RUŽOMBEROK. Jednoznačným a prioritným cieľom manažmentu vojenskej nemocnice pre tento rok je zlepšiť hospodárenie. Predovšetkým v oblasti nákladov.
„S touto úlohou bezprostredne súvisí potreba naďalej zefektívňovať činnosť všetkých pracovníkov, vytvárať im podmienky, motivovať ich a hľadať nové inovatívne riešenia pre zlepšenie chodu v každej štruktúre nemocnice,“ informoval Valér Ferko, hovorca Ústrednej vojenskej nemocnice v Ružomberku.
Spokojnosť pacientov
Bez zásadného zlepšenia hospodárenia nie je možný ďalší rozvoj nemocnice. Jej vedenie si to uvedomuje a výsledky minulého roka naznačujú, že nemocnica sa uberá dobrým smerom. Hospodársky výsledok za minulý rok by mal byť o približne 30 percent lepší ako v roku 2013.
Všetky prijímané opatrenia majú jeden spoločný cieľ - v hodnotení spokojnosti pacientov dosahovať čo najlepšie výsledky. A to nie je jednoduchá úloha, pretože nasadený trend je v Ružomberku veľmi vysoký.
Veď v hodnotení spokojnosti pacientov so zdravotníckymi zariadeniami, ktoré vychádzalo z dotazníkov zdravotných poisťovní, sa ružomberská fakultná nemocnica vo svojej kategórii umiestnila na 1. mieste spomedzi jedenástich hodnotených nemocníc.
„Úspechom je i to, že v tomto rebríčku sme sa umiestnili na 1. mieste vo všetkých trinástich hodnotených ukazovateľoch - od celkovej spokojnosti, cez prístup a starostlivosť lekárov a sestier až po kvalitu ubytovania, upratovania a stravovania,“ dozvedeli sme sa od V. Ferka.
Pre zaujímavosť uveďme, že spomedzi 61 hodnotených univerzitných, fakultných a všeobecných nemocníc sa umiestnilo ružomberské zdravotnícke zariadenie na 5. mieste. Spomedzi 112 hodnotených všetkých zdravotníckych zariadení na Slovensku jej patrí 18. miesto.
Množstvo na úkor kvality?
Viaceré prieskumy hodnotia kvalitu nemocníc aj z pohľadu znižovania čakacích lehôt na odkladné operácie. Valér Ferko ale tvrdí, že znižovanie čakacích lehôt nie je automaticky indikátorom zlepšenej kvality zdravotnej starostlivosti. Práve naopak.
Vysoká odborná práca operatérov, celková starostlivosť bezprostredne po operácii je často impulzom pre mnohých pacientov vybrať si to najlepšie zdravotnícke zariadenie. No zvyšujúci sa počet pacientov predlžuje čakacie doby. Ich skracovanie by v takomto prípade mohlo viesť k zníženiu kvality.
„Napríklad v operáciách totálnych endoprotéz patríme k slovenskej špičke s nadregionálnou pôsobnosťou. Vlani naši chirurgovia urobili takmer 800 takýchto operácií. Z toho počtu len 89 pacientov, čo predstavuje jedenásť percent, bolo z okresu Ružomberok. S touto diagnózou sme vlani zoperovali pacientov zo 62 okresov Slovenska,“ povedal hovorca.
Z toho vyplýva, že pacienti sú si vedomí kvality, ktorú v Ružomberku poskytujú. Preto sú ochotní dlhšie čakať.
Celkom bolo vlani v ružomberskej fakultnej nemocnici hospitalizovaných takmer 27-tisíc pacientov. Je to približne o šesť percent viac ako v roku 2013, o takmer sedemnásť percent viac ako v roku 2012.
Dva roky prípravy
Zvyšujúci sa počet pacientov si vyžaduje skvalitňovanie a rozširovanie odborných pracovísk. Preto vedenie nemocnice už pred niekoľkými rokmi pristúpilo k rekonštrukcii celého chirurgického pavilónu. Rozsiahle práce sú rozdelené do viacerých etáp, ktoré sa plnia postupne podľa množstva peňazí vyčlenené na investície.
„Momentálne v nemocnici uskutočňujeme ďalšiu etapu rekonštrukcie chirurgického pavilónu, vďaka ktorej pribudnú moderné operačné sály. Na tieto práce sme sa pripravovali viac ako dva roky,“ dozvedeli sme sa od V. Ferka.
Dodal, že z ďalších stavebných prác je pred dokončením a sfunkčnením strešné pristávacie miesto pre záchranársky vrtuľník.
Letecký prevoz záchranári a lekári využívajú pri životu ohrozujúcom zdravotnom stave pacienta. Preto o jeho záchrane neraz rozhodujú minúty. Nový heliport výrazne skvalitní a zrýchli premiestnenie pacienta z helikoptéry do operačnej sály.