LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Cyklochodník z Palúčanského mosta popri Váhu cez Nábrežie až po most cez Smrečianku v Okoličnom má merať takmer päť kilometrov.
Radnica postavila z vlastných zdrojov vyše kilometrový úsek od Belopotockého ulice po Majeríkovu ulicu na sídlisku Nábrežie Aurela Stodolu.
Nedávno sa podarilo mestu získať peniaze na dostavbu chodníka. Trinásť podtatranských miesta a obcí sa spojilo v projekte, ktorého cieľom je vybudovanie veľkého okruhu okolo Tatier v dĺžke takmer 250 kilometrov. Peniaze na realizáciu dá Európska únia.
Pre Mikuláš sa ušlo takmer 640-tisíc eur a za ne dostavia chýbajúce časti od Palúčanského mosta po Belopotockého ulicu a ďalšiu časť od Majeríkovej ulice po most cez Smrečianku. Spolu majú 3,4 kilometra.
Bez prístreškov či odstavných plôch
Správa Mikulášanov potešila, ale informácia o tom, že chýbajúce úseky majú stáť takmer 640-tisíc eur ich zarazila. Kilometer chodníka v štandardnej šírke tri metre má stáť priemerne 216-tisíc eur.
Do rovnakého projektu sa zapojilo napríklad aj mesto Trstená. Cyklochodník tu prechádza aj územím obcí Liesek, Hladovka a Suchá Hora. V prvej etape postavia 14,5 kilometra nového cyklochodníka a stáť ich to bude 800-tisíc eur. Kilometer tak vychádza na 55-tisíc, teda štvornásobne menej ako v Liptovskom Mikuláši.
Viac ako kilometrový úsek mikulášskeho cyklochodníka popri Váhu postavilo aj mesto za vlastné peniaze. Zaplatili zaň 70-tisíc eur, čo je trojnásobne lacnejšie ako má stáť nový úsek z eurofondov. Jeho súčasťou nebudú žiadne odstavné plochy, prístrešky či stojany.
Za vlastné postavili najjednoduchší úsek
Obrovský rozdiel v cene zvyšnej časti cyklochodníka spôsobujú podľa Slávky Kellovej, hovorkyne mesta, oveľa náročnejšie technické podmienky na realizáciu.
Projektovú dokumentáciu na celý úsek si nechalo mesto vypracovať ešte v roku 2009. Náklady sa vtedy vyšplhali na takmer milión eur.
„Stavba cyklochodníka na trase od Palúčanského mosta po Okoličiansky most zahŕňa okrem samotného chodníka pre cyklistov aj ďalšie vyvolané investície a objekty, ako sú oporný múr, preložky verejného osvetlenia a optického kábla,“ povedala Kellová.
Viac ako kilometer cyklochodníka, ktorý mesto položilo za vlastné peniaze, bol technologicky najjednoduchší úsek. „Neboli potrebné ďalšie iné investície, ktoré sa budú realizovať na zvyšných kilometroch,“ vysvetlila.
Oporný múr s oceľovým zábradlím
Nejde teda o klasický cyklochodník, kde stačí využiť už existujúcu cestu alebo spevnenú plochu. Chýbajúca časť má viesť po hrádzi, nie popri nej ako už existujúca, čo vyžaduje ďalšie peniaze na stavbu oporného múru.
„Oporný múr pod ľavou stranou cyklochodníka treba vybudovať z dôvodu jeho priblíženia k existujúcemu chod- níku pre peších a ich vzájomného výškového rozdielu. Na múre bude železobetónová rímsa, do ktorej je osadené oceľové rozoberateľné zábradlie,“ povedala.
Preložka osvetlenia a optického kábla
Okrem toho treba preložiť stožiar verejného osvetlenia, pretože ten existujúci stojí priamo v trase navrhovaného cyklochodníka. Preložiť musia aj optický kábel v dĺžke takmer 1,4 kilometra.
Na cyklochodníku musia vyriešiť aj jeho odvodnenie, v jednom úseku ho upravia tak, aby ho mohli využívať na prejazd aj nákladné autá. „Okrem úseku od Iľanovského mosta po Alexyho ulicu bude cyklistický chodník rozšírený o spevnený chodník pre peších,“ zdôvodnila Kellová ďalšie potrebné úpravy.
Zobrali si preklenovací úver
Mesto síce podpísalo zmluvu na dostavbu cyklochodníka z eurofondov, peniaze na účet dostane až po dostavaní. Preto poslanci schválili úver na 608-tisíc eur, z ktorých cyklochodník zaplatia.
„Splatíme ho hneď ako peniaze prídu na účet. Tento úver sa nezapočítava do dlhovej služby mesta,“ uzavrela hovorkyňa.