dĺžkou takmer šesť kilometrov. Preťaženú cestu budú na obslužné účely používaná minimálne.

V liste zdôraznili, že pred začatím prác je zhotoviteľ povinný vykonať pasportizáciu blízkych objektov a pokiaľ počas výstavby dôjde k ich ďalšiemu poškodeniu, bude povinný vzniknuté škody nahradiť alebo dať objekty do pôvodného stavu.

„Či takéto riešenie bude obyvateľom stačiť, je otázne. Ich pochybnosti vyvoláva najmä veľmi nízka realizačná cena stavby, ale tiež skúsenosti z podobných prípadov monitorovaných v médiách, keď pomoc po rôznych zásahoch staviteľov zostala len na úrovni sľubov,“ vyslovil sa starosta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 379
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 789
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 513
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 383
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 931
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 556
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 189
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 215
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 942
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414

Hlavné správy z MY Liptov

Kedy ste boli naposledy u zubára?

Veľa odpovedí má často rovnaký obsah. Aspoň desať rokov, po maturite alebo ako dieťa na základnej škole ešte v časoch pred osemdesiatym deviatym...

Bagre a skalná pyramída horskej rieke Belá nesvedčia

Rieka Belá je jednou z posledných dravých riek na Slovensku. Vzniká spojením Kôprového a Tichého potoka a preteká Liptovským Hrádkom. Práve tam špatí horskú rieku vysoká pyramída z kameňa.

V sedle na pomedzí regiónov postavili nadšenci prístrešok

Žaškovské sedlo bolo kedysi významnou spojnicou medzi Liptovom a Oravou. Dnes význam upadol, o to viac ho poznajú turisti. Nedávno na ňom pribudol pre nich plnohodnotný prístrešok.

Lubyovci sa vrátili do Liptovského Hrádku. Symbolicky

Priestranstvo s gotickým hradom, kaštieľom 
a jazierkom je bezpochyby jedným z najmalebnejších zákutí horného Liptova. Od minulého týždňa je 
ešte krajšie.

Piata sezóna bude komplikovaná

Liptovská hokejová liga počas prestávky narástla. Do sezóny 2018/19 vstupuje 18 tímov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Video ukazuje, ako robotníci plašili a trápili zvieratá v bojnickej ZOO

Kompetentní zo vzniknutej situácie vyvodia dôsledky.

V nemocnici zomrela od smädu. Nemala ani sedem rokov

Prípad Niny Chuchelovej rieši už aj Generálna prokuratúra.

Ľudí znepokojujú nočné prelety vrtuľníkov

Obyvatelia zaregistrovali nočné prelety vrtuľníkov. Nevedia o čo ide. Vrtuľníky lietajú z neďalekého letiska pri Žiline.

Pri Žiline sa stala dopravná nehoda

Nehoda sa stala v obci Lietavská Lúčka.

Vybrali SME

Už ste čítali?