LIPTOV. Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Liorbus po zavedení bezplatného cestovania vlakmi pre žiakov, študentov a dôchodcov pozorne sleduje zmeny v počte ich autobusmi prepravených osôb.
Podstatné zníženie výkonov autodopravca neočakáva.
Z autobusov do vlakov
Liorbus má v súčasnosti v prímestskej autobusovej doprave v Liptove zaradených 77 a na Orave 124 autobusov. Mestskú autobusovú dopravu v Dolnom Kubíne, Liptovskom Mikuláši a v Ružomberku spoločnosť zabezpečuje 26 autobusmi.
„Zníženie počtu cestujúcich očakávame len na linkách, ktoré sú trasované súbežne s vlakmi. V Liptove sa to týka hlavne spojov na úseku Važec, Východná, Liptovský Hrádok, Liptovský Mikuláš,“ informoval Jozef Kendera, riaditeľ dopravy SAD Liorbus so sídlom v Liptovskom Mikuláši.
Dodal, že žiaci a študenti na trase súbehu autobusu s vlakom smerom do Ružomberka aj v minulosti častejšie využívali železnicu.
Liorbus vlani prepravil 15,577 milióna cestujúcich. Tohto roku do ich autobusov mesačne priemerne nasadne takmer 1,3 milióna ľudí. Spoločnosť ukončila vlaňajší rok so ziskom.
„Keďže bezplatné cestovanie vlakmi je aktuálne až od 17. novembra, neočakávam, že naše tohtoročné hospodárske výsledky to negatívne ovplyvní. O budúcom roku je ešte predčasné hovoriť,“ skonštatoval J. Kendera.
Dodal, že situáciu v preprave ľudí sledujú a analyzujú jej vývoj. Až po niekoľkých mesiacoch, keď sa situácia v jednotlivých prepravách ustáli, bude vhodné navrhnúť prípadné opatrenia.
Tie však nezávisia len od nich ako dopravcu, pretože prepravu cestujúcich vykonávajú vo verejnom záujme. Rozsah výkonov a cien cestovného im určuje samosprávny kraj a mestá.
O desať percent menej
Dopravný riaditeľ Liorbusu sa pri definovaní opatrení, ktorými by mal štát kompenzovať autodopravcom novovytvorené nerovnoprávne postavenie so železnicami, zamýšľal nad niečím iným. Kládol si otázky - prečo zadarmo len vo vlakoch? Ako budú zadarmo cestovať tam, kde nie je vlak, ale len autobus?
„Vládne opatrenie, ktorým sa zaviedlo bezplatné cestovanie vlakmi, pokladáme za diskriminačné voči občanom, ktorí vlakovú dopravu nemôžu využívať. Toto rozhodnutie poškodí autobusových dopravcov, aj štátny rozpočet. U niektorých autodopravcov môže byť pokles prepravených osôb až na úrovni desiatich percent,“ vyslovil svoj názor J. Kendera.
Tieto otázky majú logické opodstatnenie. V rámci verejnej osobnej dopravy bolo vlani na Slovensku prepravených 685,637 milióna osôb. Podiel železničnej dopravy na tejto preprave bol 6,71-percentný, autobusovej 71,63-percentný a mestskej hromadnej dopravy 21,66-percentný. Ak teda cieľom vládneho opatrenia malo byť zlacniť cestovanie hlavne žiakom a študentom, bezplatne sa malo cestovať autobusmi.