RUŽOMBEROK. Učitelia a žiaci druhého stupňa základnej školy majú po piatich rokoch učebnicu mediálnej výchovy. Jej autorský kolektív tvoria prevažne pedagógovia Katedry žurnalistiky Katolíckej univerzity v Ružomberku.
Štátny vzdelávací program umožňuje vyučovať mediálnu výchovu v piatej až deviatej triede od roku 2009. A to ako samostatný predmet alebo ako prierezovú tému na hodinách slovenčiny, občianskej náuky či etiky.
Dlhé čakanie
„Na obsahu učebnice pre tento predmet sme začali pracovať koncom roka 2009. Podľa zmluvy s ministerstvom škol- stva sme hotový rukopis odovzdali v marci 2011,“ informoval Pavel Izrael, jeden zo spoluautorov knihy. Dodal, že až do roku 2013 čakali na odborné posudky.
Následne začali upravovať rukopis podľa požiadaviek recenzentiek a neskôr Štátneho pedagogického ústavu. Ministerstvo odovzdalo rukopis do tlače na jar tohto roku a vytlačenú učebnicu si školy mohli objednať pred začiatkom školského roku.
Riziká médií
Kniha Mediálna výchova je štrukturálne i obsahovo napísaná v modernom štýle. Neponúka veľa teórie a nepožaduje od žiakov učenie sa siahodlhých poučiek. Autori kládli dôraz, aby žiaci pochopili danú problematiku a vytvárali si vlastný úsudok. Kniha ich nabáda pochopiť súvislosti medzi jednotlivými informáciami a na základe tohto procesu vytvárať hodnotiace závery.
Zaujímavou charakteristikou učebnice je, že pomerne často neformuluje správnu odpoveď na úlohu. Nabáda porovnať odpovede medzi spolužiakmi v triede a kolektívne sa dopracovať k správnemu vyriešeniu úlohy.
Autori učebnice si uvedomujú, že médiá sa stali prirodzenou súčasťou každého človeka. Ani starším žiakom sa nestáva, že by boli čo i len jeden deň bez nejakého média - rozhlasu, televízie, novín, časopisu či internetu.
Médiá ale nie sú nositeľmi len dobrých informácií, správnych návodov na správanie sa. Vytvárajú priestor napríklad pre šikanovanie, môžu navádzať na porušovanie zákona.
„Pamätali sme aj na túto stránku vplyvu médií hlavne na mladého človeka. Preto sme sa pri tvorbe učebnice zamerali napríklad aj na kyberšikanu, ochranu osobných údajov, plagiátorstvo, etiketu v online komunikácii. Priblížili sme žiakom aj problematiku mediálneho násilia,“ povedal P. Izrael.
Účelnosť a prehľadnosť
Na začiatku tvorby učebnice museli jej autori vyriešiť jeden zásadný problém - ako obsahovo usporiadať jednotlivé témy, kapitoly, aby bola kniha účelná a prehľadná pre žiakov piatich po sebe nasledujúcich ročníkov. Na stránkach knihy vidno, že autori našli riešenie. Jednotlivé otázky, úlohy sú označené grafickým symbolom odkazujúcim na mieru náročnosti od jedna po päť.
„Úlohy s nižšou náročnosťou sú určené nižším ročníkom. Avšak pri vhodnom usmernení zo strany učiteľa je možné aj v nižších ročníkoch siahnuť po náročnejších úlohách,“ povedal P. Izrael.
Predmet Mediálna výchova je náročný aj pre učiteľov. Zatiaľ sa ako samostatný vzdelávací aprobačný odbor na vysokej pedagogickej škole neštuduje. Učitelia, ktorí tento predmet chcú vyučovať, musia využiť samoštúdium, ponuku kurzov či vzdelávacích kreditných seminárov a školení.
Výhodou liptovských učiteľov je, že na hodiny mediálnej výchovy si môžu pozvať autorov knihy, ktorí by určite rozprávali aj o tom, čo sa im z rozsahových dôvodov do učebnice nezmestilo.