RUŽOMBEROK. Výstavba mostov či tunelov na diaľnici medzi Ivachnovou a Hubovou, ktoré križujú cesty I. triedy, ovplyvní plynulosť cestnej premávky.
Všetky dopravné obmedzenia, ktoré budú práce sprevádzať, ešte Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nepozná. Budú zrejmé až po dokončení projektovej fázy a odsúhlasení technologických postupov na jednotlivých častiach stavby.
V rizikových úsekoch znížia rýchlosť Hovorca NDS Michal Fúrik informoval, že výstavba mostov ponad cesty I/18 a I/59 si v rizikových úsekoch vyžiada zníženie rýchlosti premávky. Podobne to bude aj pri výstavbe tunela. Razenie ovplyvní dopravu na medzinárodnej spojnici I/59 v obci Likavka.
„Križovatka s prístupovou komunikáciou na stavbu bude pravdepodobne riadené dočasným semaforom. Rýchlosť je v súčasnosti znížená pri obci Hubová a vyznačené sú aj oranžové dočasné odbočovacie pruhy,“ spresnil.
V časoch dopravnej špičky, najmä v piatok a v nedeľu, budú pri prácach platiť špeciálne pravidlá, aby sa na preplnenej ceste netvorili kolóny a zápchy.
Prekryjú dočasné dopravné značenie „Premávku a komfort motoristov sa počas výstavby budeme snažiť ovplyvniť čo najmenej. Pre plynulosť jazdy počas prerušenia prác, teda v piatok od 13. a v nedeľu od 14. hodiny, zhotoviteľ zabezpečí prekrytie dočasného dopravného značenia,“ spresnil hovorca.
Nová diaľnica sa v Ivachnovej napojí na starý úsek D1-jednotky a cestu I/18 stavbári preložia.
„Bude premosťovať diaľnicu D1 v približne trinástom kilometri. Z cesty I/18 sa potom budú môcť motoristi napojiť na oba smery diaľnice zo súčasného privádzača v Ivachnovej,“ doplnil M. Fúrik.
Viac ako pätnásťkilometrový úsek medzi Ivachnovou a Hubovou je technicky náročný.
Súčasťou stavby budú dve mimoúrovňové a jedna úrovňová križovatka aj odpočívadlo v Ivachnovej. Členitý terén si vyžiada vysoké zárubné a oporné múry a tiež dvadsaťjeden mostov. Dvojrúrový tunel Čebrať bude merať viac ako dva kilometre.
Tunel Čebrať je v náročnom teréne Razenie diaľničného tunela popod rovnomenný vrch neďaleko obce Likavka, je jednou z najdôležitejších súčastí liptovskej diaľnice.
Stavbári začali s prácami uplynulý týždeň od východného portálu. Počas výstavby vyrazia približne 380 metrov kubických materiálu a väčšinu z neho použijú priamo na stavbe.
Tunel po dokončení vybavia komunikačným a monitorovacím systémom. Intenzita dopravy bude približne 20-tisíc vozidiel za deň, pričom 20 percent z nich, bude tvoriť nákladná doprava. Cesta okolo Ružomberka sa skráti približne na sedem minút.
„Každý tunel má špecifiká, s ktorými sa treba popasovať. Veríme, že plánovaný postup razby približne 120 metrov za mesiac sa nám podarí splniť aj v tomto veľmi náročnom teréne. Práce budeme robiť v nepretržitom režime,“ vysvetlil obchodný a technický riaditeľ akciovej spoločnosti OHL ŽS Jan Komárek.
Najväčší stavebný ruch bude pri obci Likavka. Výjazd aj zjazd z diaľnice stavbári napoja na cestu I/59. Most z tunela pôjde okrajom obce a Likavčanov sa dotkne aj razenie tunela.
Aby išlo razenie od ruky, bude dohliadať na stavbárov socha svätej Barbory, ktorú vysvätil kňaz z likavskej farnosti a umiestnil ju do ochrannej schránky na stenu tunela. FOTO: OLIVER ONDRÁŠ V Likavke sa obávajú náporu dopravy Starosta Marián Javorka má preto oprávnené obavy. Potvrdil ale, že komunikácia medzi samosprávou a zhotoviteľom je na vynikajúcej úrovni. Všetky dohody si plnia a diaľnicu považuje za nevyhnutnosť a obrovský prínos.
„Niekoľkoročná výstavba určite prinesie aj nečakané situácie. Budeme ich musieť riešiť za chodu. Obávam sa skôr situácie po dokončení. Bojím sa, že nápor dopravy, z križovatky ciest I/18 a I/59 v Ružomberku sa do istej miery presunie k nám do obce,“ vysvetlil starosta. Dodal, že na problém upozornili obyvatelia približne pred rokom aj petíciou.
Tunel a pätnásťkilometrový diaľničný úsek bude v prevádzke už za necelé tri roky, teda v lete 2017. Na dokončenie kompletnej liptovskej diaľnice bude chýbať ešte približne desať kilometrov.