RUŽOMBEROK. Vo Vlkolínci žijú nastálo už len dve rodiny. Obyvateľstvo je dnes skôr prechodné, tvoria ho väčšinou chatári a turisti.
V osade žije už len pár stálych obyvateľov, no dane do rozpočtu platia rovnako, akoby žili priamo v meste. Pred rokmi im zrušili poštu, od januára prišili aj o zľavu z poplatku za odvoz odpadu. Teraz sa k tomu pridružili ďalšie prekážky. Aj keď v osade už nebývajú školopovinné deti, prišli o autobusový spoj a zimné odhŕňače prídu, len ak budú mať čas.
V. Macko: Vlkolínčanov potrestali dvakrát
Donedávna premávala do Vlkolínca jedna z piatich mestských autobusových liniek. Autobusy chodili ale prázdne a náklady na ich prevádzku boli vysoké. Mesto po dohode s dopravcom spoj zrušilo.
Na problém upozornil poslanec Vojtech Macko. Tým, že osadu vypustili z mestskej autobusovej dopravy sa podľa jeho slov akoby zmenil aj režim starostlivosti o údržbu prístupovej cesty. Odhŕňače tam chodia len sporadicky.
„Ľudia o zmene vôbec nevedeli. Spojom z Vlkolínca chodia aj deti z Bieleho Potoka do školy a ľudia do práce. Čakali na zastávke, ale autobus neprišiel,“ povedal Macko.
Vypustením spoja sa na cestu do Vlkolínca zabúda. „Mechanizmy ju prídu odhrnúť len na telefonické požiadanie. Ale aj v tom prípade musia byť v dispozícii nejaké voľné autá,“ opísal poslanec.
Zdôraznil, že obyvatelia Vlkolínca boli potrestaní dvakrát.
„Zrušili im spoje aj zimnú údržbu. Aj keby mali vlastné autá, majú problém s prístupom. Keby došlo k požiaru alebo by niektorí z posledných pár obyvateľov potreboval sanitku, nemali by sa do Vlkolínca ako dostať,“ upozornil.
Ročne by na linku museli doplácať 20–tisíc eur
Dopravca SAD Liorbus vypustil Vlkolínec zo zastávok po dohode s mestom. „Spoje boli vysoko stratové, autobusy chodili prázdne,“ vysvetlil viceprimátor Ružomberka Michal Slašťan.
Jeden autobus do Vlkolínca prevážal v priemere dvoch ľudí. Ostatní cestujúci na linke využívali inú zastávku.
„Napriek tomu tržby nepokryli ani desať percent priamych nákladov,“ vysvetlil Jozef Kendera, riaditeľ dopravy spoločnosti SAD Liorbus.
Aby mesto udržalo spoj do Vlkolínca, muselo by stratu zaplatiť z vlastného. Ročne by to bolo okolo 20-tisíc eur. Na to sa peniaze nenašli.
Obyvateľov vozí auto z mesta
Pre obyvateľov Vlkolínca zabezpečuje mesto v súčasnosti náhradnú dopravu.
„Zabezpečujeme občasnú dopravu vlastným vozidlom v pondelok a piatok v pravidelnom čase. Ďalšiu dopravu riešime a bude pravdepodobne v réžii Mestského úradu v krátkom období," dodal viceprimátor.
Poslanec Macko požiadal mesto, aby viac dbalo na zimnú údržbu 3,6 kilometrov dlhej cesty do Vlkolínca z Bieleho Potoka.
V lete linku do Vlkolínca zachovajú
Turisti sa musia spoliehať na vlastnú dopravu. Pokiaľ auto nemajú, návštevu unikátnej dedinky musia skombinovať s dlhšou prechádzkou so začiatkom v Bielom Potoku.
Vystúpia na zastávke Trlenská dolina a do Vlkolínca sa dostanú po hodine chôdze. Alebo môžu ísť po stopách pôvodných Vlkolínčanov a využiť chodník z Ružomberka popod východné úbočie Sidorova okolo Krkavej skaly.
Vlkolínec so značkou Unesco by mal byť výkladnou skriňou ružomberského turizmu. Chýbajúce spoje môžu návštevníkov bez auta odradiť. Zaujímalo nás, ako chce mesto riešiť dopravu v hlavnej letnej turistickej sezóne.
Hromadná linka bude do Vlkolínca chodiť len cez letné prázdniny.
„Ostatné mesiace pre občanov Vlkolínca bude dopravu zabezpečovať mesto. Otázky ohľadom počtu a časovej polohy spojov ešte nie sú uzatvorené, rozsah dopravy však nebude nižší ako vlani v lete,“ uzavrel Kendera.