LIPTOV. Cestovanie vlakom zadarmo, teda návrh opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka vlády SR v železničnej osobnej doprave, parlament schválil v druhej polovici októbra.
Novinky v osobnej železničnej doprave si vyžiadajú náklady minimálne 13 miliónov eur. S touto sumou už počíta aj schválený rozpočet na budúci rok. Prípadné ďalšie prostriedky si ministerstvo dopravy zabezpečí v rámci vlastných zdrojov.
Do Ružomberka cestujú vlakom
V súvislosti s cestovaním zadarmo odhaduje ministerstvo aj zvýšený počet cestujúcich vo vlakoch, preto posilní dopravu na niektorých tratiach alebo zavedie nové vlaky.
Jozef Kendera, riaditeľ dopravy liptovsko-oravského prepravcu SAD Liorbus považuje rozhodnutie vlády v súčasnej podobe za nevýhodné nielen pre nich, ale pre všetkých autobusových dopravcov na Slovensku.
Nulové cestovné vo vlakoch pre študentov a penzistov sa dotkne spojov, ktoré premávajú v súbehu s vlakmi. Teda autobusov, kopírujúcich trasu Oravky z Kraľovian do Trstenej a železnicu medzi Liptovským Hrádkom a Liptovským Mikulášom.
„Opatrenie neohrozí spoje z horného Liptova do Ružomberka. Na túto cestu študenti či pracujúci vo veľkej miere využívajú vlak,“ dodal.
Vlaky nechodia do každej dediny
Riaditeľ dopravy predpokladá, že ľudia určite uprednostnia bezplatný vlak pred autobusom. „Predsa, ak je to zadarmo, načo by mali vyhadzovať ťažko zarobené peniaze. Treba si ale uvedomiť, aký je rozsah ponuky vlakových spojov. Tie nechodia do každej obce ako autobusy a koľko je vlakových staníc v obciach."
O plánovanom rozhodnutí vlády autobusoví dopravcovia vedeli už pre jeho schválením. Snažili sa ho s ministerstvom dopravy riešiť prostredníctvom Zväzu autobusovej dopravy (ZAD).
Nulové cestovné je podľa dopravcov diskriminačné voči ľudom, ktorý vlakovú dopravu nemôžu používať a poškodí aj autobusových dopravcov a štátny rozpočet. U niektorých môže počet prepravených osôb klesnúť aj o 10 percent.
J. Kendera položil niekoľko rečníckych otázok. „Prečo zadarmo len vo vlakoch? Ako budú cestovať tí, kde nechodí vlak, ale len autobus? Prečo nie zadarmo aj v autobusoch?“ Dodal, že na ministerstve dopravy buď nepoznajú, alebo neveria svojim štatistikám.
Zadarmo by mohli chcieť cestovať všetci
Cestovanie zadarmo je podľa riaditeľa dopravy dlhodobo udržateľné, len ak bude existovať spravodlivá ponuka pre všetky skupiny ľudí. Dôležitý je aj dostatok finančných zdrojov.
„Prečo by zadarmo nemohli cestovať všetci, ktorí to potrebujú? Problém pri súčasnej ekonomike štátu je, že to platíme všetci. Kvalita, kultúra a bezpečnosť sa cestovaním zadarmo určite na železnici nezlepší,“ spresnil vedúci dopravy.
V roku 2013 previezli všetky spoločnosti autobusovej dopravy v prímestskej doprave asi 190 miliónov cestujúcich a ich flotila predstavuje viac ako 3 500 vozidiel. Takmer tisíc z nich vyrobili v rokoch 2010 až 2014. Na slovenských cestách jazdí v prímestskej doprave približne 200 nízkopodlažných autobusov, pričom ich počet narastá. Klimatizáciou je vybavených 1 500 vozidiel.
Dopravcovia sa stále snažia o dialóg
Systém financovania železničnej alebo autobusovej dopravy vo verejnom záujme je v podstate rovnaký. Úhradu za straty financuje železniciam štát. V prípade mestskej dopravy straty kompenzujú samosprávy a v prímestskej doprave vyššie územné celky (VÚC).
Úhrady straty za výkony vo verejnom záujme v železničnej doprave tvoria 205 miliónov eur. Pri autobusovej doprave to je suma 130 miliónov eur. Železničná doprava má na celkovej výške týchto finančných prostriedkov 62-percentný podiel.
„Je teda spravodlivé, ak autobusová doprava v rámci SR prepraví 491,142 milióna osôb a železničná len 45,96 milióna ľudí? Podiel železničnej dopravy tvorí 8,56 percenta na celkovom počte prepravených osôb v rámci autobusovej a železničnej dopravy v SR za rok 2013,“ pripomenul J. Kendera.
Dodal, že autobusoví dopravcovia sa stále snažia o dialóg prostredníctvom ZAD. „Veríme, že si úradníci na ministerstve všimnú naše reálne argumenty a diskriminačné opatrenia odstránia,“ uzavrel.
Kde je cesta bezplatná
Cestovanie zadarmo sa týka spojov, ktoré zabezpečuje štát na základe zmluvy vo verejnom záujme. To znamená všetkých vnútroštátnych spojov s výnimkou InterCity (IC) vlakov. Pôjde o vlaky štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a tiež spoločnosti RegioJet na trase medzi Bratislavou a Komárnom.
Lístky zadarmo sú určené pre miesta v druhej triede. Nárok na ne majú všetky deti do 6 rokov, ktoré nepotrebujú lístok. Tiež študenti do 15 rokov, ktorí si musia „kupovať“ bezplatný lístok na preukaz. Ten im vystaví dopravca bezplatne.
Zároveň môžu zadarmo cestovať aj študenti denného štúdia do 26 rokov, ktorí tiež budú potrebovať lístky. Kúpia si ich buď na študentské preukazy vo forme čipovej karty vydávanej školami, alebo na preukaz, ktorý im vystaví dopravca. Rovnako zadarmo. Cestovať bezplatne budú môcť na akýkoľvek účel a na akejkoľvek trati, čiže nielen do školy, ale aj na súkromné cesty.
Súčasne môžu cestovať zadarmo vo vlakoch všetci seniori, ktorí dovŕšia vek 62 rokov a všetci poberatelia dôchodkov. Jazdiť železničnou dopravou budú na lístky, ktoré získajú na bezplatne vydaný preukaz. Pre ľudí, ktorí dovŕšia 62 rokov, ich vydá dopravca na základe občianskeho preukazu. Poberateľom dôchodkov zase na základe dokladov, ktoré preukazujú priznanie daného dôchodku.