LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Čakanie na vlak si cestujúci v Liptovskom Mikuláši môžu skrátiť sedením a vyhrievaním sa na slnku na jednej z lavičiek pred budovou stanice. Mnohí by tak radi urobili, keby ich pravidelne neobsadzovali bezdomovci alebo sa nebáli, že si na oblečení odnesú špinavý odtlačok.
Na lavičkách sa podpísalo počasie, plagáty sú otrhané a vyblednuté. Mesto chce byť centrom turistického ruchu, vstupnou bránou do Nízkych a Západných Tatier a takéto uvítanie na návštevníkov naozaj nepôsobí prívetivo.
„Mesto mám rád, ale tento priestor a budova polikliniky sú naozaj otrasné,“ zareagoval Mikulášan Jakub.
„Lavičky dokonale splývajú s prostredím,“ ironizoval Pavol.
O údržbu sa stará nájomca plochy Priestor pred budovou železničnej stanice patrí Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR). Koncom roka 2011 podpísali nájomnú zmluvu s reklamnou spoločnosťou Adnet, za účelom umiestnenia reklamných lavičiek na dobu neurčitú.
Súčasťou zmluvy je aj podmienka, že nájomca zodpovedá za udržiavanie technického a estetického stavu lavičiek. Má sa teda starať o údržbu, čistotu a odstránenie nedostatkov, napríklad trčiacich klincov či poškodených dosiek, ako je to v Liptovskom Mikuláši. Údržbu má robiť na vlastné náklady.
Poslali výzvu na odstránenie nedostatkov Fotografie spred stanice, ktoré nám čitatelia poslali do redakcie, sme posunuli ŽSR. „Zmluvnému partnerovi sme poslali písomnú výzvu na odstránenie uvedených nedostatkov a uvedenie reklamných zariadení do takého stavu, aby nepôsobili rušivo na verejnosť,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.
Železnice sa starajú o smetné koše a popolníky. Skúsenosti so starostlivosťou o ne majú podobné ako reklamná agentúra. Ničia im ich neprispôsobiví obyvatelia mesta, ale aj počasie.
„Aj tento rok zabezpečíme obnovu náteru, ich vzhľad by sa mal výrazne zlepšiť. Je pravda, že sú staršie, ale majú silnú liatinovú konštrukciu, vďaka čomu sa dajú len ťažko prevrátiť či premiestniť,“ dodal Mitas.
Ladislav Šindler zo spoločnosti Adnet povedal, že zamestnanci spoločnosti pravidelne kontrolujú stav lavičiek, pomáhajú aj ľudia zo železníc. Problémom je podľa neho úmyselný vandalizmus.
„Tak ako boli plagáty poškodené úmyselným vandalizmom pred stanicou v Liptovskom Mikuláši, to nenájdete nikde inde na Slovensku, a to celkovo prevádzkujeme 520 lavičiek,“ povedal.
Vandalizmus aj pokles reklamy Tvrdí, že polícii sa ani raz nepodarilo zistiť páchateľa a úmyslené poškodzovanie sa objavuje pravidelne. Z dôvodu zvýšeného vandalizmu požiadali vedenie ŽSR o príspevok na lavičky.
„Nahrádzame ich povinnosť zabezpečovať mobiliár na staniciach. Boli sme neúspešní, takže na opravy po úmyselnom vandalizme sme zostali sami, aj keď lavičky slúžia pre cestujúcu verejnosť,“ vysvetlil Šindler.
„Raz za určitý čas lavičky maľujeme, vymieňame opotrebované dosky na sedenie aj nosné nohy a prelepujeme poškodené plagáty. Väčšinou preto, lebo ich niekto úmyselne poškodil. Žiaľ, na Slovensku existujú aj ľudia, ktorí nectia súkromný majetok, ktorý im bezplatne slúži. Preveríme, v akom aktuálnom stave sú lavičky v Liptovskom Mikuláši a zariadime opravu v súlade s našimi štandardmi,“ povedal.
„Nikto ale nemôže očakávať od lavičiek v exteriéri, že budú vyzerať ako sedacia súprava v obývačke,“ dodal.
Reklamná agentúra nechala v závere minulého týždňa opraviť a prelepiť lavičky pred mikulášskou stanicou. Do konca októbra plánujú opravy aj v iných slovenských mestách. Dúfajme, že mikulášskym cestujúcim budú slúžiť v dôstojnom stave čo najdlhšie. FOTO: ADNET