Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Nákladné autá zastavia aj vlastnými telami

Firma, ktorá má stavať diaľnicu pri Ružomberku, mení na poslednú chvíľu organizáciu výstavby. Príjazdová cesta k stavbe má viesť úzkou cestou rovno pod oknami rodinných domov.

Obyvatelia si nevedia predstaviť, že by cestu popri ich domoch, mali využívať aj ťažké nákladné autá.Obyvatelia si nevedia predstaviť, že by cestu popri ich domoch, mali využívať aj ťažké nákladné autá. (Zdroj: RÓBERT NEMČÍK)

RUŽOMBEROK. Na výstavbu diaľnice čakajú Ružomberčania ako na vykúpenie. Správu o začatí výstavby prijali s nadšením, tesne pred nástupom prvých strojov sa situácia razantne zmenila.

Zabezpečenie obslužných ciest je mimoriadne dôležité pre projekty takého rozsahu, ako je výstavba diaľnice. Využívajú ju ťažké mechanizmy na dovoz stavebného materiálu a odvážanie odpadu.

Fotografujú domy, ľudia ich nepustili

Miestne cesty cez Hrboltovú a Rybárpole mali slúžiť len ako záložné cesty alebo prístup pre ekonomické zabezpečenie stavby. Jazdiť po nej mali len osobné autá.

„Nejaká firma nám chce chodiť po domoch, fotografovať si ich zvonka aj zvnútra. Zopakujú to aj po ukončení výstavby. Hovoria, že pre statiku, aby vedeli vyhodnotiť, či došlo k poškodeniu našich domov vplyvom otrasov a nákladnej dopravy,“ povedali rozčarovaní obyvatelia Novej Hrboltovej a Horskej ulice v Ružomberku na zasadnutí mestského zastupiteľstva.

Pasportizácia domov sa z rovnakého dôvodu uskutočnila aj v susednej mestskej časti stará Hrboltová. V Novej Hrboltovej ich do domov nepustili.

„Tušili sme, že niečo nie je v poriadku,“ povedali pred mestskými poslancami.

Už teraz majú problém s bežnou dopravou

Stavebná firma mení spôsob organizácie nákladnej dopravy na úsek od Hubovej po tunel Čebrať. Využívať chcú po novom cesty tretej triedy, ktoré má v správe Žilinský samosprávny kraj. Problémom je, že cesty vedú cez zastavané časti, sú veľmi úzke, nestabilné a rodinné domy sa na ňu doslova lepia.

„Už teraz je tu problém s bežnou dopravou. Veď na ceste nie sú ani chodníky, deti sa hrávajú na ceste. Pribudlo veľa malých detí, bývajú tam dôchodcovia, zdravotne ťažko postihnutí a domov sa dostanú len po ceste, ktorú zdieľajú s autami. Nevieme si predstaviť, že pribudnú nákladné autá,“ povedal Jozef Nemčík, obyvateľ Novej Hrboltovej.

Podložie tvoria hlina a neidentifikovateľný lep

Poukázali aj na nestabilné podložie pod súčasnou cestou. Starí obyvatelia časti mesta si pamätajú na jej výstavbu. Údajne to bola len hlinenná cesta, ktorú provizórne spevnili lepiacou hmotou, odpadom zo Supry. Neskôr na ňu navrstvili asfalt.

Okrem neúmerného dopravného zaťaženia sa obávajú zvýšenej prašnosti, otrasov, ktoré poškodia ich domy. Požiadavky spísali do petície, podpismi ju podporilo 150 ľudí. Pripojili sa aj obyvatelia starej Hrboltovej, ktorých by mal čakať totožný scenár.

„Od mesta žiadame, aby sa za nás postavilo a presadzovalo zmenu trasy obslužných ciest. Pokiaľ to nepôjde, nákladné autá zastavíme aj vlastnými telami,“ vyhlásila Adriana Stolárová.

Požiadavky adresovali aj na ďalšie štátne inštitúcie vrátane ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti.

O zmenách vie mesto len niekoľko dní

Viceprimátor mesta Miroslav Zuberec potvrdil, že o nových plánoch stavebnej spoločnosti sa dozvedeli pred pár dňami.

„S investormi a dodávateľom sme rokovali o plánoch výstavby. Zo stretnutí vtedy vyplynulo, že komunikácie tretej triedy sa preprava materiálov nedotkne. Nedávno sme sa dozvedeli, že plán realizácie výstavby upravili a zhotoviteľ prichádza s novým plánom,“ povedal Zuberec.

Zdôraznil, že mesto nemôže rozhodnúť, kadiaľ cesta pôjde. „Budeme vyvíjať politický a občiansky tlak, dožadovať sa stretnutia s ministerstvom dopravy a realizátormi diela. Vysvetlíme im, v čom je problém a budeme žiadať, aby sa obslužná doprava riešila iným spôsobom,“ dodal viceprimátor.

Obslužná cesta pre západný portál tunela Čebrať

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že informácie o zmene organizácie dopravy nemajú. Poukázal na to, že v stavebnom konaní obyvatelia prístupovú cestu popred svoje domy nenamietali.

„Mesto Ružomberok vtedy požadovalo obmedziť staveniskovú dopravu v mestskej časti Hrboltová. Zhotoviteľ by mal tento prístup využívať iba v nevyhnutnej miere a čo najviac využívať trasu budúcej diaľnice,“ povedal Kóňa.

Nákladné autá by mali využívať diaľničný most ponad Váh a železnicu za Hubovou. Najprv postavia ľavú časť a po nej by mali zabezpečovať prísun stavebných hmôt a materiálov.

„Premostenie nerieši prístup k západnému portálu tunela Čebrať, ktorý bude využívať schválenú prístupovú cestu tretej triedy v časti ulice Nová Hrboltová,“ konštatoval hovorca.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 716
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 585
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 625
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 087
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 853
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 631
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 993
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 301
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Samosprávy pripravujú odberové miestnosti

Výber miestností ovplyvňuje aj očakávané nepriaznivé počasie. Liptovské samosprávy hľadajú dobrovoľníkov.

Vojaci prechádzali mestom navrhnuté odberové miesta v Ružomberku.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?