LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Moderný cyklochodník v meste bude po dokončení merať viac ako päť kilometrov.
Začína sa na kruhovom objazde pri palúčanskom moste a popri Váhu a Smrečianke pokračuje až do Okoličného.
Popasovali sa aj s močiarom
Buduje ho miestna stavebná spoločnosť Cestné stavby, ktorá približne za dva mesiace stavebných prác postavila viac ako tri kilometre chodníka a napojila ho na jestvujúci úsek na sídlisku Nábrežie.
V celej dĺžke po oboch stranách osádzali robotníci obrubníky, urobili podložie a asfaltovali povrch. Súčasťou prác boli aj tri oporné múry a bezpečnostné zábradlie.
„Čaká nás ešte zvyšovanie hrádze pri Alexyho ulici neďaleko stavidiel areálu vodného slalomu.
Nový násyp bude slúžiť aj ako preventívne protipovodňové opatrenie,“ vysvetlil postup prác riaditeľ dodávateľskej firmy Pavol Beťko.
V asi päťstometrovom úseku sa stavbári museli popasovať s priesakom vody popod hrádzu.
„Natrafili sme doslova na močiare. Bolo to za areálom bývalých Kožiarskych závodov. Nemohli sme tam dostať techniku, preto sme okolie hrádze spevňovali väčšími kusmi lomového kameňa. Nakoniec sme úsek vhodným stavebným zásahom vysušili,“ opísal nečakanú komplikáciu.
Prácam veľmi neprialo počasie, pretože približne sedemdesiat percent pracovných dní pršalo. Termíny sa firme napriek tomu podarilo dodržať.
„Teraz robíme ešte drobné konečné úpravy okolitého terénu. V najbližších dňoch nastrieka špecializovaná firma čiary a osadíme chýbajúce dopravné značenie,“ spresnil staviteľ.
Bicyklovali aj pomedzi techniku
Cyklochodník je podľa P. Beťka veľkou pridanou hodnotou pre mesto. Takýchto stavieb je na Slovensku stále málo a ľuďom chýbajú. Ideálne by bolo, keby projekt po hrádzi popri Váhu pokračoval až do Liptovského Hrádku.
„Vznikol by veľmi pekný úsek a ocenili by ho najmä cyklisti, ktorých chodí medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom veľmi veľa,“ dodal.
Na cyklochodník sa už ľudia tešili aj počas výstavby. „Niektorý bicyklovali a korčuľovali doslova aj pomedzi stavebnú techniku. Pýtali sa nielen mňa, ale aj robotníkov, kedy stavbu dokončíme a či to stihneme včas,“ doplnil P. Beťko.
Mikulášsky cyklochodník je súčasťou projektu poľsko–slovenskej spolupráce. Obe krajiny by v budúcnosti mal spojiť okolo Tatier cyklochodník s dĺžkou približne dvestopäťdesiat kilometrov.
Jeden úsek je už hotový medzi Spišskou Belou a Tatranskou kotlinou, ďalší medzi Popradom a Svitom. Rozostavaný úsek je z Trstenej na Orave do Poľska.