LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Pavel Moravec je spoluzakladateľom Scooter racing teamu – 50cm3.eu a vicemajstrom Slovenska v kategórii s objemom 50 centimetrov kubických Sport. Scooter racing team – 50cm3.eu je oproti ostatným tímom zaujímavý aj tým, že sú v ňom jazdci z celého Slovenska.
Pavel Moravec je v ňom držiteľom rekordu o najvzdialenejšieho účastníka, pretože na všetky preteky má najďalej. Ešte nikto ho neprekonal.
Získal ocenenie za úpravu svojho skútra
K skútrom sa dostal, keď si jeden vyhliadol v obchode. Tak veľmi sa mu zapáčil, že si ho kúpil, hoci ho všetci od toho odhovárali.
„Bol to čínsky skúter a, samozrejme, tak aj jazdil. Netrvalo dlho a začal som hľadať možnosti, čo s ním urobiť, aby jazdil podľa mojich predstáv,“ priblížil svoje začiatky, ktoré sa datujú približne pred desaťročie.
Zoznámil sa s ľuďmi s podobnými záujmami z celého Slovenska a začal sa venovať úpravám – skútrovému tuningu.
„Tak som si začal plniť svoje modelárske sny úpravou môjho skútra,“ povedal. Dodajme, že realizácia jeho snov bola úspešná, pretože za svoj projekt získal v rámci komunity Scooter - tuningu ocenenie Skúter roka 2008.
Na preteky si postavil skúter Gilera Ice
„Začiatkom roku 2009 ma oslovil kamarát Matej Ště- pánek zo Zvolena, že by potreboval do tímu na vytrvalostné preteky ďalšieho jazdca. Keďže som muž činu a bola to veľmi zaujímavá výzva, slovo dalo slovo a vytvorili sme tím Scooter racing team - 50cm3.eu. Tuningová mašina išla do kúta a postavili sme skútrik Piaggio Quartz do kategórie 50 centimetrov kubických – Street,“ vysvetlil P. Moravec. Piaggio Quartz bola malá rýchla nízkonákladová mašinka, na ktorej začal zbierať prvé skúsenosti.
„Pri mojej hmotnosti som popri mladých chlapcoch nemal v tejto triede moc šancí na úspech. Preto som po dvoch sezónach opäť vyhrnul rukávy a postavil nový závoďák Gileru Ice do kategórie 50 centimetrov kubických – Sport, na ktorom jazdím po úpravách dodnes,“ pripomenul.
Postupom času do tímu pribrali ďalších členov a jazdcov, ktorým poskytli zázemie a technickú podporu. V súčasnosti je v tíme Scooter racing team – 50cm3.eu šesť jazdcov.
„Keďže náš tím je celoslovenský a prakticky všetci členovia sú bývalí tuneri, máme veľa skúseností, ktoré si navzájom vymieňame. Matej Štěpánek je motorový inžinier, navrhuje nám a kreslí individuálne motorové súčiastky. Nechávame si ich zhotoviť a reálne ich používame.“
Mnohí ľudia nevedia, že takýto šport vôbec existuje. „V širokom okolí je to skutočne skôr exotický šport. Veľa ľudí z nášho regiónu o ňom ani netuší. Teda s výnimkou mojich susedov, keďže raz za čas potrebujem skúter naštartovať aj pred panelákom. Vtedy priam cítim nepríjemné pohľady z okien s myšlienkou, že čo ten šialenec dole na chodníku zasa vystrája,“ povedal s nadhľadom P. Moravec.
Vysvetlil, že prakticky všetky pretekárske spaľovacie motory sú veľmi hlučné a motor jeho skútra nie je výnimkou.
Kvalitný výstroj je nevyhnutný
Chceli sme, aby nám P. Moravec priblížil, kde a ako sa preteky cestných skútrov uskutočňujú. „Jazdia sa na otvorených motokárových tratiach, prípadne sa využívajú veľké asfaltové plochy pred obchodnými centrami. Okruh máva dĺžku približne od deväťsto do tisícdvesto metrov. Priemerná rýchlosť skútrov s objemom 50 centimetrov kubických je 65 kilometrov za hodinu, s objemom 70 centimetrov kubických asi 80 kilometrov za hodinu. Na dlhšej rovine skútre obidvoch kategórií bežne dosiahnu rýchlosť aj vyše 100 kilometrov za hodinu.“
Na Slovensku sú trate, kde je možné jazdiť regulérne súťaže, len v Dunajskej Strede a Trebaticiach. Ostatné súťaže bývajú na tratiach v Maďarsku a Českej republike.
„Pretekári majú oblečené motokombinézy a používajú rovnaké ochranné prvky, ako jazdci na pretekoch veľkých motoriek. Na skútroch, keďže majú malé a relatívne tenké kolesá, sa často padá, preto je kvalitný výstroj jazdca nevyhnutný,“ poznamenal.
Ázijčanom závidia divácku účasť
Zaujímalo nás, aký záujem majú o preteky cestných skútrov diváci.
„Veľmi veľký nie, hoci podľa mňa sú preteky atraktívnejšie ako napríklad motocross. Vďaka sociálnym sieťam máme kamarátov z Ázie, ktorí sa tomuto športu venujú a len v tichosti im závidíme. Na ich podujatia príde aj 5-tisíc divákov. Víťazi majú vysoké uznanie, preto aj záujem firiem a potenciálnych sponzorov je omnoho väčší. Nemusím ani hovoriť, že u nás získať sponzora z okolia je takmer nemožné. Ale dnes získať podporu v hocijakom športe je veľmi zložité,“ vyjadril sa.
Slováci patria medzi špičku
Napriek tomu patria slovenskí jazdci medzi špičku v okolitých krajinách. Jazdci tímu Scooter racing team – 50cm3.eu majú na svojom konte niekoľko pódiových umiestnení.
„Náš najtalentovanejší jazdec Lukáš Há je majstrom aj vicemajstrom Slovenska v kategórii 50cm3 Street, vicemajstrom Slovenska v kategórii 50cm3 Sport. Tento rok po prestupe do kategórie 70 cm3 vybojoval krásne 2. miesto, a teda sa stal vicemajstrom republiky,“ vymenoval úspechy svojho športového kolegu P. Moravec.
On sám získal niekoľko pódiových umiestnení a celkovo skončil ako vicemajster Slovenskej republiky v kategórii 50cm3 Sport. „Pre mňa je veľkým úspechom, že aj napriek zdravotným problémom som dokázal vytrápiť mojich súperov. Nepatrím už medzi naj-mladších a v Liptove neexistuje žiadne miesto, kde by som mohol plnohodnotne trénovať. Mojím tréningom boli vlastne preteky,“ priznal tridsaťsedemročný pretekár.
Ako sa darí popri práci vo svojej firme, partnerke a dvoch malých deťoch stíhať aj šport, ktorému treba venovať čas nielen počas pretekov, ale aj pri príprave skútra? „Môj deň trvá dvadsaťšesť hodín. Neustále niečo robím a málo spím,“ uzavrel s úsmevom Pavel Moravec.
Preteky cestných skútrov
Na Slovensku sa jazdia od roku 2004, ale štatút medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky (MMSR) získali v roku 2011, keď si šampionát zobrala pod krídla Slovenská motocyklová federácia (SMF). Počas toho obdobia sa jazdilo mnoho rôznych kategórií, napríklad vytrvalostné preteky Endurance, preteky na rovnakých skútroch (Keeway Cup), preteky na skútroch s obmedzovačom výkonu (Skúter 50cm3 Street) a dokonca aj terénne preteky na upravenej motokrosovej trati.
Od roku 2011 sú v rámci medzinárodných pravidiel stanovené kategórie:
Skúter 50 cm3 Sport. V podstate ide o skútre, ktoré nemajú zásadné obmedzenie v úpravách s tým, že je nutné dodržať objem 50 cm3.
Skúter 70 cm3. V tejto triede sa jazdí už na výkonnejších strojoch a platia náročnejšie pravidlá. Táto kategória sa jazdí v podstate na celom svete. Organizátori sa snažia zjednotiť technické pravidlá v rámci medzinárodných šampionátov, preto sú tieto stroje vyrovnané výkonmi a súboje medzi jazdcami veľmi atraktívne. Je to asi najviac sledovaná a porovnávaná kategória.
Skúter Open. Táto trieda je akousi kráľovskou disciplínou medzi skútrami. Pretekárske stroje nemajú zásadné obmedzenia v objeme a výkone. V medzinárodnom meradle však v každej krajine platia trochu iné pravidlá. V tejto disciplíne štartujú napríklad aj skútre s obsahom 500 centimetrov kubických.