UHORSKÁ VES. Diaľničný most má dĺžku vyše kilometra a prechádza zastavanými územiami katastrov Uhorskej Vsi, Liptovského Jána a Podturne. Mať za suseda diaľnicu nie je práve príjemné, najmä ak obyvatelia musia neustále počúvať rachot z premávky a búchajúce mostné závery.
V Uhorskej Vsi prechádza diaľnica obývanou časťou obce. „V lete je problém nechať otvorené okno. V zime sa zas stáva, že vozidlá údržby s pluhmi nerešpektujú povolenú rýchlosť a sneh zhadzujú z mosta z veľkej výšky dole,“ opísal spolužitie s diaľničným mostom starosta Uhorskej Vsi Vladimír Multáň.
Z mosta zhadzujú sneh
Sneh a ľad padá na rodinné domy, odstavené či prechádzajúce autá. Prechádzanie popod most prirovnávajú ľudia k adrenalínovému behu. Podľa starostu je zázrak, že zatiaľ nedošlo k vážnemu nešťastiu. „Matke, ktorá sa tadiaľto prechádzala s dieťaťom, spadol na kočík kus ľadu,“ povedal.
Pomohli by chýbajúce protihlukové steny, ktoré by plnili hneď dve úlohy naraz. Okrem izolovania hluku by zabránili aj prepadaniu snehu medzi domy a ľudí.
Čakajú tridsať rokov
Diaľničiari pripravujú na úseku medzi Ivachnovou a Važcom opatrenia na zvýšenie bezpečnosti. Vymenia zvodidlá a opravia mostné závery. Obec aktivitu Národnej diaľničnej spoločnosti víta. V stanovisku, ktoré adresovali nedávno diaľničiarom, ale opäť poukázali na zníženú kvalitu života v blízkosti diaľničného mosta, ktorá ich trápi už tridsať rokov.
Starostovia Uhorskej Vsi, Podturne a Liptovského Jána napísali spoločne diaľničiarom žiadosť o osadenie protihlukovej steny, dosiaľ im nikto neodpovedal.
Plánujú, ale nerealizujú
V roku 2011 si nechala Národná diaľničná spoločnosť vypracovať akčné plány s návrhmi opatrení, ktoré majú prispieť k zníženiu hluku v najviac postihnutých oblastiach. Medzi obce so zvýšenou hladinou hluku z dopravy zaradili aj Uhorskú Ves. Merania vyšli nad akceptovateľnú hladinu.
V pláne sa hovorí o vybudovaní protihlukovej steny s dĺžkou 420 metrov a výškou jeden meter. Začínať by mala na začiatku mosta nad Uhorskou Vsou a pokračovať smerom na Podtureň. Náklady vyčíslili na približne 100-tisíc eur.
Ľudia žijúci pod diaľničným mostom, jedným z najvyšších na Slovensku, musia ale stále počúvať hučiace autá a dúfať, že im nespadne na hlavu kus ľadu, pretože sa nič nezmenilo.
Vymenia mostné závery
Michal Fúrik, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, povedal, že v januári tohto roka si zabezpečili vypracovanie strategických hlukových máp pre takmer 600 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. tried. Na ich základe potom vyhotovia ďalšie akčné plány.
„Predstavujú návrh riešenia hlukovej záťaže konkrétnymi protihlukovými opatreniami,“ povedal Fúrik.
Ľudia spod diaľničného mosta už roky čakajú na účinné opatrenia, zatiaľ sa ich nedočkali a spracovávanie ďalších a ďalších plánov bez konkrétnych krokov kvalitu ich života nezlepší. Napriek tomu majú ale diaľničiari aspoň jednu dobrú správu.
„Budúci rok je naplánovaná výmena mostných záverov, ktorá prispeje k zníženiu hluku na danom úseku,“ dodal Fúrik.