Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.
LIKAVKA. Dlhé roky žiadanú dolnoliptovskú časť diaľnice poklepaním základného kameňa začala Národná diaľničná spoločnosť stavať vo februári. Úsek od Hubovej po Ivachnovú s dĺžkou 15 kilometrov by mali stavbári dokončiť o tri a pol roka.
Stavbári ešte ani nezačali poriadne robiť a už je tu hrozba zásadného spomalenia výstavby. Tá tentoraz neprichádza v podobe úradníckych obštrukcií z minulosti.
Ľudia sú odhodlaní brániť svoje práva
Riziko pre plynulú výstavbu dolnoliptovskej časti diaľnice treba hľadať v Likavke. Skutočne sa obyvatelia obce chystajú zablokovať hlavnú cestu, ktorá sa má stať obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje a mechanizmy?
„Ak nebudú splnené naše požiadavky, ľudia sú odhodlaní na dosiahnutie svojich práv použiť aj najkrajnejšie riešenia. Predpokladám, že čas na ne nastane najmä po začatí stavebných prác a po tom, čo bude možné situáciu s používaním cesty I/59 pre stavebné účely objektívne posúdiť,“ dozvedeli sme sa od Mariána Javorku, starostu Likavky.
V tejto súvislosti dodal, že už v súčasnosti denne prejde cez obec približne 10-tisíc vozidiel. Nemalé percento z nich predstavujú ťažké kamióny smerujúce z Poľska či do krajiny našich severných susedov. Likavčania preto už dnes žijú na hranici environmentálnej akceptácie.
Zlá je už prítomnosť: hluk, prach, nebezpečenstvo
Nevyhovujúce životné prostredie popri preťaženej hlavnej ceste v Likavke potvrdzujú viaceré objektívne faktory. Vysokú hladinu hluku prevyšujúcu hygienické normy potvrdili dve nezávislé merania.
Vysoká prašnosť v blízkosti hlavnej cesty znemožňuje vetranie v domoch. V čase špičky hlavne deti a starí ľudia cez cestu nedokážu bezpečne prejsť.
„Závažným dôsledkom nadmerného počtu prechádzajúcich vozidiel sú nepríjemné vibrácie. Tie sa vinou ukotvenia cesty uloženej o základové konštrukcie rodinných domov prenášajú na ne a poškodzujú ich. Dôkazom sú popraskané múry rodinných domov,“ zdôrazňoval starosta.
Dodal, že všetky tieto negatívne vplyvy sa ešte zvýraznia, ak sa cesta začne využívať aj ako obslužná komunikácia pre ťažké diaľničné stroje a mechanizmy.
Písomne komunikujú s ministerstvom
Na tieto skutočnosti Likavčania upozornili ministerstvo dopravy už v roku 2011. Vtedy sa prvý raz dozvedeli, že cesta prechádzajúca cez obec sa stane obslužnou komunikáciou hlavne pri výstavbe obchvatu Ružomberka ako súčasti dolnoliptovskej diaľnice.
Ľudia z obce svoje výhrady pripomenuli ministerstvu aj tohto roku.
„Navrhujeme cestu I/59 vylúčiť ako obslužnú komunikáciu pre potreby výstavby. Na tieto účely by sa mali používať výlučne zhotoviteľom diaľnice v blízkej budúcnosti vybudované prístupové komunikácie. Tie by sa po skončení výstavby diaľnice mohli dobudovať a využiť ako súčasť dlho sľubovaného obchvatu Likavky,“ vyhlásil M. Javorka.
Likavčania z ministerstva dostali odpoveď, že pre potreby budovania diaľnice bude zhotoviteľ prioritne používať jestvujúce a novovybudované dočasné prístupové komunikácie s dĺžkou takmer šesť kilometrov. Preťaženú cestu budú na obslužné účely používaná minimálne.
V liste zdôraznili, že pred začatím prác je zhotoviteľ povinný vykonať pasportizáciu blízkych objektov a pokiaľ počas výstavby dôjde k ich ďalšiemu poškodeniu, bude povinný vzniknuté škody nahradiť alebo dať objekty do pôvodného stavu.
„Či takéto riešenie bude obyvateľom stačiť, je otázne. Ich pochybnosti vyvoláva najmä veľmi nízka realizačná cena stavby, ale tiež skúsenosti z podobných prípadov monitorovaných v médiách, keď pomoc po rôznych zásahoch staviteľov zostala len na úrovni sľubov,“ vyslovil sa starosta.